Overleden Vale Braamsluiper

Gestart door frankcoenjaerts, januari 15, 2009, 20:50:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Reinstra

#30
CiteerStress ? 
CiteerJa, er zijn natuurlijk stress gevoelige vogels, bijvoorbeeld goudvinken. Die moet je niet te lang vasthouden.
Of eigenlijk nog beter: zo snel mogelijk uit het net halen en gelijk weer los laten. Goudvinken zijn naar mijn ervaring (en die is niet eens zo groot!) dermate stressgevoelig dat je ze eigenlijk gewoon beter niet kunt ringen. De grootte van het risico is bij goudvinken m.i. de "wetenschappelijke winst" absoluut niet waard.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Herman Bouman

CiteerJe kunt je afvragen waar de grens van de ethiek ligt. Dit lijkt me helaas een typisch geval van het bevredigen van de ego's van de onderzoekers, want laten we wel wezen: elke weldenkende vogelaar weet dat kleine vogeltjes, en dan met name die soorten die voor een groot deel afhankelijk zijn van insecten, spinnen, oorwurmen, etc, het zwaar hebben na een week van flinke vorst. Had de vogel op z'n minst de tijd gegeven om weer aan te sterken. Ik vind het eerlijk gezegd nogal amateuristisch overkomen allemaal. Sorry als ik mensen tegen de borst stoot, maar leg mij eens uit waarom je wilt weten welke ondersoort het precies is? Wat is het wetenschappelijk belang daarvan? Wellicht aardig als de onderzoekers in kwestie daar een antwoord op geven? 

groet,
Luc
Beste Luc ea,
Is het niet zo dat we bij (fundamenteel) wetenschappelijk onderzoek voor een hele lange tijd gegevens dienen te verzamelen om vervolgens uitspraken te kunnen doen over een soort, taxon die inderdaad wetenschappelijk zijn onderbouwd? Alle jaren dat er in de wereld wordt geringd/onderzoek wordt gedaan heeft ons de kennis gebracht waar we nu allen, nou ja bijna allen, uit putten.

De kennis die wordt verkregen door het vangen, ringen, meten, wegen en soms dna te verzamelen geeft voor de (nabije) toekomst extra kennis over de taxon.
Je kan je afvragen wat voor zin dat heeft, maar als we dat bij alles doen waren we nu niet op het punt als het gaat om huidige kennis van vogels.

Het is voor de ringer en voor de mensen die hierbij aanwezig zijn geweest natuurlijk verschrikkelijk om mee te maken. Zoals al eerder gezegd een beetje begrip voor hen lijkt me wel op zijn plaats.

Groet Herman

Bram Rijksen

#32
Het is goed om te merken dat door vrijwel alle vogelaars vooral begrip wordt getoond voor het rotgevoel dat er bij de betrokkenen aanwezig was.
André van Loon heeft me gevraagd onderstaande tekst op dit forum te plaatsen, waarin hij de gebeurtenissen vanuit zijn visie weergeeft:

"de ringer die bij deze tragische afloop van een geslaagde vangactie betrokken was ben ik.
De vogel betrof een braamsluiper die op grond van het waargenomen verenkleed mogelijk een
oostelijke / vale braamsluiper was. Bij een vangactie kan men door het nemen van maten en
de vleugelformule al een heel eind verder komen. Een paar veertjes komen al snel
beschikbaar bij het hanteren van de vogel, die zijn verzameld voor DNA-analyse waarmee
een sterkere uitspraak over de herkomst en identiteit kan worden gedaan. Vanuit een
avifaunistische invalshoek is dat een legitieme vraag.
Eenzelfde vangactie is gebeurd bij de braamsluiper van Groningen die in de winters van
2005-2006 en 2006-2007 in dezelfde tuin verbleef. Uit de biometrie en uit het
DNA-onderzoek is gebleken dat dit een vogel uit de halimodendri-groep was.
Dit is dus wat ik op voorhand ook nu weer wilde doen. Het nemen van biometrie en het
verzamelen van veertjes voor DNA-analyse.

