Bescherming van dwaalgasten

Gestart door maartenwielstra, februari 15, 2009, 19:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Dylan

CiteerHet verhaal word niettemin hoe langer hoe vreemder, dat ben ik helemaal met je eens. Niet in de laatste plaats omdat het verhaal dat jij (Max) in eerste instantie hebt ontvangen compleet anders is dan het verhaal dat Justin nu oplepelt. Mijn vraag blijft niettemin staan: wie bewijst KEIHARD dat de vogels dezelfde is als die van Groningen !! Justin stelt dat de foto's aantonen dat de vogel gevoerd is met caroteen, mijn reactie daarop is: zet maar online die foto's. Dan kunnen we dat allemaal met eigen ogen vast stellen en de vogel vergelijken met de vele foto's die tussen 15 en 20 februari zijn gemaakt. Een en ander zal dan snel duidelijk zijn, namen worden gezuiverd (indien van toepassing) en iedereen kan weer rustig gaan slapen of we halen de onderste steen boven.
Michel, goed gezegd. Het is ondertussen duidelijk dat er twee versies van het verhaal gaan.

Foto's van de geprepareerde vogel inclusief de ring zouden op zijn minst de goede wil van de eigenaar van de schoorsteenmantel waar deze nu op staan aantonen. Ook al ligt de zaak nu bij de AID.

Aan de andere kant, het uitblijven van foto's, terwijl er wel argumentatie wordt opgebouwd op basis van de uiterlijke kenmerken van het preparaat geeft bij mij de indruk dat degene die het preparaat nu (al dan niet illegaal) in zijn bezit heeft niet van plan is om daadwerkelijk openheid van zaken te geven.

Als die foto's via een tussenpersoon komen omdat de persoon in kwestie niet zelf wil posten, dan lijkt me dat geen probleem, de verschillende verhalen komen ook via tussenpersonen.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Max Berlijn

Ik zit nog even op de link van afifauna groningen te lezen:

CiteerEn om foto's te publiceren vond hij niets, niet dat hij iets te verbergen heeft maar op de manier hoe het spel rond hem heem gespeeld wordt.

Blijft een raar verhaal. Door dit (publiceren) te doen laat hij iedereen in zijn hemd staan (inclusief mij wat ik er graag voorover heb) indien het optisch zo'n andere vogel is.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Certhia

Het riekt meer en meer deze zaak. Dit lijkt me niet het moment om op je "trots" te gaan spelen. Dat werkt alleen nog maar meer verdachtmakingen in de hand. Volledige 'disclosure' lijkt me de enige manier om dit te ontmantelen. Let wel, als het al te ontmantelen is want tot nu toe heeft de zaak vrijwel alle alle schijn tegen zich.

Groet

Marc



Klaas van Dijk

Beste mensen,

Dylan scheef: "@Klaas: ik heb dus die XXX-en in jouw bericht gezet." Geen enkel probleem hoor, om de volledige naam van de preparateur te verwijderen. Het is jullie forum, dus jullie bepalen wat wel en wat niet kan. En iedere vogelaar in Groningen en wijde omgeving weet toch allang om wie het gaat (en men wist het ook al >1 jaar).

Maar hoe zit het nu eigenlijk met de Dunbekwulp die hier vlak over de grens is gevonden en door deze preparateur is opgezet?

"Deze Dunbekwulp werd dood gevonden hangend in het prikkeldraad op 5 oktober 1997. Dit was bij een weiland tussen Leer en Jemgum. Dit is net over de grens in Duitsland. Deze opgezette vogel staat in een prive collectie bij mensen in Zwitserland, omdat dit geval nog niet officieel is aanvaard, wordt binnenkort geprobeerd de vogel op te sporen." Aldus Rommert Cazemier op zijn site www.lauwersmeer.com Er staan ook twee foto's op zijn site.

Het is misschien een beetje in de eerdere berichten ondergesneeuwd, maar is dit geval ondertussen ook al aanvaard in Duitsland en/of zijn hier publicaties over verschenen?

Groetjes,

Klaas

Cygnus

CiteerMaar hoe zit het nu eigenlijk met de Dunbekwulp die hier vlak over de grens is gevonden en door deze preparateur is opgezet?

