Jacht op rosse stekelstaart

Gestart door Jan Harteman, januari 25, 2009, 20:00:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Jacht op rosse stekelstaart
22/01/09 | Door PETER DIJKGRAAF

REEUWIJK - Er mag worden geschoten op de rosse stekelstaart. Gezien het feit, dat pas twee weken geleden het eerste exemplaar van deze exotische eend in het Groene Hart, om precies te zijn op de Reeuwijkse surfplas, is gesignaleerd, komt deze mededeling nogal belachelijk over.


[size=8]Het mannetje van de rosse stekelstaart, die weer is gesignaleerd in het Groene Hart. FOTO MARK KRAS[/size]

Minister Gerda Verburg van Landbouw en Natuur heeft er persoonlijk bij de provinciebesturen op aangedrongen om de jacht op dit soort vogels mogelijk te maken. Gehoorzaam als de bestuurders in Zuid-Holland zijn, hebben zij zoals dat zo fraai heet 'een aanwijzing ex artikel 67 van de Flora- en Faunawet uitgegeven', die de jacht op de rosse stekelstaart en andere exoten mogelijk maakt.

Dat vraagt om enige uitleg. Stekelstaarten zijn fraaie, wat lompe eendjes – slechts 35-45 centimeter – die over de hele wereld voorkomen, veelal verscholen in moerassen. De uit Noord-Amerika komende rosse versie bleek zich hier vrij gemakkelijk voort te planten in eendenvijvers van kinderboerderijen en bij particulieren, die het leuk vinden zo veel mogelijk soorten eenden in de afgezette sloot voor hun huis te hebben.

Erg onschuldig allemaal, maar door ontsnapping en vrijlating zijn er de laatste jaren veel rosse stekelstaarten in de vrije natuur terecht gekomen, al gaat het in ons land om slechts enkele tientallen. In Engeland zwemmen er echter inmiddels bijna 5000 rond en daar vandaan verspreiden zij zich ook over Europa, tot in Spanje toe en daar komt het probleem om de hoek kijken. De rosse stekelstaart is op het Iberisch schiereiland gaan paren met de uiterst zeldzame Spaanse witkopeend. In de wetenschap heet dat hybridisatie, maar het gevolg is, dat het aantal rasechte witkopeenden (komen ook voor in Marokko) nog verder achteruit gaat. De verklaring ligt buitengewoon voor de hand, want de witkopeend behoort ook tot het geslacht van Oxyura en dus tot de stekelstaarten. Die rosse exemplaren uit Amerika gaan dus wel vreemd in Europa, maar hebben daar een plausibele verklaring voor.

Teneinde de witkopeenden raszuiver te houden, heeft de Spaanse regering in Europees verband gevraagd de jacht te openen op die rosse stekelstaarten. De echte vogelaars in West-Nederland hebben de rosse stekelstaarten al vaker gezien, want die duiken reeds sinds 1988 jaarlijks op in de Vogelplas Starrevaart aan de oostkant van Leidschendam. De bekende vogelfotograaf Adrie de Groot uit Benthuizen noteerde er vorige maand nog acht stuks op één dag in de Vogelplas.

Nu is de Starrevaart een zwaar beschermd gebied met veel bijzondere soorten vogels, waar absoluut niet mag worden gejaagd. De minister heeft gemakkelijk praten, maar je zou die circa vijftien stekelstaarten eerst uit die plas moeten lokken, voordat je ze kan neerschieten. Bovendien planten ze zich hier nog nauwelijks voort. Alleen in het jaar 2000 zijn er enkele jongen grootgebracht nabij en alle jaren erna zijn de jongen opgepeuzeld door de vele vijanden.

Stekelstaarten zijn uitstekende duikers, die voornamelijk leven van waterplanten en kleine diertjes en nog een leuke eigenschap hebben: Bij gevaar laten zij zich rechtstandig onder water zakken zonder daarbij een rimpeltje te veroorzaken. Voor wie toevallig een rosse stekelstaart in Reeuwijk of Nieuwkoop wil herkennen: ze hebben een korte, dikke nek en de mannetjes hebben opvallend veel lichtblauw in hun snavels. Ze hebben een kastanjebruine bovenkant met roze gloed en een zwarte kop met witte wangen. De vrouwtjes hebben dezelfde bouw, maar zijn grauwbruin.