Trinus noemde terecht de door het VT ingestelde regel dat er zonder speciale aanleiding
en toestemming  geen specifieke vangacties op zeldzame vogels mogen worden gedaan. Dit
braamsluiper-taxon is zeker als een zeldzaamheid te beschouwen en deze regel zou dan van
toepassing zijn.
Voor het VT ben ik echter "coordinator CDNA-zaken/intermediair tussen ringers en CDNA"
ben. In die hoedanigheid ben ik ook gerechtigd om, INDIEN NODIG OF VAN BELANG (bv. indien
de determinatie onzeker is), zeldzame vogels te vangen. Het enige dat ik verder nodig heb
is toestemming van de terreineigenaar (uiteraard), en ik pleeg een telefoontje/e-mailtje
naar Gerrit Speek (manager VT) zodat hij op de hoogte is van de vangactie.
Zo is het ook gister gegaan. En ik heb na afloop Gerrit Speek ook gebeld dat de actie op
een erg droevige manier is afgelopen.

Tot slot: wat gebeurde er gister: in de tuin in Houten, waar de vogel zich al sinds eind
november 2008 laat zien op de voedertafel, vingen we eerst nog twee andere vogels en op
een gegeven moment verscheen de vogel weer en vloog vrij snel  in het ene mistnet. Een
heel levendig vogeltje, in een prima conditie, een ruime vetgraad 2. Tijdens de
behandeling en het nemen van biometrie was er geen enkele aanwijzing dat de vogel zwak
was of verzwakte. Tot slot zijn er nog enkele foto's genomen, en ook aan het begin van de
fotosessie zat de vogel vief in de hand. En toen was het INEENS afgelopen. Niet langzaam
verzwakken, maar binnen 10 seconden lag ie dood in mijn hand. Waarschijnlijk een
plotselinge harststilstand en naar mijn overtuiging echt domme pech.
Het spreekt vanzelf dat de verslagenheid groot was: bij mij, bij Nils en Bram, en vooral
ook de vrouw des huizes die later op de dag haar twee kinderen van 12 en 15 het voorval
moest zien uit te leggen (ze vonden het eigenlijk maar niks, dat vangen). Maar ze vond
het nog steeds terecht dat ze had nagevraagd (via waarneming.nl) of een braamsluiper in
de winter normaal was (zo is het op gang gekomen) en ze bleef achter haar beslissing
staan om toestemming te geven de vogel te laten vangen.

De veertjes waren al in een envelopje gedaan en worden morgen aan Peter de Knijff
overhandigd. In zijn laboratorium in Leiden wordt de DNA-analyse gedaan. De braamsluiper
ligt nu in de vriezer en komt in het museum terecht.

Groet, André van Loon"

Vincent Hart

Voor degenen die net als ik niet helemaal thuis zijn in ringersterminologie hier nog wat achtergrondinfo over vetgraad:
http://www.vogeltrekstation.nl/vet_busse.htm

ps Bram (en de jouwen): Sterkte! Bedankt voor het delen van het hele verhaal.  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Tinok

He wat rottig voor jullie jongens, probeer je het goed te doen voor de vogels door intensief vrijwilligers? werk en dan gebeurt er zo iets naars.
Sterkte!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Rikstar

#35
Zonder het topic te doorgrondig door te lezen reageer ik hierop:
baal er wel van.
op 1 of ander manier denk ik dat er speciaal netten zijn opengesteld om deze braamsluiper te vangen! Ik blijf voor het ringen van vogels met een bepaalde doeleinde zoals het CES project.
Maar doelloos vogels gaan ringen om te onderzoeken wat voor ondersoort het is vind ik beetje sneu.
Mijn stelling: ring geen vogels in de winter!! vogels hebben het in de winter al moeilijk genoeg! Helemaal nu die vorstperiode is geweest zie ik geen reden om vogels extra te belasten!
Nu kan je weer zeggen van ja in het voorjaar hebben vogels het ook moeilijk door het onderhouden van hun jongen ed. maar toch zie ik wel zeker een verschil tussen het geval braamsluiper of iets als het CES project.
Voortaan: blijf met tengels van een zeldzaam vogeltje af!!
IK bedoel het zou hetzelfde zijn als nu een ringer de Sneeuwuil gaat proberen te vangen om te kijken of deze geringd is en om zo vast te stellen of het om een escape gaat, want dan is iedere twitchter blij als het geen escape blijkt te zijn. nogmaals, crappp :P

mvg,
Rik
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

CiteerZonder het topic te doorgrondig door te lezen reageer ik hierop:
Zo blijkt. Lees het topic eens grondig door (dan lukt het 'doorgronden' ook beter) en probeer het dan nog eens...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

garryb

#37
CiteerZonder het topic te doorgrondig door te lezen reageer ik hierop

Beste Rik, getuige je nogal ongenuanceerde reactie ben je klaarblijkelijk niet gehinderd door enige achtergrondkennis omtrent de situatie. Toch eerst maar even lezen voordat je reageert zou ik zeggen!