"Deze Dunbekwulp werd dood gevonden hangend in het prikkeldraad op 5 oktober 1997. Dit was bij een weiland tussen Leer en Jemgum. Dit is net over de grens in Duitsland. Deze opgezette vogel staat in een prive collectie bij mensen in Zwitserland, omdat dit geval nog niet officieel is aanvaard, wordt binnenkort geprobeerd de vogel op te sporen." Aldus Rommert Cazemier op zijn site www.lauwersmeer.com Er staan ook twee foto's op zijn site.

Het is misschien een beetje in de eerdere berichten ondergesneeuwd, maar is dit geval ondertussen ook al aanvaard in Duitsland en/of zijn hier publicaties over verschenen?

Groetjes,

Klaas
Hallo Klaas, op de website www.club300.de staat een overzicht van de in Duitsland "nachgewiesen Vogelarten". De Dunbekwulp staat in dit actuele overzicht geplaatst in categorie B. De verklaring van categorie B is: "Als Wildvogel zuletzt nur zwischen 1800 und 1949 nachgewiesen". Oftewel voor het laatst vastgesteld tussen 1800 en 1949. De vogel van 1997 kan daar dus niet in zitten. Ik vraag mij dus sterk af of deze vondst van 1997 in Duitsland überhaupt wel bekend is (geweest) en of deze vondst daar behandeld is. Ik kan er helemaal niets over vinden. Ook hier lijkt een onderzoek naar meer informatie op z'n plaats.  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Klaas van Dijk

hoi Trinus,

Handige website met erg duidelijke uitleg. De "Dünnschnabel-Brachvogel" heeft inderdaad de categorie B.

Raar, want de prikkeldraadvondst tussen Leer en Jemgum is goed gedocumenteerd: de vindplaats is nauwkeurig bekend (niet zoiets als 'ergens in Duitsland'), de vinddatum is tot op de dag nauwkeurig bekend en er zijn minimaal 2 goede foto's van. Niemand twijfelt er toch aan dat het een Dunbekwulp is die op de beide foto's staat afgebeeld?

Of zou dit geval nooit zijn ingediend bij de Duitse CDNA? Dan kan natuurlijk alsnog. Hoe het moet staat niet op de website van club300 aangegeven (of ik heb het niet kunnen vinden).

Ook leuk dat er een aantal mooie artikelen online staan: de pdf van het uitgebreide overzicht in de Vogelwarte over alle nieuwkomers onder de vogels, en een mooi stuk over mantelmeeuwen op Amrum.

Groetjes,

Klaas

frankneijts

Is natuurlijk een kleine moeite om het geval + foto's op het forum van www.club300.de te plaatsen. De reacties komen dan vanzelf dunkt me......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

Mensen,

Betreffende die Dunbekwulp kan Justin je meer vertellen.

Ik herinner me dat er te veel twijfels zijn over de echtheid van de vindplek en vinddatum bij de Duitsers. De balg is verkocht? aan iemand in Zwitserland die verder niet mee wil werken aan onderzoek.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Dylan

CiteerIk zit nog even op de link van afifauna groningen te lezen:

CiteerEn om foto's te publiceren vond hij niets, niet dat hij iets te verbergen heeft maar op de manier hoe het spel rond hem heem gespeeld wordt.

Blijft een raar verhaal. Door dit (publiceren) te doen laat hij iedereen in zijn hemd staan (inclusief mij wat ik er graag voorover heb) indien het optisch zo'n andere vogel is.
[ Onderstaande post op persoonlijke titel en niet als admin/teamlid Waarneming.nl ]

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Daaraan toegevoegd:

HIJ is verontwaardigd over "hoe het spel rond hem heen gespeeld wordt"

1) Ik zie geen spel, ik zie mensen die op een nette manier hier een ernstige zaak bespreken.
2) Rond hem heen - het zou hem sieren door deel te nemen in plaats van de kop in het zand te steken.
3) WIJ doen ons best om hier op het forum beleefdheid op te brengen bij onszelf en onze medevogelaars, terwijl deze Haakbekkenaffaire echt wel de nodige emoties oproept. En dan mag er niet even iemand met een camera langskomen? Je zou je bijna afvragen of die caroteenvoedingsverkleuring en die ring nog even aangebracht moeten worden. Maar dat doen we niet. We blijven hier netjes en beleefd, ook al is het eenzijdig.