Bron: http://www.ad.nl/groenehart/2937403/Jacht_...ekelstaart.html

firecrest

Tja, als je dat over Spanje leest, begrijp ik wel dat ze de rosse stekelstaarten uit Europa willen hebben, maar of er op jagen nou de beste oplossing is. Als je ze al moet vangen kan je ze net zo goed in Amerika uitzetten of in een dierentuin plaatsen. Maar er moet ook een verbod komen op het houden van rosse stekelstaarten, zodat ze niet meer kunnen ontsnappen en dus geen schade meer aan kunnen richten.

teunvankessel

Inderdaad! afschieten die exoten!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jeroen Nagtegaal

Soorten die ontsnappen zijn er teveel over het algemeen, of zijn niet veel waard. Wat inhoud dat dierentuinen en kwekers er niet voldoende intresse in hebben. De kosten voor herplaatsen (waar dan ook) zijn dermate hoog dat het zich niet loont. Zelf ben ik voor een verbod op alle exoten (eigenlijk bijna alle soorten) en daarbij een 0-beleid, Ofte wel: Alle exote naar de klote,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Menko Vlaardingerbroek

#4
CiteerInderdaad! afschieten die exoten!
Krachtige taal, maar ik vraag me wel een paar dingen af.

- Jagers mogen op rosse stekelstaarten schieten, zolang het niet in een natuurgebied is, maar waarom zouden ze dat doen? Kun je ze eten? Of krijgen ze daar een premie voor?

- Er zijn al zo'n 5000 van deze eenden in GB. Wat helpt het als wij ze gaan schieten? Ze verspreiden zich toch wel. Kijk maar naar de vruchteloze bestrijding van de muskusrat.

Ik vermoed dat we ze net zo goed met rust kunnen laten. Ze komen toch wel.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek


Tim de Boer

Citeer
CiteerInderdaad! afschieten die exoten!
Krachtige taal, maar ik vraag me wel een paar dingen af.

- Jagers mogen op rosse stekelstaarten schieten, zolang het niet in een natuurgebied is, maar waarom zouden ze dat doen? Kun je ze eten? Of krijgen ze daar een premie voor?

- Er zijn al zo'n 5000 van deze eenden in GB. Wat helpt het als wij ze gaan schieten? Ze verspreiden zich toch wel. Kijk maar naar de vruchteloze bestrijding van de muskusrat.

Ik vermoed dat we ze net zo goed met rust kunnen laten. Ze komen toch wel.
Ik ben het wel met teun eens, en ook (veel) jagers zijn (tegenwoordig) voor een nederlandse natuur zoals die hoort of was, oftewel tegen exoten. Daarom zullen ze ook graag de exoten afschieten, en daarnaast is het voor hun ook were mooi tijdverdrijf.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

wumizusume

Citeer(...) De echte vogelaars in West-Nederland hebben de rosse stekelstaarten al vaker gezien, want die duiken reeds sinds 1988 jaarlijks op in de Vogelplas Starrevaart aan de oostkant van Leidschendam. De bekende vogelfotograaf Adrie de Groot uit Benthuizen noteerde er vorige maand nog acht stuks op één dag in de Vogelplas.
Nou, het is wel ietsje anders; een paar jaar geleden alweer zag ik daar eens meer dan 30 exemplaren. De schatting van "enkele tientallen" in heel Nederland lijkt me dan ook aan de magere kant, het zullen er eerder enkele honderden zijn.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

wumizusume

Een vlugge check leert dat de soort vooral in de maanden februari en maart in grotere aantallen op Starrevaart gezien wordt. Misschien baltsen ze hier en verkassen ze dan om elders hun broedsels groot te brengen? Dan heeft het gebied dus mogelijk een centrale functie in de verspreiding van de soort...
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Kees van Bochove

#10
hm, ik heb jaren geleden al rosse stekelstaarten gezien in de surfplas, reeuwijk. dus dat de eerste 2 weken geleden gezien zou zijn klinkt nogal raar. :unsure:

ps. wat mij betreft afschieten nu er nog kans gestaat op slagen!
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

BramtK

CiteerEen vlugge check leert dat de soort vooral in de maanden februari en maart in grotere aantallen op Starrevaart gezien wordt. Misschien baltsen ze hier en verkassen ze dan om elders hun broedsels groot te brengen? Dan heeft het gebied dus mogelijk een centrale functie in de verspreiding van de soort...
Misschien moet je even naar de link uit mijn vorige post kijken.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