De ringactie was een buitenkans en had tot doel wederom een stukje onbekend terrein in de herkenning en biogeografie van het braamsluipercomplex op te helderen en had daarmee een puur wetenschappelijke grondslag. Dat je het vangen van een zeldzame vogel bagatelliseert als iets wetenschappelijk onbeduidends en dit louter wordt gedaan om de lijstjes van twitchers te spekken is flauwekul. Het zijn juist dit soort vangacties die op termijn tot verrassende  inzichten kunnen leiden in trekpatronen en gedragingen van populaties waarover men met veldwaarnemingen alleen geen zekerheid kan krijgen. Bovendien is met de actie geen risico genomen om een populatie of kwetsbaar leefgebied te beschadigen of te verstoren en was het ingeschatte risico voor het individu acceptabel in vergelijking met reguliere ringprojecten.

Vergeet daarbij niet dat op grote schaal gevangen vogels in de trektijd en jongen die in het kader van het CES project worden gevangen op broedlocaties dikwijls vaker in een slechte conditie in netten belanden dan vogels die zich lange tijd goed vet hebben kunnen eten in een tuin zoals deze braamsluiper. Je insinuatie dat deze vogel als gevolg van een slechte voedselconditie is overleden is op geen enkele wijze te onderbouwen. Het was gewoon domme pech, voor de vogel en voor de onderzoekers.

Herman van der Klis

CiteerAndré van Loon heeft me gevraagd onderstaande tekst op dit forum te plaatsen, waarin hij de gebeurtenissen vanuit zijn visie weergeeft:

ben. In die hoedanigheid ben ik ook gerechtigd om, INDIEN NODIG OF VAN BELANG (bv. indien
de determinatie onzeker is), zeldzame vogels te vangen. Het enige dat ik verder nodig heb
is toestemming van de terreineigenaar (uiteraard), en ik pleeg een telefoontje/e-mailtje
naar Gerrit Speek (manager VT) zodat hij op de hoogte is van de vangactie.......
Groet, André van Loon"
Een individuele vangstaktie waarbij incidenteel een vogel sneuvelt daar berokken je in feite de gehele populatie geen schade  mee. De vraag is Andre of we het vangen van vogels = stress ,onder winterse omstandigeden = stressomstandigeheden wel moeten doen. Met omstandigheden zoals we de afgelopen weken net achter de rug hebben. Het gaat om de combinatie van de twee stressfaktoren. Die combinatie die voor heel veel organismen heel vaak fnuikend is. Daar waar structureel gevangen wordt op stations en war het ook om veel grotere aantallen gaat , hebben we geen idee hoe het met de mortaliteit achteraf is gesteld . De respons (terugvangsten)onder de kleine zangers is uiteindelijk laag , dus daar kunnen we geen conclusies uit trekken. Het lijkt mij wel het overwegen waard om ons te bezinnen om vangsten te beperken gedurende lage en lang aanhoudende temperaturen.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Bram Rijksen

CiteerZonder het topic te doorgrondig door te lezen reageer ik hierop
Hoi Rik,

Dat is over het algemeen niet zo'n sterke uitgangspositie om je mening te geven over iets dat best gevoelig ligt... Het eerste woordje na de dubbele punt heb ik voor je verwijderd.