Mocht iemand de persoon in kwestie kennen en spreken/mailen, zou hij dan dit verzoek willen doorgeven (en ja, zonder enige vorm van sarcasme):

Beste <naam>, we zouden na alle commotie heel erg graag een aantal goede foto's van het preparaat, de ring en de bijbehorende papieren publiceren, juist om jouw versie van het verhaal te kunnen ondersteunen. Eventuele persoonlijke informatie mag best onleesbaar worden gemaakt, daar gaat het ons niet om. Een goede close-up van de ring, en wat mooie plaatjes van het preparaat zelf, daarmee is toch een groot deel van deze geschiedenis achter de rug, en de goede trouw van jou en de betreffende preparateur bewezen?

Met vriendelijke groet,

Vogelaars op het forum van Waarneming.nl en andere belangstellenden.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

simonvb

Met vriendelijke groet,

Simon

gerdwichers8

Lijkt me een heel redelijke oproep van Dylan aan een medevogelaar.

[size=8](En voor het geval dat....zelfs of juist als het de Groninger vogel zou zijn:
Gewoon openheid van zaken geven, want je zou geen vriend beschermen maar slechts een lugubere praktijk.) [/size]

Max Berlijn

Dylan en anderen,

Ik heb jou oproep samen met die van mij (al twee maal) gestuurd naar de houder van de balg.

Vooralsnog is hij ontstemd over het plaatsen van de tekst van zijn mail op dit forum (zonder namen) en gaat hij niet in op de vraag die ik hem stel.

Ik heb hem aangegeven dat wanneer hij mijn kop wil laten rollen een digi van de zoals Justin vertelde niet gelijkende Haakbek (zijn balg) hem het laatst laat lachen.. Wie weet gaat hij er nu op in?

Denk dus niet dat hij niet weet dat dit verzoek er is

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Ben Wielstra

Ha Max,

Misschien kan je de tekst van de email alsnog weghalen? De persoon heeft natuurlijk gevraagd om die prive te houden en ik kan me voorstellen dat hij (of zij?) het niet zo fijn vindt dat die op het forum gemikt is. Misschien heeft dit meer medewerking tot gevolg?

gerdwichers8

#74
Hij moet toch ook begrijpen dat het gesprek met Justin en de mail aan Max binnen notabene 24 uur ! een totaal andere inhoud hebben. Het is nu toch al lang aan de lol voorbij om broodjes aap te kunnen verkopen; en niemand is er toch in geinteresseerd om Max dan wel Justin ongelijk te zien hebben?

Het algemeen belang is er eenvoudig bij gebaat om een lugubere zaak af te handelen dan wel als misverstand uit de wereld te helpen!

Max Berlijn

Ha Ben,

Zit ik ook wel over te denken maar ik wil eerste een reactie van hem of hij het uberhaubt wel wil doen. Nu gaat hij er volledig niet op in.

Ik vrees dat de vogel mede door dat karoteen verhaal in ieder geval een rood mannetje is en dus vast wel (enige) gelijkenis zal hebben met de Beijum vogel(s).

Ik kan me trouwens voorstellen dat ook de houder van de balg door vanger of toch preperatuer om de tuin is /wordt geleid.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Hoe zit dat nu eigenlijk met die Dunbekwulp uit Duitsland? Daar lijkt ook iets niet te kloppen.

(1): in 1995 ofzo officeel uitgestorven.

(2): Dunbekwulp, dood gevonden hangend in het prikkeldraad op 5 oktober 1997 bij een weiland tussen Leer en Jemgum, net over de grens in Duitsland. Opgezet door dezelfde preparateur die de bewuste Haakbek heeft opgezet. Foto's van deze opgezette Dunbekwulp staan op www.lauwersmeer.com

Sterk hoor! Een officieel uitgestorven vogel vers dood als prikkeldraadslachtoffer vinden. Wat een gigavondst! Maar nog niets over gepubliceerd...... Waarom niet? Ieder vogeltijdschrift wil toch dolgraag een publicatie hierover hebben? Ik kan zo een flinke rij tijdschriften opnoemen.

De Dunbekwulp is verkocht aan iemand (met een zeer dikke portemonnee?) in Zwitserland. Dit persoon laat geen onderzoekers / vogelaars toe.

Toeval?

Groetjes,

Klaas



Jos Welbedacht

#77
Citeer(1): in 1995 ofzo officeel uitgestorven.

