Zompsprinkhaan of krasser

Gestart door ilse1, januari 27, 2009, 22:29:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

ilse1

Ik heb deze sprinkhaan op de foto genomen tijdens een inventarisatie voor SBB afgelopen augustus. Ik vroeg mij af of dit eventueel een zompsprinkhaan zou kunnen zijn? Ik heb twee foto's bijgevoegd. Alvast bedankt!
Groeten,
Ilse

ilse1

en foto 2..
Groeten,
Ilse

Wim Bakker

Lastig. De belangrijke kenmerken, de naad in het halsschild en de lengte van eilegkleppen zijn nauwelijks te zien.

Omdat de eilegkleppen lijken uit te steken, omdat de vleugels langer zijn dan van een normaal vrouwtje Krasser en omdat de naad op het halssschild voor het midden lijkt te zitten zou ik bijna geneigd zijn om dit een Zompsprinkhaan te noemen.

Kun je iets meer vertellen over de plaats van de waarneming? Heb je misschien nog andere foto's? Waarom denk je zelf dat dit een Zompsprinkhaan is? Heb je misschien ook zingende mannetjes gehoord?

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ilse1

#3
Beste Wim,

Bedankt voor de hulp! De waarneming is gedaan in een nat blauwgrasland in de provincie Utrecht. Ik heb helaas geen andere foto's...en heb ook de kennis niet om zingende mannetjes in het veld te determineren.

Ik ging zelf vooral op de langere vleugels en het halsschild af en natuurlijk het biotoop wat geschikt is voor een zompsprinkhaan.
Groeten,
Ilse

Wim Bakker

Beste Ilse,

Volgens de verspreidingskaarten komt de Zompsprinkhaan maar op een paar plaatsen voor in Utrecht. Komt jouw vindplaats overeen met een van deze plaatsen?

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ilse1

Zij is in ieder geval gevonden nabij een van de stippen!

Ik weet natuurlijk niet of dit precies de zelfde locatie is als aangewezen door de stip, maar ik denk wel dat het hetzelfde 5-km hok is.
Groeten,
Ilse

Wim Bakker

Dan passen alle puzzelstukjes in ieder geval...

Ik zou zeggen ga dit jaar nog eens luisteren op die plek. ^_^

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark van Veen

Van 1 SBB terrein ten noorden van Utrecht weet ik dat de soort talrijk is. Ik zou het inderdaad op een Zompsprinkhaan houden.
groet,

Mark van Veen