BramtK

CiteerDe ringactie was een buitenkans en had tot doel wederom een stukje onbekend terrein in de herkenning en biogeografie van het braamsluipercomplex op te helderen en had daarmee een puur wetenschappelijke grondslag.
Dit vind ik ook wel weer erg zwaar aangezet. Waar haal je dat vandaan, Garry? Bram schreef eerder dat hij die vraag hier niet wilde behandelen en vooralsnog heb ik in dit topic geen informatie gezien waar ik jouw bewering op kan staven.
Het wetenschappelijk nut is wat mij betreft niet aangetoond. Een reactie als die van Rikstar is dan eigenlijk wel begrijpelijk, want hoe vervelend ook voor de betrokkenen, het meest te lijden hebben niet de ringers, maar het vogeltje.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

CiteerHet wetenschappelijk nut is wat mij betreft niet aangetoond. Een reactie als die van Rikstar is dan eigenlijk wel begrijpelijk, want hoe vervelend ook voor de betrokkenen, het meest te lijden hebben niet de ringers, maar het vogeltje.

Bram
Bram, wat wil je ter discussie stellen:

- Het wetenschappelijk nut van het vangen van een Braamsluiper van mogelijk oostelijke afkomst in het algemeen
- of het nut van déze vangactie?

Voor de duidelijkheid: als je het oneens bent met het vangen van zeldzame vogels voor het doel wat hierboven door o.a. André zelf en Garry wel duidelijk omschreven is, zal je het natuurlijk ook oneens zijn met het vangen van de braamsluiper in Houten.

Ik mag toch hopen dat het je inmiddels duidelijk is dat de vangactie in Houten enkel en alleen dít doel beoogde, en in dat opzicht niet afweek van alle andere vangsten die met dit doel worden uitgevoerd (en waar het wél goed ging..)

M.a.w.: discussies over het nut van vangen van zeldzaamheden in Nederland lijkt me prima, maar is een andere dan een discussie over de vraag wat in Houten nou anleiding was.

Het lijkt me goed om die twee niet door elkaar te laten lopen. Het spuwen van wat primaire reacties, zonder op de hoogte te zijn van de achtergrond van gebeurtenissen lijkt me in dit topic ook niet wenselijk.

BramtK

Dag Bram, ik ga er klakkeloos van uit dat die laatste opmerking niet op mijn post slaat, dat zou mij namelijk een beetje te ver gaan. Jouw twee opties:

- Het wetenschappelijk nut van het vangen van een Braamsluiper van mogelijk oostelijke afkomst in het algemeen
- of het nut van déze vangactie?

...kan je natuurlijk niet van elkaar scheiden. Ingewikkelde kwestie en daarom wat mij betreft niet noodzakelijk/nuttig om daarover te discussiëren. Misschien had er iets meer achtergrondinformatie gegeven kunnen worden, maar goed. De opmerking van Garry is wat mij betreft echter wel een beetje makkelijk. Je kan overal wel een wetenschappelijke grondslag in vinden, maar niet alles is goed (te praten).

Ik ben niet op voorhand tegen het vangen van zeldzame vogels. De vraag zou altijd moeten zijn welk doel dat vangen dient (en of dat een eventueel offer/risico waard is). Om die vraag in dit geval te beantwoorden zouden we uitgebreider in moeten gaan op de vraag welke informatie deze vangst oplevert en welke fundamenteel wetenschappelijk vraag je met die informatie kan beantwoorden.

Dit verantwoordingsaspect kan niet los worden gezien van hetgeen in Houten heeft plaatsgevonden. Tegelijkertijd hebben we vastgesteld dat het misschien wat lastig is om dat aspect hier helemaal te ontleden en gaat dit topic daar verder niet op in. Zo beschouwd vind ik het te makkelijk om het vervolgens wel te gebruiken als argument voor de vangactie.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

zwarteleeuwerik

ik vind dat het welzijn van de vogel voorop moet komen en als de condities niet ideal zijn om te vangen dat doet men dat niet,en ik kan mij inbeelden dat een dwaalgast al zeer veel stress moet hebben !
Erik vb.

Bram Rijksen

#44
Okee, ik snap 'm. En de laatste opmerking in mijn vorige post was inderdaad niet aan jou gericht, maar sloeg op een paar reacties daarvóór.

(vegeten te kwoten; dit antwoord was voor Bram bedoeld..)