Naar mijn weten is dit nog niet officieel. Ik meen zelf ergens gelezen te hebben (Website DBA?) dat er dit jaar nog een (laatste) zoektocht naar de vogel gehouden wordt.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ArjenDrost †

#78
CiteerNaar mijn weten is dit nog niet officieel. Ik meen zelf ergens gelezen te hebben (Website DBA?) dat er dit jaar nog een (laatste) zoektocht naar de vogel gehouden wordt.
Probleem is daarbij natuurlijk wanneer je een soort uitgestorven noemt... Het zal maar zeer zelden gebeuren dat men er namelijk bij is als het laatste individu van een soort sterft. Volgens mij (maar verbeter me als het anders is) gebruikt men daarom namelijk vaak de definitie dat er minimaal 10 jaar geen waarnemingen van een soort meer gedaan moeten zijn.

Maar daarmee is het dus mogelijk dat er nog vrolijk een populatie van een soort bestaat die al lange tijd als uitgestorven beschouwd wordt (zie het voorbeeld van dat Nieuw Zeelandse stormvogeltje laatst).
Ik weet niet precies wanneer de laatste waarneming van Dunbekwulpen waren (op de dubieuze gevallen in Duitsland en Engeland na), maar ik kan me voorstellen dat dat intussen al een behoorlijke tijd geleden is. Wat dus niet inhoudt dat het niet meer mogelijk is dat er ergens nog een paar rondzwerven, maar erg waarschijnlijk lijkt dat me niet.

edit: even snel gezocht: hier het verhaal van de zoektocht. En dus nog een waarneming (met foto) van 1999. Voor mensen die mee willen helpen zoeken zo (pfd-file) ziet een Dunbekwulp er ook weer uit.

Justin Jansen

CiteerBeste mensen,

Hoe zit dat nu eigenlijk met die Dunbekwulp uit Duitsland? Daar lijkt ook iets niet te kloppen.

(1): in 1995 ofzo officeel uitgestorven.

(2): Dunbekwulp, dood gevonden hangend in het prikkeldraad op 5 oktober 1997 bij een weiland tussen Leer en Jemgum, net over de grens in Duitsland. Opgezet door dezelfde preparateur die de bewuste Haakbek heeft opgezet. Foto's van deze opgezette Dunbekwulp staan op www.lauwersmeer.com

Sterk hoor! Een officieel uitgestorven vogel vers dood als prikkeldraadslachtoffer vinden. Wat een gigavondst! Maar nog niets over gepubliceerd...... Waarom niet? Ieder vogeltijdschrift wil toch dolgraag een publicatie hierover hebben? Ik kan zo een flinke rij tijdschriften opnoemen.

De Dunbekwulp is verkocht aan iemand (met een zeer dikke portemonnee?) in Zwitserland. Dit persoon laat geen onderzoekers / vogelaars toe.

Toeval?

Groetjes,

Klaas
De vinder is ook de eigenaar. En op verzoek van de Dunbekwulpen werkgroep wordt nog aan het geval gewerkt. Hiervan is ook de Duitse zeldzaamheden commissie van op de hoogte.  
M.v.g., Justin Jansen


Johannes Ruben

OPROEP AAN dé PREPARATEUR,

Inzake de ontwikkelingen rondom de affaire "Haakbekken" verzoek ik aan jou als waarnemer van Waarneming.nl - contact met mij te willen opnemen via opgemeld adres
als een 'zeer goede bekende'...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

P1234

Mocht de AID de zaak niet oppakken - en dat zou me niets verbazen- en er een sepot volgen, dan kunnen belanghebbenden de kwestie voorleggen aan het Gerechtshof Leeuwarden en het Hof verzoeken om de Officier van Justitie alsnog tot vervolging te bevelen. Wat mij betreft heeft een organisatie als de Vogelbescherming daar een rol. Ik zeg dit, omdat ik vind dat er in deze zaak klaarheid moet komen. We hebben twee volledig met elkaar onverenigbare verhalen. Daarmee ontstaat de schijn dat de bezitter en de preparateur aanvankelijk de waarheid hebben gesproken, maar dat zij hun verklaringen hebben "bijgesteld." In dergelijke zaken moet er klaarheid komen, en voorkomen worden dat dit tot in de eeuwigheid rond zingt en er - misschien wel ten onrechte- mensen beschadigd raken. Ook over de Sperweruil en de Dwerguil deden toen de vogel de dag na de twitch niet werd teruggevonden verhalen de ronde.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

lupokatja

Citeeredit: even snel gezocht: hier het verhaal van de zoektocht. En dus nog een waarneming (met foto) van 1999.

