Hoofdmenu

Kramsvogels

Gestart door rob_voesten, december 20, 2008, 18:14:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

Hoi

Ik heb vandaag een paar boekken beken maar ik kan nergens vinden waar dat de kramsvogels de nacht door brengen. Ik dacht dat ze in de struiken de nacht zouden door brengen. Maar donderdag tijdens nacht vangsten van veldleeuwrikken. Hebben we 3 kramsvogels gevagen en verschillende zien opvliegen van een graanakker. Dit was rond ±19:00 uur.

Dus ik vraag me af of dit toevallig was dat we er verschillende aan troffen omdat we nu 6 nachten gevangen hebben en alleen de laatste nacht 3 kramsvogels hebben gevagnen en hebben gezien totaal.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

edwin de weerd

Ik heb in het dwingelderveld afgelopen winter wel vastgesteld dat kramsvogels er inderdaad grote  slaapplekken op na houden(in grove dennen (vliegden)) aan de rand van heide, de vogels komen daar laat aan als het al bijna donker is, hoelang deze slaapplekken in gebruik zijn weet ik niet, een dag, enkele dagen, weken? zal het de komende tijd  eens in de gaten houden.

Edwin.

Christian

Als ze 's nachts kunnen migreren, waarom zouden ze 's nachts dan niet kunnen foerageren?
Christian Brinkman

rob_voesten

CiteerAls ze 's nachts kunnen migreren, waarom zouden ze 's nachts dan niet kunnen foerageren?
Zou kunnen.

Maar dan zijn ze wel veel kwetsbaarder dan als ze slapen in de bomen denk ik? en over dag foerageren. als ze slapen maken ze geen geluid denk ik en als ze aan het rond scharrelen zijn wel denk ik. Dan zijn ze makkelijker door een vos te vinden. En ik denk dat als ze aan het foerageren waren dat ze ons wel eerder hadden gezien en waren weggevlogen?

Maar ja ik zou het anders ook niet weten. Maar ja over 2 weken zijn we weer aan het vangen op de zelfde pelk denk ik dus dan zullen we het zien. Maar ik denk dat het een raatsel zal blijven.

Groetjes  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

harderbroek

CiteerAls ze 's nachts kunnen migreren, waarom zouden ze 's nachts dan niet kunnen foerageren?
Hoi mede vogelvrienden,

Lijsterachtigen fourageren niet s,nachts.

Dat je nog vogels op akkers tegenkomt tegen 19:00 uur is voor dit soort groepen ook geen ongewoon verschijnsel(afhankleijk wanneer er b.v voor de trekkende vogels een rustpunt is ingelast of last minut food mee pikken voor naar slaapplaats te gaan)
Is goed te zien bij b.v. merel die tegen het donker worden de wereld nog wil laten weten dat ze er zijn of snel even iets meepikken tusen de struiken.

En 19:00 is natuurlijk geen echte nachtvangst maar meer nog in de avonduren toch? Of werd er laat in de nacht (na b.v. 23:00 uur nog Kramvogel gevangen?)

Kan ook zijn dat ik de vraagstelling niet begrijp hoor.

m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

rob_voesten

Citeer
CiteerAls ze 's nachts kunnen migreren, waarom zouden ze 's nachts dan niet kunnen foerageren?
Hoi mede vogelvrienden,

Lijsterachtigen fourageren niet s,nachts.

Dat je nog vogels op akkers tegenkomt tegen 19:00 uur is voor dit soort groepen ook geen ongewoon verschijnsel(afhankleijk wanneer er b.v voor de trekkende vogels een rustpunt is ingelast of last minut food mee pikken voor naar slaapplaats te gaan)
Is goed te zien bij b.v. merel die tegen het donker worden de wereld nog wil laten weten dat ze er zijn of snel even iets meepikken tusen de struiken.

En 19:00 is natuurlijk geen echte nachtvangst maar meer nog in de avonduren toch? Of werd er laat in de nacht (na b.v. 23:00 uur nog Kramvogel gevangen?)

Kan ook zijn dat ik de vraagstelling niet begrijp hoor.

m.v.g.
Rob
hoi Rob

het is inder daat geen nacht vangst. maar we vangen dorot tot een uur of 23:00 licht er aan hoe laat we beginnen.

We hadden de kramsvogels de eerste rond 18 uur en de ander 2 rond 20 uur daar na nog een 15 minutten door gevangen en toen gestopt omdat we geen licht meer hadden. en we al weer een dikke 3 uur aan het vangen waren.