August

#12
op 18 september was er een vrouwtje met 8 jongen op de Starrevaart net uit het ei. op 22 september waren er nog 4 eind september waren ze allemaal opgegeten. En dit gebeurt al jaren.
Dus ze moeten zorgen dat deze vogels niet meer gehouden en ingevoerd mogen worden, als dat gebeurt verdwijnen ze vanzelf wel uit de natuur volgens mij
ps volgens mij word de groep in Vlaardingen aalkeet-binnenpolder nooit gemeld in de wintermaanden deze zitten dan op de Starrevaart denk ik en dat verklaard waarom er meer zijn  in de wintermaanden op de Starrevaart.
August van Rijn

dupont

M.i. afschieten die beesten zo lang de boel niet al te grondig verstoord wordt. Idem voor al die andere eenden/ganzen-meuk. Denk bijvoorbeeld aan die %&^#@$$ lelijke Nijlgans. Ook de Kuifzaagbek mag m.i. worden afgeschoten (voor het geval je meeleest Max... :D )
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

GijsB

en natuurlijk mogen die soepganzen ook wel weg, ik erger me altijd dood aan die lelijke beesten
Gijs

P1234

CiteerM.i. afschieten die beesten zo lang de boel niet al te grondig verstoord wordt. Idem voor al die andere eenden/ganzen-meuk. Denk bijvoorbeeld aan die %&^#@$$ lelijke Nijlgans. Ook de Kuifzaagbek mag m.i. worden afgeschoten (voor het geval je meeleest Max... :D )
Eens. Ik heb geen moeite met jacht op Nijlganzen, Grote canadese ganzen, Indische ganzen, soepeenden en ganzen, verwilderde katten en zelfs niet met jacht op Vossen in gebieden als de Sallandse Heuvelrug en plekken waar Purperreigers broeden. Maar ik weet dat ik me op glas ijs begeef, door daar hier openlijk voor uit te komen....

Van die Kuifzaagbek vind ik het wel een beetje jammer. Helemaal de Atlantische Oceaan overgestoken en wordt hij hier afgeschoten :rolleyes:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

GijsB

ik lees net op avifaunagroningen.nl dat de Mandarijneend in helpman (groningen) gevangen, geringd en weer terug gezet is, waarom is deze exoot weer teruggezet? Is dat wel toegestaan?
Gijs

ArjenDrost †

Citeerik lees net op avifaunagroningen.nl dat de Mandarijneend in helpman (groningen) gevangen, geringd en weer terug gezet is, waarom is deze exoot weer teruggezet? Is dat wel toegestaan?
Misschien omdat die verder (tenminste voor zover ik weet) geen gevaar vormen voor wilde soorten? De Rosse Stekelstaart "verdringt" de Witkopeend in Spanje, en daarom word deze afgeschoten. Bij de Mandarijneend speelt dit probleem (voor zover ik weet) niet.

Groeten, Arjen

tekenaar

nee, exoten loslaten (incl. terugzetten) mag niet volgens de flora en faunawet.

Afgezien daarvan is er wel een klein verschil:

rosse stekelstaart is aantoonbaar een probleem voor een bedreigde vogelsoort (witkopeend, en ja, Britse exemplaren zijn in Spanje aangetroffen dus de enige manier is dit op europese schaal aan te pakken. Levend vangen is in de praktijk niet mogelijk wanneer je echt de laatste weg wilt hebben - het zijn schuwe kleine duikeendjes die je niet even in een valletje kunt lokken)

mandarijneend is geen aantoonbaar probleem voor inheemse eenden (kruist namelijk niet met andere soorten) maar mogelijk wel een concurrent voor diverse holenbroeders (bosuil!).

