Vierbandspanner

Gestart door Corryabbink, mei 15, 2006, 10:54:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hallo forum,

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1201023

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1201015

dit snap ik niet helemaal. Bestaan er ook nog ondersoorten c.q. bastaarden van de Vierbandspanner? Wat moet ik zien om de ss. te kunnen invoeren?
De kleur van het middenveld zwart i.p.v. rood of nog een extra belijning?
Graag zou ik weten of op de foto's nog een Vierbandspanner ss. aanwezig is. Hieronder nog een exemplaar.

Overigens denk ik dat er bij de Vlinderstichting vele onjuiste waarnemingen doorgegeven zijn.  Vooral op het gebied van nachtvlinders. De komst van de digitale camera en een site zoals waarneming.nl zullen veel bijdragen aan de juiste determinatie van de soorten. Zelfs sommige boeken hebben foute afbeeldingen bij de namen staan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Xanthorhoe ferrugata of Xanthorhoe spadicearia, zoek maar eens op Google dan zie je wel hoe erg deze twee op elkaar lijken..
Gevoelsmatig doel ik hier op X. spadicearia...
Groet,
Tymo

han.endt

#2
Er zijn twee soorten vierbandspanner: de Bruine Vierbandspanner, Xanthorhoe spadicearia en de Vierbandspanner, Xanthorhoe ferrugata. De zeldzame X. quadrifasiata even buiten beschouwing gelaten.
Deze twee zijn alleen d.m.v. de genitaliën te onderscheiden. Uitgezonderd exemplaren met een zwartachtige middenband die altijd tot de Vierbandspanner, X. ferrugata behoren.

Het hierboven afgebeelde heeft zo'n zwartachtige middenband en behoort dan ook tot X. ferrugata. Het andere exemplaar heeft echter een roodbruine middenband en is dus een vierbandspanner s.l., Xanthorhoe spec..

Vroeger zouden we jouw roodbruingebandeeerde exemplaar determineren als X. spadicearia vanwege het ontbreken van een inkeping aan de voorrand van de middenband aan de voorzijde van de voorvleugel, maar tegenwoordig mag dit niet meer. Het schijnt namelijk dat dit kenmerk toch niet altijd opgaat.

Elachista

Waar zie je die zwarte band dan precies?
Groet,
Tymo

han.endt

#4
Die is volgens mij op de achterste vleugel net nog te zien met een licht vlekje er in.

Elachista

Ohh, ik keek naar de voorvleugel  :gap:  
Groet,
Tymo

Corryabbink

CiteerEr zijn twee soorten vierbandspanner: de Bruine Vierbandspanner, Xanthorhoe spadicearia en de Vierbandspanner, Xanthorhoe ferrugata. De zeldzame X. quadrifasiata even buiten beschouwing gelaten.
Deze twee zijn alleen d.m.v. de genitaliën te onderscheiden. Uitgezonderd exemplaren met een zwartachtige middenband die altijd tot de Vierbandspanner, X. ferrugata behoren.

Het hierboven afgebeelde heeft zo'n zwartachtige middenband en behoort dan ook tot X. ferrugata. Het andere exemplaar heeft echter een roodbruine middenband en is dus een vierbandspanner s.l., Xanthorhoe spec..

Vroeger zouden we jouw roodbruingebandeeerde exemplaar determineren als X. spadicearia vanwege het ontbreken van een inkeping aan de voorrand van de middenband aan de voorzijde van de voorvleugel, maar tegenwoordig mag dit niet meer. Het schijnt namelijk dat dit kenmerk toch niet altijd opgaat.
Hallo Han,

Bedankt voor deze uitleg. Ik heb mijn oude boek "onze vlinders" van ter Haar teruggevonden op zolder. Daarin staat een soortgelijk verhaal. Dit boek geeft meer informatie dan alle andere boeken die ik tot dusver gebruikt heb. De nomenclatuur is totaal verouderd maar ik heb nu wel sleutels bij de hand en ben met deze uitgave beter geïnformeerd over hoeveel soorten er nog meer zijn. Het wachten is op een ned. uitgave van UK moths. Of heb jij nog een ander advies?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#7
Ik heb Ter Haar ook nog. Leuk boek, maar wel heel erg verouderd.

Twee boeken kan ik aanbevelen, eigenlijk zijn beide een must voor de serieuze nachtvlinderliefhebber:
Skinner - Moths of the British Isles
Waring & Townsend - Field Guide to the Moths of Great Britain and Ireland.

Van de laatste komt binnenkort een vertaling (ik meen dit najaar) waar ook Jeroen aan heeft meegewerkt. De moeite van het wachten waard dus.
Skinner is wel een werk om er bij te hebben.

