Twee Wensen ... (voor waarneming 2.0 ?)
- Ik zou het plezierig vinden wanneer je van een gebied de ontwikkeling kunt zien in soorten.
Ik denk dan aan een schema met verticaal de jaren. En horizontaal de soorten (net als soortenkalender, dat je van een soortgroep de soorten onder elkaar krijgt, maar dan met jaren ipv maanden) en dat je dan bijv met icoontjes kunt zien hoe het in de jaren is gegaan.
Over de icoontjes moet denk ik wel even goed nagedacht. Bij vogels kun je denken aan vast aanwezig, incidenteel, alleen op geluid (geluid kan ergens anders buiten de locatie vandaan zijn gekomen dus het zit in de buurt maar geen garantie dat het daar is), etc.
Bij insecten ligt dat weer anders. Hoewel sommige soorten vast aanwezig zijn, elk jaar gemeld worden. Zullen andere dat niet zijn.
Waar het mij om gaat in dit schema is dat je dus kunt zien of soorten vast aanwezig zijn elk jaar of dat een soort pas de laatste jaren gemeld wordt (zegt niets over of het daarvoor niet aanwezig was, maar dan kun je wel in de gaten houden of het nu blijvend is) of dat een soort paar jaar geleden gezien is, dat je nog eens kunt zoeken van was dat nu één keer of zit het hier elk jaar? Deels is dit wel een waarnemerseffect, maar waarneming groeit steeds meer en ik denk dat het daarom best wel een beeld kan geven over wat er wel/niet vast/incidenteel in een natuurgebied is. En dat het ook iets zou kunnen zeggen over het beleid in het gebied. (niet meteen bij het eerste beste gegeven dat anders is....)
Dit schema zou ik ook graag kunnen filteren op met/zonder "bewijs".
- Ik zou het ook plezierig vinden om in de toekomst een soort verzamelpagina te kunnen krijgen van waarnemers en gebieden die ik interessant vind.
Je zou het kunnen vergelijken met wat facebook en twitter doen. Je geeft aan welke gebieden of waarnemers je wilt volgen en in chronologische volgorde komen die waarnemingen in een lijst.
Zodat ik Haarlem, Thijsse's hof, Margreet Kouwenhoven, etc gewoon in één lijst krijg en ze niet zoals nu elke keer los af moet. Ik weet dat je nu notificatie kan maken op sommige dingen, maar ik hoef er niet elke keer mail van. Ik zou graag willen dat wanneer ik daar zin in heb ik even kan kijken.
Groetjes, Marleen