waarom ??
Daarvoor moeten we toch echt naar Praat maar Raak.
laat maar , ik heb geen zin om te horen waarom de mens geen gewone diersoort is ! 
... de mens is zeker een gewone diersoort (wat zijn eigenlijk ongewone diersoorten ?) - ik kan je verzekeren dat Guus daar net zo over denkt.
Juist omdat Guus (en velen met hem) tot de soort H. sapiens behoort, stelt hij het belang van een mensenleven boven dat van een andere diersoort. Elke diersoort kan dit zijn vanwege mechanismen die gericht zijn op overleven
als soort . Deze zorgen ervoor dat er vrijwel geen diersoorten zijn die rekening houden met andere diersoorten (tenzij noodzakelijk voor overleving
als soort). Volslagen natuurlijk dus.
Ander voorbeeld: welke kant gooi jji het stuur op wanneer je links een kind en rechts een eend de weg ziet oversteken. Sliptsecond - geen tijd voor nobele gedachten, gewoon instinct volgen.... Zeg het maar.
Zo ... intussen is dit topic wel voldoende verzand om gesloten te worden. Kan ook wel: ik was al heel erg tevreden over de gevoerde discussie.
Dank aan Bram en Andre voor de heldere en constructieve medewerking: de bedoelingen waren wat mij betreft in de haak, de afloop kon niemand voorzien - en de eindbevindingen horen we hier graag over enkele weken.