Dwerggans of toch kol?

Gestart door timvanoerle, februari 01, 2009, 15:33:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

timvanoerle

Vanochtend in de Biesbosch tussen ongeveer 200 brandganzen deze gans gevonden. Geen heel duidelijke oogring, maar toch aanwezig. Is dit een dwerggans of een kolgans? En graag uitleg waarom!
Tim van Oerle

timvanoerle

foto 2
Tim van Oerle

timvanoerle

foto 3
Tim van Oerle

Ben Wielstra

Getver wat een lelijkert! Geen zuivere koffie in ieder geval. Ik vermoed dat er wat brandganzenbloed in zit.

Zou dit een een F2tje kunnen zijn als in DwergxBrandgans (http://waarneming.nl/waarneming/view/41625719) X Dwerggans?

Steven Wytema

ehhh hybride?

de witte bles op zn voorhoofd is wel groot, maar te groot, en niet de vorm zoals ie bij een Dwerggans hoort. En zoals je zelf eigenlijk al aangeeft hoort de oogring duidelijker te zijn. Snaveltje is m.i. wel goed (klein en roze).

Ik meen ook een soort blauwe waas over de bovendelen te zien, met zwarte randjes aan de veren á la Brandgans: de indicatie dat het geen zuivere koffie is? (misschien een van de kinderen van Schier? ;))

Tot slot: ik kan me een opmerking van Pim Wolff herinneren over de konten van tamme/wilde ganzen: Niet alleen heeft deze meneer/mevrouw zuinig aan gedaan met het pleepapier, ook zie je op de laatste foto dat ie een behoorlijke 'dikke reet' heeft: iets wat je bij de afgetrainde wilde ganzen nooit zal zien, maar des te meer bij zijn vetgemestte soortgenoot die uit kooitjes komt.
Steven Wytema


pwolf

maar zó zwart/wit heb ik dat niet bedoeld Steven. Dit ziet er uit als een prima doorvoede gans, ze is maar iets vetter dan de Brandjes eromheen. Ik doelde meer op ganzenachtersten die tussen de poten heen en weer wiebelen.

Het lijkt me trouwens een prima hybride brand x Dwerg, waarom dit een F2 hybride zou moeten zijn is me echt niet duidelijk? Kopvorm = dwerg, rugpatroon = brand.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

teunvankessel

Citeer
Tot slot: ik kan me een opmerking van Pim Wolff herinneren over de konten van tamme/wilde ganzen: Niet alleen heeft deze meneer/mevrouw zuinig aan gedaan met het pleepapier, ook zie je op de laatste foto dat ie een behoorlijke 'dikke reet' heeft: iets wat je bij de afgetrainde wilde ganzen nooit zal zien, maar des te meer bij zijn vetgemestte soortgenoot die uit kooitjes komt.
Sommige Rotganzen kunnen er ook wat van!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Ben Wielstra

CiteerHet lijkt me trouwens een prima hybride brand x Dwerg, waarom dit een F2 hybride zou moeten zijn is me echt niet duidelijk? Kopvorm = dwerg, rugpatroon = brand.

Dit zei ik omdat ie ten opzichte van de F1tjes op de eerder gelinkte foto's meer (75%?) Dwergganzerig aandoet. In die F1tjes lijkt Brandgans wat meer naar boven te komen. Maar ik heb zelf geen idee wat de variatie in F1 hybrides is dus wordt graag gecorrigeerd.

timvanoerle

Oké bedankt. Kan iemand me het verschil tussen F1 en F2 variant uitleggen? Kan ik daar ergens documentatie over vinden..
Tim van Oerle

ArjenDrost †

CiteerOké bedankt. Kan iemand me het verschil tussen F1 en F2 variant uitleggen?
Ik ben het net op school aan het uitleggen in de biologie les, moet het hier ook lukken :)

Als je 2 vogels met elkaar kruist noem je die de P-generatie. Hun nakomelingen noem je de F1 generatie. Als een vogel uit die F1 generatie dan weer nakomelingen krijgt, noem je dat de F2 generatie.
Met hybriden is het zo dat de F1 generatie vaak nog wel redelijk makkelijk te herkennen is, aangezien hier kenmerken van beide ouders in te zien zijn. Een F2 generatie vogel is een stuk lastiger (afhankelijk ook weer of zijn beide ouders hybriden waren, of een van hun een zuivere vogel was).

