Dood: grote zilverreiger?

Gestart door Djengis_Khan, februari 18, 2009, 20:18:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Djengis_Khan

Dit vond ik vlak bij noordbergum, Friesland. in een klein stukje bos vlakbij weilanden.

Ik denk zelf een grote zilverreiger. grote witte veren (alleen witte veren!) een stukje schedel dak met de boven snavel mooi geel en die gigantische poot!

dit trof ik aan:

Djengis_Khan

en dit zijn de closups van de halve snavel en de poot!

de snavel was ongeveer 10 cm lang denk ik!

Wat zou een grote zilverreiger doden? Havik? Vos? of meer waarschijnlijk een natuurlijke dood?

keesschreven

Zeker weten Grote Zilverreiger (je inschatting van snavellengte 10 cm is denk ik wat bescheiden).

Over doodsoorzaak is wat mij betreft weinig te zeggen. Opvallend is dat de schedel gebarsten lijkt te zijn (foto 3), en de vleugels afwezig (foto 1, als dit alle veren zijn). Om nog wat oorzaken uit te sluiten, kun je kijken naar:
- veren afgebeten of eruitgeplukt (Vos vs Havik);
- verspreiding van veren over het gebied: kriskras of redelijk topografisch geordend zoals op een vogel (prooi vs anderzins);
- beschadigingen aan botten. Bijv. borstbeen met inkepingen of niet.

Het lastige is dat deze dingen na de dood nog kunnen veranderen, doordat er muizen aan knagen, of kraaien mee gaan slepen. Maar aan de roze schedel(inhoud) te zien, is deze nog redelijk vers.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Djengis_Khan

bedankt voor de tips om de doodsoorzaak vast te stellen! interresant!

als ik er binnenkort nog eens langskom ga ik nog even kijken of ik wat meer kan ontdekken!

bedankt!