onbekende vlieg

Gestart door Piet Schuttelaar, januari 26, 2009, 20:08:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

wie kent de juiste naam van deze vlieg?

javanerkelens

#1
Bij nader inzien zou het ook nog wel eens een Polietes domitor kunnen zijn.
Want de ogen zijn behaard en deze zijn niet behaard bij Morellia.... :whistle:
(zoals ik in mijn vorige, gedelete, bericht had neergezet...)

Na de lange winter moet ik er weer even inkomen hoor... :grin:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

Ik denk ook dat het Polietes domitor is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

javanerkelens

Hoi Jan...

Ik zit met spanning te wachten tot dat we op jacht kunnen gaan naar de P.domitor....... :gap:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

Nog even volhouden Joke!  :P
Ik heb ze de laatste jaren gevonden tussen 21 april en 4 mei, dus als we een mooie dag in de laatste week van april nemen moet het lukken.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Louis.Boumans

Vliegen ze maar zo kort? Hebben ze dus maar 1 generatie per jaar? (Ik weet niks van Muscidae, maar vraag me af of er Muscidae zijn die maar 1 generatie per jaar hebben..)

javanerkelens

#6
CiteerVliegen ze maar zo kort? Hebben ze dus maar 1 generatie per jaar?
Dat is een interessante vraagstelling....
P. domitor komt ook af op dode dieren en feces in het algemeen, dus zou je haast denken, dat ze meerdere generaties zouden moeten hebben, maar de P.lardarius en P.meridionalis komen veel meer voor volgens mij en langer... en het lijkt dat P.domitor minder vaak wordt waargenomen...en of dat komt doordat ze alleen maar voorkomen binnen een bepaalde periode... :blink:

Dan zou je dat moeten kunnen constateren in de waarnemingen.
Dus geen vogeltelling, maar een domitortelling !!!!

Ik ga dit jaar een poging doen.... :whistle:  (en ik heb inmiddels ook contact opgenomen met Dhr Prijs)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

CiteerVliegen ze maar zo kort? Hebben ze dus maar 1 generatie per jaar?
Ik zou niet durven beweren dat ze maar zo kort vliegen, Louis. Zelf heb ik ze echter alleen in deze periode gezien (op deze plek, de enige plek waar ik ze heb gezien). Of dat veel zegt, waag ik te betwijfelen ...
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Louis.Boumans

Het lijkt me ook minder waarschijnlijk dat ze maar 1 generatie per jaar hebben, maar wie weet. Missch is dit wel eenvoudig te checken aan de hand van de collectie van het ZMA en Naturalis.

Joke, ga je toevallig op 7 februari naar de Dipteradag op het ZMA, heb je een uitnodiging ontvangen?

Groet, Louis

javanerkelens

CiteerJoke, ga je toevallig op 7 februari naar de Dipteradag op het ZMA, heb je een uitnodiging ontvangen?

Nee  :(

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)