Phaonia tuguriorum?

Gestart door Henk Soepenberg, januari 26, 2009, 09:17:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Hoi,

Gistermiddag zag ik deze vlieg, zonnend op de muur van een schuurtje bij ons huis.
Ben wat aan het zoeken geweest... en ik denk dat het best eens Phaonia tuguriorum zou kunnen zijn:
Dwarsaders donker omrand.
1 paar acrostichale borstels voor het scutellum.
Bij de voorscheen zie ik dorsaal 2 setae zitten.

Benieuwd of ik een beetje goed zit...

Groet,
Vriendelijke groeten,
Henk

Robert Heemskerk

Dat zou ik er ook van maken (een vrouw).

Dan laten we phaonia scutellum buiten beschouwing (komt niet voor in Nederland, niet op de soortenlijst)

Henk Soepenberg

CiteerDat zou ik er ook van maken (een vrouw).

Dan ga ik haar invoeren, Robert.
Bedankt weer!
Vriendelijke groeten,
Henk

javanerkelens

Eigenlijk best interessant, dat je hem in januari hebt gevonden, want daar zou je uit kunnen concluderen, dat het een overwinteraar zou kunnen zijn.
Tevens zijn de larven van de P.tuguriorum predators van de (Tipula paludosa)
En het lijkt mij sterk, dat de vlieg is verpopt en of uitgekomen is, met de temperaturen van de afgelopen tijd, al zitten de larven van T.paludosa wel (dieper)in de grond op dit moment......te wachten op warmer weer.....en ik ook.... :gap:


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

CiteerEigenlijk best interessant, dat je hem in januari hebt gevonden, want daar zou je uit kunnen concluderen, dat het een overwinteraar zou kunnen zijn.
Tevens zijn de larven van de P.tuguriorum predators van de (Tipula paludosa)
En het lijkt mij sterk, dat de vlieg is verpopt en of uitgekomen is, met de temperaturen van de afgelopen tijd, al zitten de larven van T.paludosa wel (dieper)in de grond op dit moment......te wachten op warmer weer.....en ik ook.... :gap:


Groet Joke
waaow hoe doen ze dat  :wacko: ?
met vriendelijke groet,
David

Robert Heemskerk

Ze kunnen volgens mij vrij goed tegen kou.
Misschien kunnen enkele zich goed in de schors of wortels van bomen verschuilen tegen de vorst?
Waarschijnlijker is het dat sommige vliegen tussen muren of in vorstvrije ruimtes kunnen overleven.
Ik heb er na de vorst geen meer gevonden in het bos. En ook geen IJsvogels meer  :(  

javanerkelens

#6
CiteerEn ook geen IJsvogels meer

Is of topic :whistle: .....maar ik heb alweer een ijsvogeltje gezien...(en wat kunnen die snel vliegen), dus er is nog hoop... :lol:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Henk Soepenberg

#7
Ik woon op een boerderij en op ons erf zag ik vlak voor de vorstperiode op een beschut plekje twee Calliphora vicina's en op 15 januari, dus na de vorst, ook weer twee.
Ik weet natuurlijk niet of het dezelfde vliegen waren, maar er zijn hier in ieder geval genoeg plekjes waar ze weg kunnen kruipen (in de hooischuur tussen het hooi bijv.).

Bij de mesthoop zag ik trouwens maandag ook al weer een strontvlieg, dus het komt allemaal goed...  :P

Groet Henk
Vriendelijke groeten,
Henk

amvanerkelens

CiteerWaarschijnlijker is het dat sommige vliegen tussen muren of in vorstvrije ruimtes kunnen overleven.

Dat denk ik ook want ik heb vandaag mijn eerste vlieg van 2009, een vrouwtje Calliphora vicina en deze vloog rond bij m'n "vliegenmuurtje" en daar is voldoende ruimte om zich in te verstoppen zoals je kunt zien op de foto.
Ik vraag me nu af of het alleen de vrouwtjes zijn die overleven want dan moeten ze nog wel even geduld hebben voordat een fris jong mannetje zich aanbied voor de voortplanting. :P  :D

amvanerkelens


Date Lutterop

...of ze gaan bevrucht en wel de winter in...

Groet,

Date