Maar ik neem aan dat dan de meest vogel al slapen want het was pikke donker rond 17 uur is het donker. Ik snap het best dat de vogel tot een uur naar zons onder gang door fourageren maar om 20 uur is het tog al weer een uur of 3 donker vind ik lang? maar kan ook aan mij liggen.

Groetjes Rob

CiteerIs goed te zien bij b.v. merel die tegen het donker worden de wereld nog wil laten weten dat ze er zijn of snel even iets meepikken tusen de struiken.

maar hier zeg je tegen het duister worden dan kan ik het ook begrijpen maar het was echt al donker veel donkerder word het snachts niet volgens mij. En tussen de struiken kan ik me ook nog wel voor stellen maar midden op een graan akker waar binnen enkele 100 den meters tog echt geen boom cq struik te bekennen is.

groetjes



Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

harderbroek

Citeer
Citeer
CiteerAls ze 's nachts kunnen migreren, waarom zouden ze 's nachts dan niet kunnen foerageren?
Hoi mede vogelvrienden,

Lijsterachtigen fourageren niet s,nachts.

Dat je nog vogels op akkers tegenkomt tegen 19:00 uur is voor dit soort groepen ook geen ongewoon verschijnsel(afhankleijk wanneer er b.v voor de trekkende vogels een rustpunt is ingelast of last minut food mee pikken voor naar slaapplaats te gaan)
Is goed te zien bij b.v. merel die tegen het donker worden de wereld nog wil laten weten dat ze er zijn of snel even iets meepikken tusen de struiken.

En 19:00 is natuurlijk geen echte nachtvangst maar meer nog in de avonduren toch? Of werd er laat in de nacht (na b.v. 23:00 uur nog Kramvogel gevangen?)

Kan ook zijn dat ik de vraagstelling niet begrijp hoor.

m.v.g.
Rob
hoi Rob

het is inder daat geen nacht vangst. maar we vangen dorot tot een uur of 23:00 licht er aan hoe laat we beginnen.

We hadden de kramsvogels de eerste rond 18 uur en de ander 2 rond 20 uur daar na nog een 15 minutten door gevangen en toen gestopt omdat we geen licht meer hadden. en we al weer een dikke 3 uur aan het vangen waren.

Maar ik neem aan dat dan de meest vogel al slapen want het was pikke donker rond 17 uur is het donker. Ik snap het best dat de vogel tot een uur naar zons onder gang door fourageren maar om 20 uur is het tog al weer een uur of 3 donker vind ik lang? maar kan ook aan mij liggen.

Groetjes Rob

CiteerIs goed te zien bij b.v. merel die tegen het donker worden de wereld nog wil laten weten dat ze er zijn of snel even iets meepikken tusen de struiken.

maar hier zeg je tegen het duister worden dan kan ik het ook begrijpen maar het was echt al donker veel donkerder word het snachts niet volgens mij. En tussen de struiken kan ik me ook nog wel voor stellen maar midden op een graan akker waar binnen enkele 100 den meters tog echt geen boom cq struik te bekennen is.

groetjes
Ha Rob , ja 20.00 uur is wel erg laat en al goed donker dus een grappig fenomeen,
Ik zal ook eens snorren of er iets over bekend is in wat (oudere) lit.

Bedankt voor je reactie
gr
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

rob_voesten

CiteerHa Rob , ja 20.00 uur is wel erg laat en al goed donker dus een grappig fenomeen,
Ik zal ook eens snorren of er iets over bekend is in wat (oudere) lit.

Bedankt voor je reactie
gr
Rob
Hoi Rob

Ja de manier van vangen is ook zo dat je eigelijk alleen wat slapende beesten kunt vangen. De vogels die niet slapen zien ons aankomen en zijn al lang weg voor dat we in de buurt durven te komen.

Teminste daar gaan we van uit.

Groetjes  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

Hoi allemaal

Effe terug komende op de mogelijke slaapplaats van de kramsvogels

gister hebben we op de zlefde akker weer gevangen. en toen hebben we minimaal 1 kramsvogel op gestoten die nog net onder het net vandaan kon komen en we hebben er 1 gevangen. Dus het is niet iets geweest wat ze eenmalig gedaan hebben maar wat ze dus vaker doen. We hebben de vogel om 19:35 gevangen


Groetjes  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com