Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Maarten, reken dit eens uit 50.000 gebruikers voor 19 soortgroepen op 700 werkgroepen
wat denk je dat het antwoord van mij wordt?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

inhico

#3691
Hopelijk kan ik mijn wens voldoende duidelijk maken.

Ik hou graag in de gaten wat er bij mij in de buurt wordt gezien. Ik kom een heel eind door bij 'Geografie - lijst van gebieden' te kijken naar mijn gemeente. Het is echter ook interessant om naar aangrenzende gemeenten te kunnen kijken. Dat kan nu alleen door afzonderlijk per gemeente de waarnemingen te bekijken.
Bijvoorbeeld: ik woon dicht bij het Korenburgerveen. Dat gebied ligt in twee gemeenten. Als ik het overzicht wil houden  moet ik dus steeds twee overzichten vragen: gemeente Winterswijk en gemeente Oost-Gelre. Kan dat niet anders? Bijvoorbeeld door een optie te bieden gemeente + aangrenzende gemeenten?
Of beter, dat je in je persoonlijke instellingen kunt definiëren wat je voorkeursgebied is.
Bijvoorbeeld: als ik inlog dat ik vervolgens kan selecteren dat ik de waarnemingen uit gebied X wil zien. Wat gebied X is heb ik dan zelf gedefinieerd door gemeenten of deelgebieden zoals die nu al beschikbaar zijn te selecteren. Extra luxe zou zijn als ik verschillende gebieden kan definiëren en naar keuze kan selecteren.

grtz
Peter

hiskodevries

Peter, de keuzes zijn eigen gebieden aanmaken (maximaal 5 km2), een gebied of een provincie bekijken.
Op een bepaald moment moet je grenzen stellen aan geografische grenzen omdat de queries daarop steeds zwaarder worden als het gebied groter wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Hisko,

Een tag wordt niet getoond in het waarnemingen-scherm. Vb: http://kleurringen.waarneming.nl/waarneming/view/98187859.
Is dat te realiseren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theo M Kiewiet

Of ik de vraag hier moet stellen weet ik niet, maar waar anders?

Is het misschien mogelijk de Breedgeribde venusschelp (Clausinella fasciata) met de Nederlandse naam i.p.v. de Engelse in te voeren op waarneming?
En hoe is het met de vertaling van de Engelse namen van algemene dagvlinders uit het buitenland gesteld?

Vraag 2.

Waarom bepaalde soorten die amper of niet gevonden worden, vrij zeldzaam zijn en blijven, (Vulkaantje, Ovale Venusschelp, Noorse Kreeft etc,)
en zeer zeldzame soorten die met duizenden tegelijk voorkomen zeer zeldzaam blijven Sterroetdauw (Rozenbladkringenzwam) en Mosbloempje gewoon zeer zeldzaam blijven.

Te druk?  B)
Met vr groet, Theo.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 14, 2015, 23:04:48 PM
Of ik de vraag hier moet stellen weet ik niet, maar waar anders?

Is het misschien mogelijk de Breedgeribde venusschelp (Clausinella fasciata) met de Nederlandse naam i.p.v. de Engelse in te voeren op waarneming?
En hoe is het met de vertaling van de Engelse namen van algemene dagvlinders uit het buitenland gesteld?
Schelp:  :right: (kan de volgende keer bij bijv. het topic waar je ook nieuwe soorten aanvraagt).
Dagvlinders: Je bedoelt de Nederlandse vertalingen van hun Engelse namen? Ik weet niet of er een officiële lijst met Nederlandse namen bestaat, hoewel ik me voor kan stellen dat je voor Europese soorten in verscheidene veldgidsen tegenkomt. De meer exotische soorten is lastig, gezien vaak blijkt dat er geen éénduidige naam voor is, ook niet in het Engels. Sommige namen slaan bijvoorbeeld op meerdere soorten, afhankelijk van de locatie.

Citeer
Vraag 2.

