Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn van Sluijs

#480
De hele Duinzwenkgras-kwestie is sowieso wat chaotisch mbt internationale verschillen in taxonomische opvatting, maar we hebben hier ook nog te maken met homoniemen, en daar zit de crux. Ik heb hier al eerder naar zitten kijken, en ben er toen niet uit gekomen. Ik doe wederom een poging.

Belangrijk: we volgen qua taxonomie primair Heukels Flora (HF24), dan de Belgische flora, en voor de resterende taxonomie is de intentie World Checklist of Vascular Plants (WCVP) te volgen. Die laatste wordt ook gebruikt voor POWO.

We beginnen dus bij HF24: hier wordt Duinzwenkgras aangeduid als soort: Festuca arenaria Osbeck, inclusief subsp. oraria (Dumort.) Dengler; F. juncifolia Chaub.

Let op: deze F. juncifolia is niet dezelfde als de F. juncifolia die in de OBS taxonomie geactiveerd staat. Dat is een homoniem: F. juncifolia St.-Amans. F. juncifolia St.-Amans wordt volgens mij niet vermeld in HF24. Andersom wordt F. juncifolia Chaub niet vermeld in WCVP.

New Flora of the British Isles (Stace, 3rd ed.) volgt grofweg dezelfde opvatting als HF24, maar geeft ook onderscheid tussen de ondersoorten van F. arenaria aan, waarbij bij subsp. oraria (Dumort.) Dengler aan wordt gegeven dat F. juncifolia St.-Amans synoniem daaraan is. Dit doet icm HF24 wel sterk vermoeden dat F. juncifolia Chaub en F. juncifolia St.-Amans 'hetzelfde' zijn. Maar of dat ook werkelijk zo is?

Het wordt complexer wanneer we WCVP erbij pakken. Daar wordt Festuca juncifolia St.-Amans beschouwd als geaccepteerde soort, met Festuca arenaria subsp. oraria (Dumort.) Dengler als synoniem. Festuca arenaria Osbeck wordt daar overigens niet gezien als soort, maar als synoniem van F. rubra. Dit geheel komt er waarschijnlijk op neer dat F. arenaria in WCVP is komen te vervallen als geldige soort, en subsp. arenaria nu als synoniem aan F. rubra beschouwd wordt, en subsp. oraria als synoniem aan de geldige soort F. juncifolia St.-Amans.

In Flora Gallica worden F. juncifolia St.-Amans en F. arenaria Osbeck gezien als beiden geldende soorten. Dit lijkt in principe dezelfde opvatting als die in Stace gevolgd wordt, met als verschil dat wat in Stace ondersoorten zijn (F. arenaria subsp. arenaria & F. arenaria subsp. oraria) gezien wordt als volwaardige soorten (F. arenaria & F. juncifolia). Dat komt vervolgens ook weer overeen met WCVP, met als verschil dat daar dus F. arenaria (F. arenaria subsp. arenaria) niet als geldende soort, maar als synoniem van F. rubra gezien wordt.

De Belgische flora heb ik niet in mijn bezit, maar schijnt eenzelfde opvatting te volgen hierin als Flora Gallica (?).

Ik ben hier in 2020 overigens al tevergeefs mee bezig geweest toen ik afwijkingen in GBIF opmerkte: https://github.com/gbif/portal-feedback/issues/2964. Nu ik dat teruglees merk ik wel dat ik nu verder ben gekomen dan toen.

Samenvattend: het zou enorm helpen als iemand met zekerheid weet of met F. juncifolia Chaub en F. juncifolia St.-Amans hetzelfde bedoeld wordt. Daar lijkt het wel op, maar ik ben niet zeker. In dat geval kunnen we (HF24 volgend) F. juncifolia St.-Amans inderdaad synoniem maken van F. arenaria Osbeck.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Datura

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 30, 2023, 10:28:49 AMDe hele Duinzwenkgras-kwestie is sowieso wat chaotisch mbt internationale verschillen in taxonomische opvatting, maar we hebben hier ook nog te maken met homoniemen, en daar zit de crux. Ik heb hier al eerder naar zitten kijken, en ben er toen niet uit gekomen. Ik doe wederom een poging.

Belangrijk: we volgen qua taxonomie primair Heukels Flora (HF24), dan de Belgische flora, en voor de resterende taxonomie is de intentie World Checklist of Vascular Plants (WCVP) te volgen. Die laatste wordt ook gebruikt voor POWO.

We beginnen dus bij HF24: hier wordt Duinzwenkgras aangeduid als soort: Festuca arenaria Osbeck, inclusief subsp. oraria (Dumort.) Dengler; F. juncifolia Chaub.

Let op: deze F. juncifolia is niet dezelfde als de F. juncifolia die in de OBS taxonomie geactiveerd staat. Dat is een homoniem: F. juncifolia St.-Amans. F. juncifolia St.-Amans wordt volgens mij niet vermeld in HF24. Andersom wordt F. juncifolia Chaub niet vermeld in WCVP.

New Flora of the British Isles (Stace, 3rd ed.) volgt grofweg dezelfde opvatting als HF24, maar geeft ook onderscheid tussen de ondersoorten van F. arenaria aan, waarbij bij subsp. oraria (Dumort.) Dengler aan wordt gegeven dat F. juncifolia St.-Amans synoniem daaraan is. Dit doet icm HF24 wel sterk vermoeden dat F. juncifolia Chaub en F. juncifolia St.-Amans 'hetzelfde' zijn. Maar of dat ook werkelijk zo is?