Beiden horen in NL niet thuis en kan je (met goede redenen) zien als ongewenste exoten, maar bestrijding van stekelstaarten heeft wel een hogere prioriteit.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

August

Citeer

rosse stekelstaart is aantoonbaar een probleem voor een bedreigde vogelsoort (witkopeend, en ja, Britse exemplaren zijn in Spanje aangetroffen dus de enige manier is dit op europese schaal aan te pakken. Levend vangen is in de praktijk niet mogelijk wanneer je echt de laatste weg wilt hebben - het zijn schuwe kleine duikeendjes die je niet even in een valletje kunt lokken)

Maar deze neerschieten in een vogelreservaat vind ik ook wel veel te ver gaan bv de paniek die zou uitbreken bij vele vogels en bv de Starrevaart is langs de A4  leuk als je daar rijdt en er vliegt een zwaan tegen je auto.
gewoon aanpakken bij de bron de Siereendenhouders dus een verbod op dit dier.
August van Rijn


Ben Wielstra

Dit artikel heb ik nog niet gelezen, maar als ik de abstract zo bekijk is het erg interessant: http://www3.interscience.wiley.com/journal...735244/abstract

Er wordt wel eens geroepen dat ze in Engeland toch niet uit te roeien zijn. Daarmee gepaard gaan zou je kunnen denken dat het daarom in Nederland dweilen met de kraan open is. Volgens mij zijn die uitspraken hoe dan ook niet op harde feiten gebaseerd en komen ze degene die de uitspraken doen gewoon erg goed uit. Dit artikel laat daarnaast zien dat het, mits goed gecoördineerd, mogelijk moet zijn om die rosse rakkers aan te pakken.  

BramtK

#22
CiteerEr wordt wel eens geroepen dat ze in Engeland toch niet uit te roeien zijn. Daarmee gepaard gaan zou je kunnen denken dat het daarom in Nederland dweilen met de kraan open is. Volgens mij zijn die uitspraken hoe dan ook niet op harde feiten gebaseerd en komen ze degene die de uitspraken doen gewoon erg goed uit. Dit artikel laat daarnaast zien dat het, mits goed gecoördineerd, mogelijk moet zijn om die rosse rakkers aan te pakken.
Tsja, dat is simpelweg naief Ben. De populatie in Nederland lijkt klein en beheersbaar, maar hoe stel je je voor dat je die (slechts) 18 Rosse stekelstaarten van de vogelplas Starrevaart gaat schieten/vangen of wat dan ook. Vanuit de kijkhut!? Dat gaat natuurlijk niet. Een eend schiet je vliegend en met hagel, niet op het moment dat de vogel op het water zit (hagel heeft maar een klein bereik, een kogel kan afketsen op het water en aan de overkant in de woonkamer van de buren terecht komen). De boel moet dus vliegen en dat moet je die Rosse stekelstaart (die liever duikt dan opvliegt) er tussenuit pikken.
Ik ben niet perse tegen bestrijding van Rosse stekelstaarten, maar de vraag is of bestrijding uberhaupt goed mogelijk is, gelet ook op ervaringen in het verleden met het bestrijden van ongewenste soorten. Wat dat betreft zijn de wetenschappelijke artikelen die je hierboven noemt nutteloos. In algemene zin hebben weinig mensen op dit forum wat dat betreft enige realiteitszin; ze 'roepen' maar wat met hun 'afschieten' zonder zich bewust te zijn van de praktische bezwaren.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Alles is mogelijk, het is maar hoe actief er op gejaagd kan/mag worden. Ze moeten willen, ze hebben toch genoeg andere soorten uitgeroeit, of bijna? Dan moeten deze paar beestjes toch ook binnen een jaar of 2 opgeruimd kunnen zijn?
En heel van de beesten hebbenw e nu in NL? nog geen 100, 10 euro per ingeleverd beest, kosten 1000 euro en we zijn er van af.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

CiteerTsja, dat is simpelweg naief Ben. De populatie in Nederland lijkt klein en beheersbaar, maar hoe stel je je voor dat je die (slechts) 18 Rosse stekelstaarten van de vogelplas Starrevaart gaat schieten/vangen of wat dan ook. Vanuit de kijkhut!? Dat gaat natuurlijk niet. Een eend schiet je vliegend en met hagel, niet op het moment dat de vogel op het water zit (hagel heeft maar een klein bereik, een kogel kan afketsen op het water en aan de overkant in de woonkamer van de buren terecht komen). De boel moet dus vliegen en dat moet je die Rosse stekelstaart (die liever duikt dan opvliegt) er tussenuit pikken.
Ik ben niet perse tegen bestrijding van Rosse stekelstaarten, maar de vraag is of bestrijding uberhaupt goed mogelijk is, gelet ook op ervaringen in het verleden met het bestrijden van ongewenste soorten. Wat dat betreft zijn de wetenschappelijke artikelen die je hierboven noemt nutteloos. In algemene zin hebben weinig mensen op dit forum wat dat betreft enige realiteitszin; ze 'roepen' maar wat met hun 'afschieten' zonder zich bewust te zijn van de praktische bezwaren.

