Hoofdmenu

Inktzwam

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 14, 2006, 21:14:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Begin mei vond ik in Zuid Limburg in een weiland een vrij grote inktzwam.
Deze groeide op erg bemeste grond, op dat gedeelte leek het wel of er restanten van een oude mesthoop lagen. Het was nog een vrij jonge zwam maar was reeds ongeveer 6-7 cm groot.
Mijn eerste gedachte was Spechtinktzwam, echter komt deze vooral voor op humusrijke grond, volgens mij niet op mest.
Sporen zijn ongeveer 9 µm breed en 16 µm lang. Ze voldoen wel aan de vorm van de Spechtinkzwam en hebben ook een klein bultje oftewel uitsteekseltje. Ook formaat sporen klopt.  
Nu ik verder aan het zoeken ben lijkt Wortelende inktzwam er ook op maar het sporenformaat klopt niet. De sporen van deze soort is beduidend kleiner. Verder lijken ze er wel op.
Wat denken jullie?

Arno van Stipdonk

Foto van de sporen:

Corryabbink

#2
Hallo Arno,

Ik kom daar ook op uit met de sleutel. De sporen kloppen wel maar ik vind de paddestoel wel een beetje fijnvlokkig vandaar mijn twijfel. Op internet zag ik trouwens ook dergelijke exemplaren. Verder is er ook geen alternatief. De biotoop klopt ook want Z.Limburg is kalkrijk. Ik ben het dus met je eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

In wat voor vloeistof heb je de sporen bekeken?
Sporen willen met KOH nog wel eens wat uitzetten.

Arno van Stipdonk

#4
Hallo John en Corry,

Ik heb de sporen in gewoon water bekeken.

p.s. John, doet ie het weer? :)  

fungi_nl

#5
Yep, I'm back. De KPN was zo vriendelijk, eindelijk, alles te leveren.
Maar het heeft, helaas, heel wat voet in de aarde gehad. (ruim anderhalve maand te laat.)

Heb je ook nog lamellen geteld of geur waargenomen?
Ik kijk altijd snel even in Detpro, het inktzwam determinatieprogramma van, wijlen, Kees Uljé. Ken je dat? Maar dan heb je iets meer gegevens nodig, dan je nu hebt opgegeven. Check it out.

http://www.homepages.hetnet.nl/~idakees/Download.htm

Of de FAN deel VI, waar kwam je daar mee uit met sleutelen?

Arno van Stipdonk

Oke John, ik ga het nog eens goed nakijken.
Bedankt alvast voor je info.