Is dit een Grote zilverreiger

Gestart door Johan Lont, januari 25, 2009, 23:18:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Lont

Ik heb bij in Barneveld bij Landgoed de Schaffelaar twee reigers gefilmd. De ene is een gewone blauwe reiger, dacht ik. De andere is groot en wit, en op grond daarvan heb ik maar geconcludeerd dat het een Grote zilverreiger is, maar of dat klopt? Kan iemand dat bevestigen?

Het filmpje (bijna 2 minuten) staat op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=laMSMkAwceo

redmar_woudstra

groet,
Redmar

rob_voesten

CiteerIk heb bij in Barneveld bij Landgoed de Schaffelaar twee reigers gefilmd. De ene is een gewone blauwe reiger, dacht ik. De andere is groot en wit, en op grond daarvan heb ik maar geconcludeerd dat het een Grote zilverreiger is, maar of dat klopt? Kan iemand dat bevestigen?

Het filmpje (bijna 2 minuten) staat op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=laMSMkAwceo
:duim:
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Johan Lont

Bedankt voor het reageren. Ik zal de vraagtekens die ik bij de beschrijving van de video had gezet weghalen.

Ik had het op www.soortenbank.nl opgezocht, maar ik ben niet zo'n grote vogelkenner, en wist niet wanneer je een vogel "groot" en wanneer je hem "klein" mag noemen. Vandaar enige twijfel.  

Jan Harteman

Very nice Johan!
Ik werk op Landgoed de Schaffelaar (boerderij PTC+) en ik zie dat deze reiger naast onze koeien/schapenweide is gefilmd. Ik heb daar nog niet eerder een Grote zilverreiger gezien! Ik ga er morgen gelijk op letten!

(zou deze misschien zijn geland omdat er op onze boerderij sinds kort 2 ooievaars lopen?)

JanF

CiteerBedankt voor het reageren. Ik zal de vraagtekens die ik bij de beschrijving van de video had gezet weghalen.

Ik had het op www.soortenbank.nl opgezocht, maar ik ben niet zo'n grote vogelkenner, en wist niet wanneer je een vogel "groot" en wanneer je hem "klein" mag noemen. Vandaar enige twijfel.
Toevallig heb ik beide vogels daar recent zien vliegen.
De Blauwe zat achter de Grote Zilver aan.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Johan Lont

Aanvullende informatie: De opname is zaterdag 17 januari gemaakt, aan het eind van de middag. (Ik fietste langs de Stationsweg en heb hem vanaf het fietspad gefilmd).
Of de vogel er nu nog steeds rondhangt, vraag ik me af. Maar zolang hij genoeg visjes vindt misschien wel.  

redmar_woudstra

CiteerBedankt voor het reageren. Ik zal de vraagtekens die ik bij de beschrijving van de video had gezet weghalen.

Ik had het op www.soortenbank.nl opgezocht, maar ik ben niet zo'n grote vogelkenner, en wist niet wanneer je een vogel "groot" en wanneer je hem "klein" mag noemen. Vandaar enige twijfel.
In dit geval had misschien geholpen om te grootte te vergelijken met Blauwe Reiger   ^_^

Maar blijft toch een leuke soort!
groet,
Redmar

pia zz

leuk gefilmd!! Prachtige vogel, je ziet hem steeds vaker...  
  groet Pia.

Jan v.H.

#9
Leuk, het is de eerste keer dat hij daar gezien is (er staan tenminste geen waarnemingen van op waarneming.nl). Ik kom er zelf ook vrij vaak, maar heb hem er nog nooit gezien. Wel heb ik 2 keer een Grote Zilverreiger laag over zien vliegen over de woonwijk er dichtbij. De Grote Zilverreiger zie ik overal wel vaker, had er tot november bijna nooit 1 in de omgeving van Barneveld gezien, nu zie ik ze er regelmatig. Wil je hem ook nog even invoeren op waarneming.nl, dan staat hij er ook bij in de soortenlijst van het gebied.

Johan Lont

Ik heb de waarneming van beide reigers nu op waarneming.nl ingevoerd (http://waarneming.nl/waarneming/view/41617722).
Sinds de waarneming.nl site opnieuw is opgezet had ik nauwelijks meer waarnemingen ingevoerd omdat ik het erg onwennig en lastig werken vond. En links naar zoekacties die ik had bewaard werkten ook niet meer.  

Jan Harteman

Vandaag zei een collega tegen mij: "Jan, er zat dit weekend een Grote zilverreiger bij de koewei en later bij het sluisje".
Ik had op dat moment nog niets gezegd over dit filmpje, dus daarna direct laten zien dat mijn collega niet de enige waarnemer was.
Kortom: hij zit er nu steeds vaker, want meerdere collega's blijken hem te hebben gezien.
Nu ik zelf nog ;)

(hier in mijn eigen omgeving, rivierengebied tussen Rijn en Waal, zie ik ze overigens bijna dagelijks)