Denk je echt dat het onmogelijk is? Dat is naïef. Wat gevarieerder wapentuig, een stuk of wat bootjes op het water en wat lui op de kant, een dosis inzet en geduld en die eendjes zijn zo om zeep. Het praktische bezwaar, dat je nu niet noemt, is denk ik is de verstoring die het met zich mee brengt. Gelet op ervaringen in het verleden zijn er heel wat mensen die daar niet mee zitten!

Ik zou het een interessante case study vinden als men er echt voor zou gaan om de Rosse Stekelstaart uit Europa weg te krijgen. Ik denk het uitroeien van de Rosse Stekelstaart een relatief goede kans op slagen heeft. Ik ben benieuwd of dat ook echt lukt. Ik ben het met het schrijven van Sjaak op de Starrevaart website eens dat het alleen kans op slagen heeft als de siervogelhandel in die Rosse Stekels een stuk strakker gecontroleerd gaat worden en het liefst aan banden wordt gelegd. Daarnaast moet het op Europees niveau aangepakt worden, want als ze zo weer uit Engeland over komen vliegen schiet het niet op. Echter, ik denk wel dat daarnaast ook afschot van in het wild levende beesten in Nederland een rol mag spelen. Ik vind het namelijk moeilijk te verklaren dat de soort wel in Engeland succesvol tot broeden zou kunnen komen en niet in Nederland. Ik denk niet dat goed aangetoond is dat de soort geen voeten aan de grond zou kunnen krijgen in Nederland, zelfs niet dat ze dat misschien al een beetje hebben. En ze het voordeel van de twijfel geven zou ik een te groot risico vinden.

BramtK

#25
CiteerDenk je echt dat het onmogelijk is? Dat is naïef. Wat gevarieerder wapentuig, een stuk of wat bootjes op het water en wat lui op de kant, een dosis inzet en geduld en die eendjes zijn zo om zeep.
Kijk, dat is nou 'roepen', wat moeten die bootjes in het water dan doen Ben!? Heel hard roeien zeker.
Natuurlijk moet je mijn bezwaar in het licht zien van verstoring en eventuele andere nadelige gevolgen. 18 eenden van de Starrevaarder vogelplas schieten zal betekenen dat je wekenlang, misschien wel verschillende winters lang, moet gaan jagen in dat gebied. De gevolgen daarvan zijn niet op voorhand te voorzien. Zo bleek het schudden van eieren van ganzen ertoe te leiden dat deze ganzen zich verspreidden over omliggende gebieden. Iets wat niet ondenkbaar is in het geval van de Rosse stekelstaart. Natuurlijk is alles mogelijk, dat spreekt zo vanzelf dat het weinig nut heeft om het hier te zeggen, maar de vraag is waartoe het leidt.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

#26
CiteerKijk, dat is nou 'roepen', wat moeten die bootjes in het water dan doen Ben!? Heel hard roeien zeker.

De hagel dichterbij de eenden krijgen, de eenden dichterbij de kant krijgen, en daarmee wederom de hagel dichterbij de eenden krijgen. En zeker niet roeien maar gemotoriseerd! En al dat niet werkt: nuke the :censored: ers. Natuurlijk breng ik het wat extreem, maar ik wil aangeven dat keihard stellen dat het niet mogelijk zou zijn om die eenden weg te krijgen, en dat als argument aandragen het niet te proberen, niet reëel is. Waar een wil is, is een weg.

CiteerNatuurlijk moet je mijn bezwaar in het licht zien van verstoring en eventuele andere nadelige gevolgen. 18 eenden van de Starrevaarder vogelplas schieten zal betekenen dat je wekenlang, misschien wel verschillende winters lang, moet gaan jagen in dat gebied. De gevolgen daarvan zijn niet op voorhand te voorzien. Zo bleek het schudden van eieren van ganzen ertoe te leiden dat deze ganzen zich verspreidden over omliggende gebieden. Iets wat niet ondenkbaar is in het geval van de Rosse stekelstaart. Natuurlijk is alles mogelijk, dat spreekt zo vanzelf dat het weinig nut heeft om het hier te zeggen, maar de vraag is waartoe het leidt.

Hier geldt weer: is dat je niet weet wat die stekels precies gaan doen voldoende reden om het maar niet eens te proberen? Misschien heb je ze in een week allemaal aan spetters geschoten. Het punt van de verstoring is volgens mij het enige goede argument wat je tegen de jacht op die stekels aan kan dragen.

En wie weet kan je daar zelfs rekening mee houden. En als men de uitroeiingscampagne echt zo serieus neemt: zet het leger in, huur een paar snipers! Hebben die ook eens wat te doen. Misschien hoef je wel niet te betalen, het is natuurlijk hun werk ons land te beschermen! En misschien heb ik wel te veel films gekeken, maar bestaan er niet dingen als geluidsdempers? Verder wacht je even met schieten totdat de slechtvalk zijn dagelijkse rondje boven de plas maakt.

Andere optie is om de Rosse Stekelstaart zijn gang te laten gaan. Stel dat je er voor kiest de Witkopeend op te geven, maar wel de weghybridisatie goed in kaart brengt. Dat lijkt me uiterst fascinerend en leerzaam!

tekenaar

CiteerTsja, dat is simpelweg naief Ben. De populatie in Nederland lijkt klein en beheersbaar, maar hoe stel je je voor dat je die (slechts) 18 Rosse stekelstaarten van de vogelplas Starrevaart gaat schieten/vangen of wat dan ook. Vanuit de kijkhut!? Dat gaat natuurlijk niet. Een eend schiet je vliegend en met hagel, niet op het moment dat de vogel op het water zit (hagel heeft maar een klein bereik, een kogel kan afketsen op het water en aan de overkant in de woonkamer van de buren terecht komen). De boel moet dus vliegen en dat moet je die Rosse stekelstaart (die liever duikt dan opvliegt) er tussenuit pikken.
Ik ben niet perse tegen bestrijding van Rosse stekelstaarten, maar de vraag is of bestrijding uberhaupt goed mogelijk is, gelet ook op ervaringen in het verleden met het bestrijden van ongewenste soorten. Wat dat betreft zijn de wetenschappelijke artikelen die je hierboven noemt nutteloos. In algemene zin hebben weinig mensen op dit forum wat dat betreft enige realiteitszin; ze 'roepen' maar wat met hun 'afschieten' zonder zich bewust te zijn van de praktische bezwaren.

Bram
Schieten in de vlucht lijkt me wel lastig omdat stekelstaarten zich ongeveer gedragen als dodaarsjes: bij gevaar hebben ze meer de neiging onder te duiken en zich vervolgens tussen begroeiing terug te trekken, als om op te vliegen. Ze vliegen voor zover ik weet ook niet in een vlucht met andere eenden mee.

Hoe doen ze dat in Engeland, waar ze wel degelijk stekelstaarten afschieten? Ik vermoed dat ze geschoten worden terwijl ze op het water zitten (waarbij rekening gehouden moet worden met wat zich aan de overkant bevindt). In Spanje worden gericht hybriden afgeschoten, daar lukt het dus ook.

Uiteraard is het een goed punt na te denken over verstoring van andere aanwezige watervogels. Er moet dus een afweging worden gemaakt tussen afschot van stekelstaarteenden en tijdelijke verstoring van andere watervogels. Op Europese schaal is deze afwegingwel degelijk gemaakt: er is besloten dat het belang van de witkopeend (bedreigde diersoort) zwaarder weegt als dat van algemene eendensoorten die tijdelijk verstoord worden.

Bestrijding van stekelstaarten lijkt me eenvoudiger als bestrijding van muskusratten, maar beide is mogelijk. Alleen is het afhankelijk van de inzet (zie recent artikel in Zoogdier: wat in NL nauwelijks lukt hebben ze in Vlaanderen wel voor elkaar: efficiente bestrijding van muskusratten. Het verschil zit hem in de beschikbaar gestelde financiele middelen en een paar details in de aanpak.) Watervogels zijn zowieso niet de meest onmogelijke beesten om uit te roeien: insecten en kleine plantjes (alsemambrosia, waterpest soorten) lijken me vele malen moeilijker. Maar als je het niet serieus probeert dan neem je dus bij voorbaad aan dat het een verloren zaak is en dan IS het ook een verloren zaak.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/