Overleden Vale Braamsluiper

Gestart door frankcoenjaerts, januari 15, 2009, 20:50:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

We dwalen af. Ik stel voor om verdere discussies van levens- (of stervens-)beschouwelijke aard ergens anders te voeren, bijv. onder "praat maar raak".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Bovendien is die discussie al eerder gevoerd (o.a. bij de vale gier van Wieringen) en blijkt telkens weer dat het erg moeilijk is om 'nader tot elkaar' te komen: Iedereen heeft een andere grens waaronder dood 'part of the job' is, en waarboven 'zielig'. Waar je die grenst trekt is vooral afhankelijk van irrationele afwegingen, waar nogal moeilijk verandering in te brengen is, mede omdat je ze vaak niet bewust maakt...  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

#62
CiteerIs een mensenleven erger dan een vogelleven dan?
Ja!

Sorry, toch nog even off topic.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

zwarteleeuwerik

Citeer
CiteerIs een mensenleven erger dan een vogelleven dan?
Ja!

Sorry, toch nog even off topic.
waarom  ??
Erik vb.

Guus Peterse

Citeerwaarom  ??
Daarvoor moeten we toch echt naar Praat maar Raak.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

zwarteleeuwerik

#65
Citeer
Citeerwaarom  ??
Daarvoor moeten we toch echt naar Praat maar Raak.
laat maar , ik heb geen zin om te horen waarom de mens geen gewone diersoort is ! ;)
Erik vb.

frankcoenjaerts

Citeer
Citeer
Citeerwaarom  ??
Daarvoor moeten we toch echt naar Praat maar Raak.
laat maar , ik heb geen zin om te horen waarom de mens geen gewone diersoort is ! ;)
... de mens is zeker een gewone diersoort (wat zijn eigenlijk ongewone diersoorten ?) - ik kan je verzekeren dat Guus daar net zo over denkt.

Juist omdat Guus (en velen met hem) tot de soort H. sapiens behoort, stelt hij het belang van een mensenleven boven dat van een andere diersoort. Elke diersoort kan dit zijn vanwege mechanismen die gericht zijn op overleven als soort . Deze zorgen ervoor dat er vrijwel geen diersoorten zijn die rekening houden met andere diersoorten (tenzij noodzakelijk voor overleving als soort). Volslagen natuurlijk dus.

Ander voorbeeld: welke kant gooi jji het stuur op wanneer je links een kind en rechts een eend de weg ziet oversteken. Sliptsecond - geen tijd voor nobele gedachten, gewoon instinct volgen.... Zeg het maar. :wacko:


Zo  ... intussen is dit topic wel voldoende verzand om gesloten te worden. Kan ook wel: ik was al heel erg tevreden over de gevoerde discussie.

Dank aan Bram en Andre voor de heldere en constructieve medewerking: de bedoelingen waren wat mij betreft in de haak, de afloop kon niemand voorzien - en de eindbevindingen horen we hier graag over enkele weken.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Ben Wielstra

CiteerAnder voorbeeld: welke kant gooi jji het stuur op wanneer je links een kind en rechts een eend de weg ziet oversteken. Sliptsecond - geen tijd voor nobele gedachten, gewoon instinct volgen.... Zeg het maar. wacko.gif

Wat als je moet kiezen tussen een kind en een zwerm muggen? Jammer voor het kind, maar dat is maar een enkel individu.

Dorine

CiteerWat als je moet kiezen tussen een kind en een zwerm muggen? Jammer voor het kind, maar dat is maar een enkel individu.
:huh:
Ik mag toch aannemen dat je dit niet echt meent.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Certhia

CiteerJuist omdat Guus (en velen met hem) tot de soort H. sapiens behoort, stelt hij het belang van een mensenleven boven dat van een andere diersoort. Elke diersoort kan dit zijn vanwege mechanismen die gericht zijn op overleven als soort . Deze zorgen ervoor dat er vrijwel geen diersoorten zijn die rekening houden met andere diersoorten (tenzij noodzakelijk voor overleving als soort). Volslagen natuurlijk dus.

Als t moet verhuizen naar praat maar raak dan doe dat maar. Geen probleem, maar ik lees graag dit soort discussies.

Voor zover we hebben kunnen vaststellen is H. sapiens een van de weinige diersoorten (zo niet de enige) met een hoger bewustzijn dat ons juist in staat stelt te handelen tegen deze genetische instincten in en ik zou de mens in dat opzicht dan ook ongewoon willen noemen. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat de mens een hoger doel heeft. Uiteindelijk zijn we wel ' gewoon' een product van de evolutie, niets meer en niets minder.

Maar ik zal zeker uitwijken voor t kind - split second beslissing of niet.

Groet

Marc



Jos Welbedacht

#70
Citeer
CiteerQUOTE (Triturus @ Jan 19 2009, 10:30 AM)
Wat als je moet kiezen tussen een kind en een zwerm muggen? Jammer voor het kind, maar dat is maar een enkel individu.

Ik mag toch aannemen dat je dit niet echt meent.

Het is misschien vreemd, maar volgens het systeem van het utilarisme is deze gedachte nog niet zo raar, vooral niet wanneer je de waarde van mens en dier gelijk stelt. In Amerika is een dergelijk gedachtegoed normaler dan in Europa.
Ik sta er zelf trouwens niet achter.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Adri Clements

Zullen we het weer over de braamsluiper hebben?
Ik voel een opkomende drang om Bin Laden een mailtje te sturen, dat er in vogelend nederland enkele kandidaten zijn die de waarde van het/hun leven enorm onderschatten.

Diep schokkend.

Zeker nadat ik het bericht heb gekregen dat een familie-lid is overleden. Doet me echt pijn.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Dorine

Ik zou heel wat zwermen muggen over hebben voor het leven van een kennis die zaterdag jl op 49-jarige leeftijd is overleden.
Dorine van Asten
peregrines.nl

hiskodevries

#73
Dorine. mijn medeleven

topic gesloten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0