Hoofdmenu

Wie kent deze Tor

Gestart door jddtez, januari 06, 2009, 11:04:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

jddtez

Onbekende Kever

Mark van Veen

Een tor in turkije is een hele moeilijke determinatie opgave. Deze behoord tot de familie van de bladsprietkevers en is een verwant van onze meikever. Qua uiterlijk lijkt het op de julikever (maar die soort is het niet).
groet,

Mark van Veen

Stijn Schreven

lijkt me verwant aan de Gouden tor.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Maico Weites

#3
ik zit in de richting van Oxythyrea funesta te denken.  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Arp

#4
't zal inderdaad wel een (Cetoniidae) zijn (inderdaad Bladsprietkever / Goudentor8ige) maar een naam kan ik er natuurlijk niet opplakken - ben geen Keverkennert.

Er zijn er een aantal zo zwart met witte vlekjes - van wat ik zo 1-2-3 kan opduikelen o.a. in de geslachten Euphoria, Gnorimus en vooral een aantal in Oxythyrea, maar voor zover ik kan zien lijken die niet zo behaard. Misschien dat het iets in de richting van geslacht Tropinota is ... Tropinota hirta-achtig ofzo???

Maar het moge duidelijk zijn dat dit slechts een uneducated guess is, onder het motto van "lekker meepuzzelen" -_-

Edit: Ah - Maico was me net voor  ^_^  Tja, lastig - sommige Oxythyrea lijken ook wel wat hariger ... kortom ... géén idee eigenlijk :rolleyes:

Wat mij voor Oxythyrea funestra (en ook Tropinota hirta) stoort, zijn de witte randen op het halsschild. Andere Oxythyrea hebben die weer wel, maar zijn verder ook op de dekschilden en pronotum veel witgevlekter, en bijvoorbeeld Rhabdotis albinigra heeft ze, maar is voor zover ik kan ontdekken weer niet zo sterk behaard ...  :wacko:

PPS: Voor Cyprus kijk ik vaak op Israelische sites - ik denk dat die qua soorten ook relatief veel overeenkomst zullen hebben met Turkije. Op deze pagina kom ik dan Oxythyrea noemi tegen die toch wel wat overeenkomst vertoont. Al is het beest hier in zijn geheel iets minder sterk gevlekt, de verdeling van de witaandelen lijkt erg aardig in de richting te komen ???
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rittner

Hi,
I hope English is good here (I used google translation to read your messages).
The beetle photographed belongs to the genus Oxythyrea with no doubt.
If you can provide a dorsal view (abdomen) I can give you 100% id.
It can be O.noemi O.abigail or O.funesta
Usualy O.abigail (Israeli specimens which I know very well) is a bit hairy so this is
a good option.
Hope I helped.
Oz  

Rittner

PS - In Israel O.abigail is common only along coastal areas

jddtez

Dank voor alle hulp
Thank you for your help.
Gr. Jan

Arp

#8
Hoi Jan,

Betekent dit dat je geen andere - meer dorsale - foto's hebt? Jammer ...

En waar in Turkije had je hem gevonden? Langs de kust of in het binnenand?

@Oz: Hi there, and welcome to waarneming.nl ! If you really do follow the posts here with the help of a translation tool then ... RESPECT!  ^_^

If at any time you would like clarification on something or post questions or interesting things of your own, please feel free to just go ahead and use English - I doubt translation will be required, but if anyone "protests" there will be ample folk around to provide it  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rittner

Thank you very much.
I am not a regular guest here but I do check from time to time.
I invite you to my new forum on my website:
http://www.nature-of-oz.com/apps/forums/

I know its a remote area for you but if you have any IDs needed or photos/specimens from my area you are welcome to ask or share them.
With all the best and happy new 2009
Oz

Arp

CiteerI invite you to my new forum on my website:
Thanks Oz, it has been in my bookmarks for quite some time already  :gap:

However, just now I tried to register (fun 'n games) but didn't receive the confirmation e-mail ... little hick-up?

Cheers!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rittner

Ah..
It happens from time to time.
Please try again, it will work eventually.
Regards,
Oz

beetlestitch

beste jan oxythyria is sowieso goed maar de soort nam is cinctella. algemeen op rhodos en verder op het vaste land van turkey. groeten toon.
Toon Keukelaar