Hoe het in dit geval zit, weet ik ook niet.

Arjen

timvanoerle

Tim van Oerle

frankneijts

't Is ook de vraag of een F2 hybride tussen een Branta- en een Anser-gans 'überhaupt' mogelijk is: daarvoor is 't immers noodzakelijk dat de F1 hybride vruchtbaar is.... Gewoonlijk zijn hybriden tusen vogels van verschillend geslacht dat niet of zeer beperkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Hoeveel nakomelingen (F1) zijn er wel niet van het bekende koppel (gekleurringde) Dwerggans X Brandgans wat 's winters op Schier zit? Al jarenlang (> tien jaar?) keert dit koppel steevast naar Schier terug. De Dwerggans is individueel herkenbaar aan de kleurringen, en in veel (alle?) jaren nemen ze een stel jongen mee naar Nederland.

Tijdens de afgelopen midwintertelling (half januari) waren er alleen al 5 jongen (F1). Waar blijven deze allemaal in de loop van de tijd?

En hoe gemakkelijk zijn ze later herkenbaar als F1 Dwerggans X Brandgans? Zouden we deze vogels (nu, als eerste-winter; later, als adult) moeiteloos & zeker als zodanig determineren als de beide ouders er niet (meer) bij zijn?

Het is op Schier natuurlijk een peulenschil: de rare ganzen die bij de gekleurringde Dwerggans lopen, zijn gewoon zijn nakomelingen. En dat weet langzamerhand  iedereen die regelmatig op Schier komt.

Groetjes,

Klaas

theomuusse

Als de fotoos van Dwerggans worden bekeken in deze databank zie ik wel meerdere gevalletjes van onzuivere koffie trouwens.
Misschien de vogels die Klaas kwijt geraakt is?

Theo

Ben Wielstra

Citeer't Is ook de vraag of een F2 hybride tussen een Branta- en een Anser-gans 'überhaupt' mogelijk is: daarvoor is 't immers noodzakelijk dat de F1 hybride vruchtbaar is....

Inderdaad, daarom lijkt het me erg interessant om te weten of dit er een zou kunnen zijn (en vanuit het oogpunt van conservatie goed om in de gaten te houden in verband met weghybridiseren?). Maar ze zullen hoe dan ook zeldzaam zijn, dus vergelijkingsmateriaal schaars tot afwezig. Maar misschien zijn er gewoon F1 vogels die hierop kunnen lijken? Weet Pim daar misschien wat van?

frankneijts

CiteerAls de fotoos van Dwerggans worden bekeken in deze databank zie ik wel meerdere gevalletjes van onzuivere koffie trouwens.
Misschien de vogels die Klaas kwijt geraakt is?

Theo
Dat was ook al mijn ervaring Theo.
Zo is 't ook opmerkelijk dat eenzame 'Dwergganzen' die ontdekt worden op plekken waar deze normaal niet overwinteren (voorn. het binnenland zoals Gelderland, Limburg en Oost-Brabant) nogal eens onderwerp van discussie zijn/waren en in veel gevallen ook géén zuivere Dwergganzen (b)lijken te zijn.
Het kàn natuurlijk dat dat komt omdat deze vogels relatief veel aandacht krijgen, vanwege hun zeldzaamheid in de genoemde regio's, waardoor ze wat beter bekeken worden dan vogels op de meer obligate plekken......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Zo'n zelde of de zelfde staat op waarneming gedetermineerd als Hybride Dwerg x Keizer,

http://waarneming.nl/waarneming/view/3077744
en het Topic hierover,
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...24&hl=Dwerggans
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

