Muntvlinder of Purpermot

Gestart door Corryabbink, mei 17, 2006, 15:39:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hallo forumleden,

Wie kan me vertellen wat het verschil is tussen het Muntvlindertje en het Purpermotje? Welke staat op onderstaande foto? Ik dacht aanvankelijk dat dit het muntvlindertje was maar kwam aan het twijfelen............Ik heb de zaak bekeken op UKmoths en daar was een opmerking dat P.purpuralis meer vlekken heeft. P. aurata zou maar 1 grote vlek op de vleugels hebben.  Dit zou dus P. purpuralis moeten zijn. Al kijkende in onze database werd het verschil me niet duidelijk. Er moet toch nog iets meer te zien zijn? Of staan sommigen niet onder de goede naam? Zie b.v.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=13495

en

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=14323
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#1
Dit is Pyrausta aurata. Hij heeft wel meer vlekjes, maar vooral die naast de ronde vlek is te smal voor een P. purpuralis. Ook is hij te bruin.

Er is nogal wat verwarring over de determinatie van beide soorten (ook bij ondergetekende). Vooral omdat juist op UKMoths, die waarschijnlijk Goater volgen, staat dat P. purpuralis te onderscheiden zou zijn door het vlekken patroon. Ik heb daar steeds meer mijn twijfels over, vooral omdat de laatste dan veel algemener zou zijn dan wordt opgegeven voor Nederland. Ik denk dat 'klassieke' aurata's te determineren zijn, maar dat exemplaren die op P. purpuralis lijken genitaal moeten worden gecheckt.
Het probleem is dat ik ook helemaal geen verdere informatie kan vinden. Ja, informatie die elkaar constant tegenspreekt.

PS. Goater is een Engels boek over de Pyralidae een ander werk is Slamka's Die Zünslerartigen Mitteleuropas.

laatvlieger

Zou hier nog een nieuwe soort te ontdekken zijn... ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Corryabbink

#3
CiteerDit is Pyrausta aurata. Hij heeft wel meer vlekjes, maar vooral die naast de ronde vlek is te smal voor een P. purpuralis. Ook is hij te bruin.

Er is nogal wat verwarring over de determinatie van beide soorten (ook bij ondergetekende). Vooral omdat juist op UKMoths, die waarschijnlijk Goater volgen, staat dat P. purpuralis te onderscheiden zou zijn door het vlekken patroon. Ik heb daar steeds meer mijn twijfels over, vooral omdat de laatste dan veel algemener zou zijn dan wordt opgegeven voor Nederland. Ik denk dat 'klassieke' aurata's te determineren zijn, maar dat exemplaren die op P. purpuralis lijken genitaal moeten worden gecheckt.
Het probleem is dat ik ook helemaal geen verdere informatie kan vinden. Ja, informatie die elkaar constant tegenspreekt.

PS. Goater is een Engels boek over de Pyralidae een ander werk is Slamka's Die Zünslerartigen Mitteleuropas.
Bedankt Han,

De verwarring werd bij mij steeds groter. In een WM "dagactieve nachtvlinders"van de KNNV wordt het Purpermotje zelfs helemaal niet genoemd. Verder kon ik ook niets doorslaggevends vinden. Door mij was de soort op de foto altijd als Muntvlindertje opgegeven bij de Vlinderstichting maar papier is geduldig. Ik hou deze soort ook op Muntvlindertje daar ze wel overeenkomt met de afbeelding in de WM(vrl. exemplaar).  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#4
We moeten er wel achter zien te komen hoe we met de waarnemingen van P. purpuralis om moeten gaan. Zijn die te determineren en hoe? We krijgen straks als maar meer waarnemingen van deze soort. Elke 'feedback' is dus welkom.

Corryabbink

#5
CiteerWe moeten er wel achter zien te komen hoe we met de waarnemingen van P. purpuralis om moeten gaan. Zijn die te determineren en hoe? We krijgen straks als maar meer waarnemingen van deze soort. Elke 'feedback' is dus welkom.
Misschien heeft de Vlinderstichting meer info?

Als de soort echt op genitaliën onderzocht moet worden dan kan het in de database nooit een ss. soort zijn. Misschien zijn er helemaal geen Purpermotjes bij en is bijna alles Muntvlindertje.

Een andere mogelijkheid is samenvoeging in de database van P. aurata en P. purpuralis. Dan zijn de problemen vooreerst opgelost. Uitzonderingen zijn dan de misschien de echt te benoemen P.aurata's.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ja of de Muntvlindertjes blijven Muntvlindertjes en de Purpermotjes gaan naar Mauntvlindertje/Purpermotje. Die mogelijkheid is er al.

Corryabbink

#7
CiteerJa of de Muntvlindertjes blijven Muntvlindertjes en de Purpermotjes gaan naar Mauntvlindertje/Purpermotje. Die mogelijkheid is er al.
Dan denk ik dat alle Purpermotjes daarheen verhuizen moeten indien ze niet op genitaliën onderzocht zijn.

Wel is het belangrijk te weten hoe de Vlinderstichting de soorten hanteert en welke nomenclatuur ze volgen daar de waarnemingen daar immers naar toe gaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik zal eens contact met ze opnemen.