Zes vogelschilderijen in het Rijksmuseum

Gestart door karet, januari 04, 2009, 19:41:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

karet

Lustoord voor vogelspotters

Het Rijksmuseum toont nu zes schilderijen van Melchior d'Hondecoeter (1636-1695) uit eigen collectie. Hondecoeter was de bekendste Nederlandse schilder van zogeheten 'vogelstukken' uit de 17de eeuw. Vogelstukken zijn schilderijen met daarop allerlei soorten vogels, zowel inheemse als exotische. Een aantal van de werken in de presentatie 'Melchior d'Hondecoeter. Gevogelte' werden vervaardigd in opdracht van stadhouder-koning Willem III (1650-1702) voor zijn residenties Soestdijk en het Loo en recentelijk door het Rijksmuseum gerestaureerd.

Link naar de beschrijving van de tentoonstelling:
http://www.rijksmuseum.nl/tentoonstellinge...ecoeter?lang=nl

Link naar afbeeldingen, ook groot: 1800x2100 pixels.
http://www.rijksmuseum.nl/pers/tentoonstel...ecoeter?lang=nl

De tentoonstelling loopt van 18 december 2008 tot 9 maart 2009.

simonvb

Je zal er mij niet zien voor deze schilderijen :huh:

Jacht en  gevangenschap  :(  
Met vriendelijke groet,

Simon

j.steenbergen

Je kan het ook anders zien Simon. Deze schilderijen werden deels vervaardigd om te pronken met al die mooie beestjes zonder dat men ze zelf hoefde aan te schaffen. Kortom, met meer van die schilderijen hadden we nu minder Kokars etc.?
Jeroen Steenbergen

simonvb

Als je het zo bekijkt  :P

Maar dan hoef ik toch niet te gaan kijken :whistle:

P.S. Op de 4de foto lijkt wel een roerdomp te hangen.... even iets anders dan kokar.....

Met vriendelijke groet,

Simon

karet

Sja, die jachttaferelen daar ben ik ook niet zo dol op. Dat eerste schilderij vind ik wel erg mooi met de eenden en ganzen op de voorgrond. Pijlstaart, wintertaling, roodhalsgans, smient en bergeend, leuke beesten en mooi geschilderd.  

Jos Welbedacht

Ik vind dit echt goede schilderijen. Qua realiteit veel beter dan de werken van Audubon bijvoorbeeld (die overigens op dezelfde wijze aan zijn onderwerpen kwam en toch buitengewoon interessante schilderijen maakte).
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

Prachtig toch zulke historische taferelen!
Als het goed is ga ik volgende week naar het Rijksmuseum, dus deze collectie pak ik natuurlijk ook mee!