Bram Rijksen

Citeerik vind dat het welzijn van de vogel voorop moet komen en als de condities niet ideal zijn om te vangen dat doet men dat niet,en ik kan mij inbeelden dat een dwaalgast al zeer veel stress moet hebben !
Waarmee je dus het ringen van vogels in het algemeen weer ter discussie stelt; ik kan me bijvoorbeeld inbeelden dat Koperwieken, die in een net naast soortgenoten een tijdje moeten blijven hangen voordat ze geringd kunnen worden, na afloop minstens zoveel stressmomenten hebben ondergaan als een willekeurige dwaagast die niet langer dan 20 seconden in z'n eentje in een net hangt..



garryb

#46
CiteerDe ringactie was een buitenkans en had tot doel wederom een stukje onbekend terrein in de herkenning en biogeografie van het braamsluipercomplex op te helderen en had daarmee een puur wetenschappelijke grondslag.

CiteerDit vind ik ook wel weer erg zwaar aangezet. Waar haal je dat vandaan, Garry?

Bram ter Keurs, ik ga er van uit dat je mijn woorden  *puur wetenschappelijke grondslag* zwaar vindt aangezet. Nou, die opmerking is niets anders dan mijn eigen mening en komt nergens anders vandaan. De reden voor het vangen van de Braamsluiper had zoals Bram Rijksen al aangaf puur tot doel de (sub)specifieke identiteit van het dier te ontmaskeren. De wetenschappelijke grondslag is om te achterhalen wat de in toenemende mate in West Europa overwinterende Braamsluipers zijn en waar ze vandaan komen. Wetenschap kan worden omschreven als het op systematische wijze verwerven van kennis. Welnu, in die zin is hier sprake van systematische kennisvergaring omdat de vangst deel uitmaakt van een reeks vangsten van dit soort vogels in Europa, die allemaal doelbewust zijn gevangen en onderzocht om uiteindelijk bovengenoemde vragen te beantwoorden.

ronald nuiver

Andre en medevangers

ik vind het heel sneu voor jullie dat deze vangstactie op deze manier is geeindigd.
ik weet nog van ullie actie in mijn achtertuin hoe zorgvuldig en voorzichtig jullie omgingen met het vangen en meten van de Vale Braamsluiper.
Jullie hebben gewoon domme pech gehad met deze Braamsluiper te Houten.
Dat medeforumlezers jullie hiervoor veroordelen vind ik onterecht.
Zonder het ringwerk, hoe en waar dan ook, wisten we nu nog niets over trekroutes, overwinteringsgebieden en populaties.
Mocht er volgende winter weer een Braamsluiper in mijn tuin zitten, dan nodig ik jullie weer van harte uit om ook deze te vangen in het kader van het nog onbekende braamsluipercomplex.

Ronald  

BramtK

#48
Akkoord Bram! En Garry bedankt voor het in 'Jip-en-Janneke'-taal uitleggen van het begrip wetenschap. ;) Je zegt "De wetenschappelijke grondslag is om te achterhalen wat de in toenemende mate in West Europa overwinterende Braamsluipers zijn en waar ze vandaan komen.". Dat begrijp ik, ik hoop dat het antwoord op die vraag verder kan worden ingevuld.

Verder eens met Ronald; het is sneu.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Tim de Boer

Citeer
Citaat van: garryb,Jan 17 2009, 00:37 AMEen reactie als die van Rikstar is dan eigenlijk wel begrijpelijk, want hoe vervelend ook voor de betrokkenen, het meest te lijden hebben niet de ringers, maar het vogeltje.

Bram
Ik denk dat de vogel hier een stuk minder aan te lijden heeft, neem aan dat die er bar weinig van merkt dat die dood is, en de ringers zullen dit voor(de rest van hun leven)lopig nog wel even met zich meedragen...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Gert Veurink

Citeeren de ringers zullen dit voor(de rest van hun leven)lopig nog wel even met zich meedragen...
ik vind het heus sneu, zonde van een zeldzaam vogeltje en lullig voor de personen die erbij waren, maar laten we nou ook niet overdreven sentimenteel gaan doen hè... vond ik al eerder maar "de rest van je leven met je meedragen" is de limit voor mij... don't push it zou ik zeggen  
groet!
Gert Veurink



Kasper S

Nee inderdaad. Het is zeer jammer, maar het blijft maar een vogel... Er is niet een klein babytje in hun armen gestorven toen ze net de luiers wilden vervangen. Part of the job zullen we maar zeggen ;). Geloof niet dat ze hier een trauma aan over houden.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Rikstar