Corryabbink

Han bedankt.
Skinner heb ik nog niet en zal ik proberen in handen te krijgen. Op Warring en Townsend wacht ik tot de nederlandse vertaling er is.
Vlinders zijn prachtig maar vele soorten heb ik nooit op naam kunnen brengen. Met de camera kan ik nu het e.e.a. vastleggen en de hulp op het forum/controle is me welkom. Zo gaan de fouten er bij mij tenminste meer en meer uit. Volmaakt vlinderaar zal ik nooit worden daarvoor zijn er teveel soorten die ik nog niet ken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#9
Bovenstaande boeken gaan over de macronachtvlinders. De micro's zijn weer een heel ander verhaal. Dan gaat je boekenkast richting bibliotheek, maar dat zal je niet vreemd zijn :unsure:.

Corryabbink

#10
CiteerBovenstaande boeken gaan over de macronachtvlinders. De micro's zijn weer een heel ander verhaal. Dan gaat je boekenkast richting bibliotheek, maar dat zal je niet vreemd zijn :unsure:.
Het kan er al niet meer bij in. Ik heb zelf nog nauwelijks plaats achter de computer. Laat ik het eerst maar eens bij de macro's houden hoewel alles wat klein is me meer aantrekt maar dat zul je ondertussen ook wel gemerkt hebben  :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Op de genitalia na is al heel veel over micro's op internet te vinden, en ik ben er van overtuigd dat dit in de toekomst allemaal toe zal nemen...
Vooral UKMoths kan handig zijn door de goede betrouwbaarheid en daarnaast die Zweedse website met de museumexemplaren.
Het enige wat ik nog wel eens wil zien zijn wat platen van de genitalia........

Maar die Moths is een goed boek...er staan in tegenstelling tot de Engelse versie ook platen van rupsen in en ook erg compleet wat betreft de biologie (levenswijze, waardplanten etc.)
Groet,
Tymo

Corryabbink

#12
Tymo,

Over welk boek heb je het?
Skinner is naar ik dacht alleen in het Engels en Warring en Townsend moet toch nog uitkomen?

Die genitalia laat maar zitten dat heb ik er niet voor over. Als het op het oog niet kan dan heb ik er vrede mee. Ik wil ervan genieten en dat is iets anders dan dieren opensnijden om te kijken wie ze eigenlijk zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

UKmoths is een website www.ukmoths.org.uk
Moths is een boek die vertaald wordt naar het Nederlands (rupsenplaten en vlinders getekend in rusthouding)
Skinner is een engels boek, meer standaard dan de engelse Moths vind ik (met foto's van vlinders opgezet)
Groet,
Tymo

Corryabbink

#14
CiteerUKmoths is een website www.ukmoths.org.uk
Moths is een boek die vertaald wordt naar het Nederlands (rupsenplaten en vlinders getekend in rusthouding)
Skinner is een engels boek, meer standaard dan de engelse Moths vind ik (met foto's van vlinders opgezet)
Bedankt.

Moths is dus Warring & Townsend en dan vertaald in het nederlands ?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Tymo maakt het een beetje ingewikkeld.

wim veraghtert

CiteerEr zijn twee soorten vierbandspanner: de Bruine Vierbandspanner, Xanthorhoe spadicearia en de Vierbandspanner, Xanthorhoe ferrugata. De zeldzame X. quadrifasiata even buiten beschouwing gelaten.
Deze twee zijn alleen d.m.v. de genitaliën te onderscheiden. Uitgezonderd exemplaren met een zwartachtige middenband die altijd tot de Vierbandspanner, X. ferrugata behoren.

Het hierboven afgebeelde heeft zo'n zwartachtige middenband en behoort dan ook tot X. ferrugata. Het andere exemplaar heeft echter een roodbruine middenband en is dus een vierbandspanner s.l., Xanthorhoe spec..

Vroeger zouden we jouw roodbruingebandeeerde exemplaar determineren als X. spadicearia vanwege het ontbreken van een inkeping aan de voorrand van de middenband aan de voorzijde van de voorvleugel, maar tegenwoordig mag dit niet meer. Het schijnt namelijk dat dit kenmerk toch niet altijd opgaat.
Dag Han,

Sinds wanneer gaat dat kenmerk van die inkeping in de antemediane lijn niet meer op?
Staat dat ergens in een artikel of boek?

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt

Nee, dit is gepubliceerd in een blad, ik meen in Franje (Snellen/Ter Haar, NEV).
Op VlinderNet is dit ook overgenomen:
CiteerBijzonderheden: Kan overdag worden gestoord. Onderscheid tussen spadicearia en ferrugata is alleen bij het mannetje te maken door beoordelen van de valven aan het achterlijf: schoon penselen en met loep bekijken. Nog een onderscheid: vlinders met gelijkmatig zwartachtig gevuld middenveld zijn ferrugata's. Alle andere uiterlijke kenmerken en de vele afbeeldingen in handboeken zijn onbetrouwbaar gebleken. De vele beschreven vormen maken het er niet makkelijker op.

In de nieuwe gids van Waring & Townsend wordt dit verschil nog wel naar voren gebracht en ook in Die Schmetterlinge Baden-Württembergs.

Ik heb zelf de laatste jaren alle mannetjes eerst op uiterlijk gedetermineerd en daarna gecheckt aan de hand van de valven, maar het bleek nooit onjuist te zijn.