timvanoerle

Scherp Jeroen, moet er alleen wel bijzeggen dat het kleed van 'mijn' gans niet geheel overeenkomt met dat van die van jou. Kan me herrinneren dat ie niet zo gestreept was op zijn borst en dat zijn kop een stuk donkerder was (natuurlijk gevaarlijk met lichtinval). Daarnaast bevond het beest zich in een groep van brandganzen, wat natuurlijk ook niet voor hybride met keizer pleit..
Tim van Oerle

pwolf

dag allemaal,

ik weet niet veel over hybriden (ook niet over F1 dwerg x brand) dus neem het allemaal maar met een korrel zout maar het is bij eendvogels niet zo ongebruikelijk dat een hybride "ineens" kenmerken laat zien die beide ouders niet hebben. Die donkere onderstaartveertjes (die ook deze vogel heeft) zouden best van één van de ouders kunnen komen, maar dat hoeft niet. Overigens zien beide hybriden er dermate gelijk uit dat ze in ieder geval uit hetzelfde type ouders moeten komen, als het niet gewoon hetzelfde beest is. Dat deze laatste vogel tussen Brandganzen zat wil natuurlijk niet zeggen dat het aan deze Brandjes verwant is.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jos Welbedacht

Als ik even aan neem dat hybride ganzen in het wild inderdaad geen nakomelingen kunnen krijgen zijn de Noord-Scandinavische Dwergganzen dus toch zuivere vogels, iets dat sommige bronnen ontkennen. Of komen we dan weer op het terrein van de scheidsrechter (van het topic splitten en lumpen)?


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls ik even aan neem dat hybride ganzen in het wild inderdaad geen nakomelingen kunnen krijgen
Dat is juist nog steeds niet zeker volgens mij,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

CiteerAls ik even aan neem dat hybride ganzen in het wild inderdaad geen nakomelingen kunnen krijgen zijn de Noord-Scandinavische Dwergganzen dus toch zuivere vogels, iets dat sommige bronnen ontkennen. Of komen we dan weer op het terrein van de scheidsrechter (van het topic splitten en lumpen)?
Dwerggans X Kolgans-hybriden zijn wel vruchtbaar Jos, de oudersoorten zijn zeer nauw verwant.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

CiteerDwerggans X Kolgans-hybriden zijn wel vruchtbaar Jos, de oudersoorten zijn zeer nauw verwant.

Aha, bedankt voor de informatie. Hetzelfde zal wellicht gelden voor Bastaard en Schreeuwarend? Maar goed, terug naar het hoofdonderwerp.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Alcedo atthis

#23
The bird in question is a hybrid dwerg x keijzer or Kol x Keijzer, the mainly dark underttail coverts show Keijzer parentage!
greetings,
Jörn Lehmhus

pwolf

Hi Jörn,

thanks for responding. I see that you're convinced that the dark markings on the undertail indicate that one of parents of this type of hybrid must be a canagicus. I don't know if you read my previous message,but isn't it true that sometimes (in anatidae especially) the hybrid offspring shows one or more characters that are completely different from either of the parent species?

regards, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Alcedo atthis

Hi Pim,

yes, this is true ;
and there is a certain amount of dark tips in undertail coverts also in some hybrids with other parentage-- but that is generally on a small amount of undertail coverts, mostly directly below the tail feathers.

this bird has very extended areas of darker feathers in the region which is normally white in most anser and branta geese (Excluding Anser canagicus and a few blue phase Anser caerulescens and many canagicus hybrids as well as a few caerulescens hybrids which can show darker feathering there).

also look at the overall coloration and pattern on wings and mantle of this birdin question here-- you see quite a resemblance to canagicus-- it is colder grey and more patterned than in either whitefront.

also whitefronst x barnacle (which ahzve been proposed as altzernative, if i read correctly) are quite dark birds which are not well patterned on wings and mantle , and the extent of white on the top of head of this bird with no white cheek patches is also very differnet from barnacle x whitefront.
greetings,
Jörn Lehmhus