Volgens mij is de foto bij het verhaal van een van de Marokkaanse vogels. Wat die "confirmed sighting" uit Oman inhoud is iig niet algemeen bekend.

Lützen

Klaas van Dijk

hoi allemaal,

Even nog een kleine update.

Vanmiddag werd ik door een noordelijke medewerker van de AID gebeld. Ik heb ruim een half uur met haar gesproken. Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk uit te leggen en ik heb natuurlijk ook de naam van de preparateur genoemd. Deze AID-er had al de beschikking over allerlei digitale informatie die her & der op internet (onder andere op de website van Avifauna Groningen) is te vinden. Ik heb ook een aantal namen genoemd van mensen die de bezitter van de opgezette Haakbek persoonlijk kennnen (ik weet namelijk niet wie hij is).

Verder heb ik haar ook even uitgelegd dat Max Berlijn (deze naam heb ik ook genoemd) al contact met de AID had opgenomen, namelijk met Ed Opperman.

Via knip/plak van http://www.birdingbreaks.nl/reisleiders.htm "EDUARD OPPERMAN (.......) is, na 10 jaar bij de politie te hebben gewerkt, een aantal jaar geleden overgestapt naar de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming waar hij zich inzet voor het dierenwelzijn."

Misschien kan Ed ook even contact leggen met de noordelijke AID-er en zijn zeer grote inhoudelijke kennis ter beschikking stellen?


Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Max Berlijn

Beste allemaal,

AID (mijn contact, Klaas niet TE veel met namen strooien) heeft de zaak nu hoog op de agenda staan.

Ik heb er vertrouwen in dat het bij hen nu in goede handen is. Laten we ons "prive speurwerk (allemaal goed bedoelt) maar even aan hun over laten tot nader bericht (of te lang uitblijven ervan)

Dank voor de hulp, en trouwens nog steeds geen digi's van de balg in mijn mailbox.

Gr max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Robert

#85
gisteravond toen ik op bed lag kreeg ik ineens het verhaal over de dunbekwulp in mijn hoofd. als ik de foto bekijk zie ik een puntgave dunbekwulp.
''Deze Dunbekwulp werd dood gevonden hangend in het prikkeldraad ''
als ik aan een vogel denk die verstrikt raakt in prikkeldraad lijkt mij niet dat de vogel helemaal puntgaaf is.......



Gr
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

ArjenDrost †

Het heeft vandaag zelfs het nieuws gehaald, op RTV Groningen: zie deze link (filmpje onderaan de pagina). Waarneming.nl komt behoorlijk in beeld :)

Klaas van Dijk

Yep, met mooie opnamen van Stadsduif in het Sterrebos.

Maar die magnifiek opgezette Dunbekwulp blijft me ook wel intrigeren. Is daar echt nog nooit een fatsoenlijke publicatie over verschenen?

De albatros spec. in de laatste DB was ook hartstikke dood (vermoedelijk al >100 jaar), maar dat was geen enkel probleem om dat eens grondig uit te spitten, maten & foto's te nemen en Jan en alleman vragen te stellen, etc.

Is het geval van de Dunbekwulp afgewezen bij de Duitse evenknie van de CDNA (zo ja, staat dat ergens op papier met argumenten?), of is het 'nog in behandeling' o.i.d. (met welke argumenten?)

Ik heb eens wat zitten grasduinen in de lijsten van club300.de, maar kan hier niet echt goed wijs uit worden. Wel talloze wisselingen van namen etc. (het kan dus ook in Duitsland verkeren), maar geen overzicht zoals op de DB website.

Groetjes,

Klaas

Justin Jansen

#88
CiteerMaar die magnifiek opgezette Dunbekwulp blijft me ook wel intrigeren. Is daar echt nog nooit een fatsoenlijke publicatie over verschenen?

Is het geval van de Dunbekwulp afgewezen bij de Duitse evenknie van de CDNA (zo ja, staat dat ergens op papier met argumenten?), of is het 'nog in behandeling' o.i.d. (met welke argumenten?)
Zie bericht van Feb 17 2009, 19:10 PM
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

...en anders vraag je het de Duitsers zelf, toch? http://www.club300.de/ > Home > Kontakt...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers