Hoofdmenu

Onbekende

Gestart door J&L, januari 15, 2009, 20:56:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Hoi,

Welke op Loofhout kan dit zijn?

J&L

Foto2

J&L

Foto3

J&L

Foto4

Corryabbink

Mogelijk een Weerschijnzwam? Is de boom een Els?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L

Hoi Corry,

Dat was moeilijk te zien vanwege het mos enzo maar die staan er wel dus het zou kunnen.

xenion

Wat een gek ding, vooral dat korstvormige... Heb je trouwens geen duidelijkere foot van de bovenkant van de hoed?
Deed mij in eerste instantie aan een Rookzwam denken, maar dat is niet meer dan een 1e ingeving.
Groeten,
Martin

J&L

Hoi ik dacht óók eerst aan Rookzwam maar de randen zijn niet scherp.

J&L

#8
Ook aan Beukeweerschijn gedacht maar er stonden géén beuken :wacko: Nog een foto

Corryabbink

CiteerHoi ik dacht óók eerst aan Rookzwam maar de randen zijn niet scherp.
Dat zou heel goed kunnen. De randen zijn vooral in een jong stadium niet scherp.
Overigens is die Rookzwam nogal veelvormig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

hmm ziet er leuk uit. Ik dacht he die heb ik eerder langs zien komen. Even zoeken, hij lijkt op die van Gert Kremer, een tyromyces. Maar ik ben mij lang niet zeker hoor. Qua roodverkleuring aan de rand en de typische hoedjes lijkt ie wel. De soort kan ook op loofhout voorkomen. Het is maar een eerste ingeving

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...746&hl=kaaszwam
Groeten Ismaël Wind

J&L

#11
Hoi Ismael,

Deze had ik ook gezien, hij lijkt echt hier op hé?
De Gezoneerde kaaszwam.
Ja en Rookzwam zucht....... ik denk wel dat het een  :mic wordt.


Corryabbink

#12
Blauwverkleuring testen. Het zou een leuke vondst zijn :D
Hij lijkt er inderdaad op.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#13
Hoi Jacob,

Een foto blijft lastig maar zover ik kan zien is het hoedvlees van jouw vondst behoorlijk dik. Op foto 2 en 3 is iets van een doorsnede te zien. Zover ik de Gezoneerde kaaszwam ken (of z'n broertje) stemt dat niet overeen. Op Gert z'n foto's zijn overigens wel diverse boller gevormde exemplaren te zien. De zonering aan de bovenzijde van de hoed zou goed zichtbaar moeten zijn en het opp. is wat vezelig en dan die blauwe verkleuring. Verder is de onderzijde van de kaaszwam wit, zeker bij jonge exemplaren. Jouw 3e foto zou dan te gekleurd zijn. Door ouderdom verkleuren de vruchtlichaampjes maar zo egaal gekeurd als op jouw foto, ken ik dat niet. Maar wie weet wat voor invloed de vorst heeft gehad. Je kunt dus beter nog eens gaan kijken, alle mogelijke gegevens vastleggen en bij voorkeur je vondst inderdaad mic. laten controleren. Wie weet is het nog wel wat leukers. De maat tot hooguit zo'n 6 cm breedte klopt?

Groeten van Marian

Gert Kremer

(diverse boller gevormde exemplaren te zien)....

De gezoneerde kaaszwam zijn niet bol op de hoedjes, aan de voorzijde wat rond en in de middel van het "bladvorm" meer holachtig. De grote van de hoedjes zijn +/- 30mm in de lengte en 25mm breed en de hoogte (dus aan het hout) 20mm. ze groeide wel wat ex. aan elkaar maar dat met een dun verloop.

Die van Jacob lijken de onderkant meer op tandjes dan buisjes.

Jacob: als je wilt stuur ik je er zo een paar toe om te bekijken, er zaten vorige keer nog wel een 40 stuks aan het hout.

Marian,
Ik wil jou ook wel wat sturen en je kun er wel hout bij krijgen, misschien kun jij daar wat mee. (voor wit of bruinrot).


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#15
Hoi Gert,

Bedankt voor je aanbod. Nieuw materiaal opsturen heeft voor mij geen nut. De houtrotkwestie wordt aan de hand van een cultuurkweek onderzocht.

Groeten van Marian

Corryabbink

#16
De Rookzwam komt weer in zicht :D

Ik word nu toch wel benieuwd wat het dan wel is.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L

Hoi,

Kennen jullie mij nu nog niet?
Materiaal mee :blink:
Valt er ook wat te zien door hem te beschadigen?
Eerlijk gezegd werd ik afgeleid door een Waterral en die zie je niet vaak en door knakkend hout veroorzaakt door deze.

Ismael

:D das veel belangrijker genieten van je omgeving!! Als de paddenstoel paars verkleurd dan kan het de kussenvormige houtzwam zijn. En datar lijktie ook wel op ja :rolleyes:  
Groeten Ismaël Wind

J&L

#19
Nog een close-up.
Gert dankje maar dat hoeft niet want ik kan ze zelf niet onderzoeken.
De hoed diameter was toch wel tot +/-10cm.
Zodra ik weer in de OVP kom zal ik materiaal meenemen.
Ismael ja daar lijkt hij óók op!

Gert Kremer

De hoed diameter was toch wel tot +/-10cm?
Daar krijg ik nog een paarse kleur van. :wub:  :lol:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

O, oh nou gaat de zwam in rook op....... :lol:

Overigens zou het goed een Kussenvormige kunnen zijn. Dat ik daar nou niet eerder aan gedacht heb. Ondertussen heeft de soort al verscheidene namen gehad en nog steeds weten we het niet.
Eigenlijk ben je haast verplicht terug te gaan........... :unsure:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Eigenlijk ben je haast verplicht terug te gaan...........

en snel ook :angry:  ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

J&L

Mits mooi weer van de week wel weer eens kijken.

Marian en Bert

#24
Citeeren door knakkend hout veroorzaakt door deze.
Hoi Jacob,

Die prachtige foto maakt het weer meer dan goed maar volgende keer een wat uitgebreidere toelichting bij je foto's zal geen kwaad kunnen. Kussenvormige houtzwam lijkt me ook een goede suggestie. Boek mee en flesje KOH, dan hoef je hem waarschijnlijk niet plukken.

Groeten van Marian

J&L

#25
Hoi,

Opscheppen over de grootte is mij niet vreemd :whistle:
Maar bij het terug zien van deze bleek hij inderdaad zo groot (lees klein) te zijn als Gert schreef 2-3cm hoed doorsnede.
Ik heb materiaal mee en inmiddels Friedjof gemaild of hij tijd/zin heeft om het te onderzoeken.

Marian en Bert

Hoi Jacob,

Je weet het zo wel spannend te houden.

Groeten van Marian

J&L

Haha wordt vervolgd.

ps Friedjof óók ik heb nog geen bericht.

J&L

#28
Hoi Allen,

Nou hier het antwoord:

Hallo Jacob,
Het materiaal van de vreemde paddenstoel  goed ontvangen. Inderdaad is het een klein en vooral een heel dun gevalletje met een wat pubescente hoedbekleding. Het materiaal is helaas oud zonder dat zich nieuw weefsel heeft ontwikkeld. Daardoor vond ik bij microscopisch onderzoek geen aanknopingspunten, d.w.z.geen sporen, geen basidiën geen cystiden e.d., we dikwandige hyphen met gespen. Al met al te weinig om een soortnaam te noemen. Ik zag aan de onderkant van de hoed geen lamellen of poriën.Daarom gaan mijn gedachten naar een ) of misschien wel een Tweekleurige korstzwam(Laxitextum bicolor). Buiten het groeiseizoen van deze soorten houtzwammen komen vaak exemplaren voor die niet meer soporuleren.
Ik bewaar je materiaal een weekje dan kun je mij aangeven of je het terug wilt ontvangen.
Met vriendelijke groeten Friedjof van den Bergh

Jammer hé? Maar als het zin heeft ga ik nog een keertje terug en stuur dan weer wat materiaal op.(na de vorst want ik denk dat het daardoor komt)

ps Een Waaierkorstzwam of een Tweekleurige (die heb jij nog gehad Marian zie ik).

Gert Kremer

Hallo Jacob,
jammer en toch uitdagend.
opnieuw beginnen heeft altijd zin -_-  anders blijf het hangen he :P


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.