Het wordt complexer wanneer we WCVP erbij pakken. Daar wordt Festuca juncifolia St.-Amans beschouwd als geaccepteerde soort, met Festuca arenaria subsp. oraria (Dumort.) Dengler als synoniem. Festuca arenaria Osbeck wordt daar overigens niet gezien als soort, maar als synoniem van F. rubra. Dit geheel komt er waarschijnlijk op neer dat F. arenaria in WCVP is komen te vervallen als geldige soort, en subsp. arenaria nu als synoniem aan F. rubra beschouwd wordt, en subsp. oraria als synoniem aan de geldige soort F. juncifolia St.-Amans.

In Flora Gallica worden F. juncifolia St.-Amans en F. arenaria Osbeck gezien als beiden geldende soorten. Dit lijkt in principe dezelfde opvatting als die in Stace gevolgd wordt, met als verschil dat wat in Stace ondersoorten zijn (F. arenaria subsp. arenaria & F. arenaria subsp. oraria) gezien wordt als volwaardige soorten (F. arenaria & F. juncifolia). Dat komt vervolgens ook weer overeen met WCVP, met als verschil dat daar dus F. arenaria (F. arenaria subsp. arenaria) niet als geldende soort, maar als synoniem van F. rubra gezien wordt.

De Belgische flora heb ik niet in mijn bezit, maar schijnt eenzelfde opvatting te volgen hierin als Flora Gallica (?).

Ik ben hier in 2020 overigens al tevergeefs mee bezig geweest toen ik afwijkingen in GBIF opmerkte: https://github.com/gbif/portal-feedback/issues/2964. Nu ik dat teruglees merk ik wel dat ik nu verder ben gekomen dan toen.

Samenvattend: het zou enorm helpen als iemand met zekerheid weet of met F. juncifolia Chaub en F. juncifolia St.-Amans hetzelfde bedoeld wordt. Daar lijkt het wel op, maar ik ben niet zeker. In dat geval kunnen we (HF24 volgend) F. juncifolia St.-Amans inderdaad synoniem maken van F. arenaria Osbeck.

Dat wordt originele publicaties checken.... :-)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn

RutgerB

Als Heukels' Flora afstapt van F. arenaria als geldende naam voor Duinzwenkgras is het volgens mij opgelost. De algemene consensus in Europa lijkt me dat het F. juncifolia St.-Amans. moet heten. Als ik naar de plaatjes kijk bij de waarnemingen is het ook exact hetzelfde als in bijv. Belgiƫ.

Even alles in NL verplaatsen, inclusief NL-naam van F. arenaria naar F. juncifolia St.-Amans. en je bent klaar.

De 'echte' F. arenaria is volgens mij iets anders dat meer op Rood zwenkgras lijkt, maar ik heb het typemateriaal natuurlijk niet gezien. De Flora-schrijvers uit DE, UK, FR en BE allicht wel.

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nielseimers

Dat kan, ik weet alleen niet hoe dat precies moet omdat deze moeten worden ingesteld als ondersoorten van Wasbraam/Zwarte braam.

nick

Het zijn geen wasbramen, maar doet Rutger dit soort dingen altijd? Want ik dacht dat jij dat ook kon doen
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nielseimers

Nee, om dit soort dingen in te stellen moet je "taxonoom" rechten hebben. Dat hebben de meeste validatoren niet. Rutger heeft deze rechten recent stopgezet. Dus iemand anders zal dit in moeten stellen, ik heb eerlijk gezegd geen idee wie ik hiervoor moet benaderen. Wellicht leest diegene mee.

Martijn van Sluijs

Citaat van: nielseimers op augustus 24, 2023, 22:22:25 PMDus iemand anders zal dit in moeten stellen, ik heb eerlijk gezegd geen idee wie ik hiervoor moet benaderen. Wellicht leest diegene mee.
:) ik lees mee

Ze staan allebei al als ondersoort van Zwarte braam (Rubus Sec. Rubus L.). Dat is inderdaad niet altijd al zo, maar ik vermoed dat het hier het geval is doordat deze twee taxa al actief zijn in Belgiƫ.

Ze kunnen dus m.i. voor NL geactiveerd worden (dat kunnen jullie als NL validatoren wel zelf toch?).

Vriendelijke groeten,
Martijn

nielseimers

Top, ik heb ze geactiveerd, status "inheems" en zeldzaamheid "zeer zeldzaam" gegeven. Het kan zijn dat het een dagje duurt voordat deze wijziging goed zichtbaar is.

RutgerB

Citaat van: nielseimers op augustus 24, 2023, 22:22:25 PMNee, om dit soort dingen in te stellen moet je "taxonoom" rechten hebben. Dat hebben de meeste validatoren niet. Rutger heeft deze rechten recent stopgezet. Dus iemand anders zal dit in moeten stellen, ik heb eerlijk gezegd geen idee wie ik hiervoor moet benaderen. Wellicht leest diegene mee.
Zie voor de personen met taxonoomrechten: https://oudeversie.waarneming.nl/users_rollen.php?r=5&g=10&rl=0&rl=1&u=0&prov=0

Validatoren van deelsites kunnen daar soorten op voorkomend / niet voorkomend zetten, de status en zeldzaamheid wijzigen en wijzigen aan landstaalnamen. Dat was voor mij genoeg 'taxonomische' rechten.

Pepijn Andelbeek

Beste admins,

Gesteelde zoutmelde staat op zeldzaam, ik tel op de NDFF verspreidings atlas van 2010 10 wilde atlashokken, dit zou dan ZZ moeten zijn. ;D

Groetjes Pepijn Andelbeek