Citeer
CiteerZonder het topic te doorgrondig door te lezen reageer ik hierop
Hoi Rik,

Dat is over het algemeen niet zo'n sterke uitgangspositie om je mening te geven over iets dat best gevoelig ligt... Het eerste woordje na de dubbele punt heb ik voor je verwijderd.
Sorry Bram en andere,

ik liet me even gaan gisteren :$
Te spontaan gereageerd.
Ik ben zelf ook vaak bij ringonderzoek aanwezig en ik weet ook dat  tijdens CES of andere onderzoeken ook genoeg vogels sneuvelen. Maar ik blijf gewoon vinden, denk 3 keer extra goed na als je een zeldzame vogel vangt hoe te handelen.  
Nogmaals excuses voor mijn handelen gisteren maar het was een TE spontane actie.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

zwarteleeuwerik

CiteerNee inderdaad. Het is zeer jammer, maar het blijft maar een vogel... . Part of the job zullen we maar zeggen ;).
als je graag vogels kijkt zeg je zo'n dingen niet ! ;)  
Erik vb.

Guus Peterse

Citeerals je graag vogels kijkt zeg je zo'n dingen niet ! ;)
Ik kijk erg graag vogels, maar ik had het eerlijk gezegd al een tijdje bijna gezegd / geschreven. Uiteindelijk was Gert me voor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ikke

Citeerik weet ook dat  tijdens CES of andere onderzoeken ook genoeg vogels sneuvelen. Maar ik blijf gewoon vinden, denk 3 keer extra goed na als je een zeldzame vogel vangt hoe te handelen.
Hoi Rik,
Ik ben bang dat deze reactie misschien ook iets te spontaan is? Ik weet dat je tijdens CES-onderzoeken aanwezig bent (geweest), maar om nou te zeggen dat er genoeg vogels sneuvelen... Ik heb nu 2 volledige CES-seizoenen meegedraaid, maar gelukkig kan ik zeggen dat er niet zoveeeel vogels sneuvelen! En ik denk dat elke ringer bij ELKE vogel 3 keer goed nadenkt bij het vangen over hoe te handelen, en dan maakt het niet uit of het een zeldzame vogel is. In ieder geval is dat wel mijn gedachte bij elke vogel in de hand (die ik ring)!
Jammer dat deze het niet gehaald heeft, we hadden veel meer kunnen leren over de braamsluipers als we hem ooit nog eens terug hadden kunnen vangen ergens!
Inge

Ben Wielstra

Tja, en wat is een zeldzame vogel... Moet je dan niet eigenlijk op wereldschaal denken? Waarom zou het leven van deze sluiper meer waard zijn geweest dan dat van een Roodborstje?

Kasper S

Citeer
CiteerNee inderdaad. Het is zeer jammer, maar het blijft maar een vogel... . Part of the job zullen we maar zeggen ;).
als je graag vogels kijkt zeg je zo'n dingen niet ! ;)
Ja maar er word hier wel erg triest gedaan af en toe, alsof het om een mensen leven gaat.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

firecrest

#58
Citeer
Citeer
CiteerNee inderdaad. Het is zeer jammer, maar het blijft maar een vogel... . Part of the job zullen we maar zeggen ;).
als je graag vogels kijkt zeg je zo'n dingen niet ! ;)
Ja maar er word hier wel erg triest gedaan af en toe, alsof het om een mensen leven gaat.
Is een mensenleven erger dan een vogelleven dan?
Vergeet niet dat door de mens heel veel vogels hun leven zijn kwijtgeraakt.
Er mogen van mij best wat mensen minder zijn.

zwarteleeuwerik

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerNee inderdaad. Het is zeer jammer, maar het blijft maar een vogel... . Part of the job zullen we maar zeggen ;).
als je graag vogels kijkt zeg je zo'n dingen niet ! ;)
Ja maar er word hier wel erg triest gedaan af en toe, alsof het om een mensen leven gaat.
Is een mensenleven erger dan een vogelleven dan?
Vergeet niet dat door de mens heel veel vogels hun leven zijn kwijtgeraakt.
Er mogen van mij best wat mensen minder zijn.
Een mensenleven  is even erg juist , maar wij die een andere "soort" zijn leven  minderwaardig vinden dat is erg !!
Erik vb.