Waarom bepaalde soorten die amper of niet gevonden worden, vrij zeldzaam zijn en blijven, (Vulkaantje, Ovale Venusschelp, Noorse Kreeft etc,)
en zeer zeldzame soorten die met duizenden tegelijk voorkomen zeer zeldzaam blijven Sterroetdauw (Rozenbladkringenzwam) en Mosbloempje gewoon zeer zeldzaam blijven.

Te druk?  B)
Bedenk wel dat "zeldzaamheid" iets relatiefs is, waarin zaken zitten als talrijkheid en verspreiding, maar die eigenlijk niet afhankelijk moet zijn van hoeveel mensen er naar kijken.. Ik heb daar ooit een langere uiteenzetting over geschreven, zal binnenkort eens kijken of ik dat terug kan vinden.
Als je echter specifieke gevallen hebt waarbij je het niet eens bent met de huidige classificatie, kan je het beste even contact opnemen met de validators in die groep, of eventueel een topic starten in het desbetreffende forumonderdeel als je wilt weten hoe anderen erover denken.
Douwe van der Ploeg

caliprobola

Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 14, 2015, 23:04:48 PM
En hoe is het met de vertaling van de Engelse namen van algemene dagvlinders uit het buitenland gesteld?
Zowat alle Europese dagvlinders (enkele heel recent gesplitste soorten uitgezonderd) hebben op observation.org een Nederlandse naam. Voor de rest sluit ik me aan bij de commentaar van Douwe.

Theo M Kiewiet

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 14, 2015, 23:14:02 PM
Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 14, 2015, 23:04:48 PM
Of ik de vraag hier moet stellen weet ik niet, maar waar anders?

Is het misschien mogelijk de Breedgeribde venusschelp (Clausinella fasciata) met de Nederlandse naam i.p.v. de Engelse in te voeren op waarneming?
En hoe is het met de vertaling van de Engelse namen van algemene dagvlinders uit het buitenland gesteld?
Schelp:  :right: (kan de volgende keer bij bijv. het topic waar je ook nieuwe soorten aanvraagt).
Dagvlinders: Je bedoelt de Nederlandse vertalingen van hun Engelse namen? Ik weet niet of er een officiële lijst met Nederlandse namen bestaat, hoewel ik me voor kan stellen dat je voor Europese soorten in verscheidene veldgidsen tegenkomt. De meer exotische soorten is lastig, gezien vaak blijkt dat er geen éénduidige naam voor is, ook niet in het Engels. Sommige namen slaan bijvoorbeeld op meerdere soorten, afhankelijk van de locatie.

Citeer
Vraag 2.

Waarom bepaalde soorten die amper of niet gevonden worden, vrij zeldzaam zijn en blijven, (Vulkaantje, Ovale Venusschelp, Noorse Kreeft etc,)
en zeer zeldzame soorten die met duizenden tegelijk voorkomen zeer zeldzaam blijven Sterroetdauw (Rozenbladkringenzwam) en Mosbloempje gewoon zeer zeldzaam blijven.

Te druk?  B)
Bedenk wel dat "zeldzaamheid" iets relatiefs is, waarin zaken zitten als talrijkheid en verspreiding, maar die eigenlijk niet afhankelijk moet zijn van hoeveel mensen er naar kijken.. Ik heb daar ooit een langere uiteenzetting over geschreven, zal binnenkort eens kijken of ik dat terug kan vinden.
Als je echter specifieke gevallen hebt waarbij je het niet eens bent met de huidige classificatie, kan je het beste even contact opnemen met de validators in die groep, of eventueel een topic starten in het desbetreffende forumonderdeel als je wilt weten hoe anderen erover denken.

Dankjewel voor de Nederlandse naam van deze schelp, Douwe! :duim: Deze soort ben ik namelijk van plan te vinden, gister had ik de verkeerde, de Ovale Venusschelp ook zo'n extreme zeldzaamheid, (6e waarneming) maar 'niet op waarneming', de Artemisschelp is nog steeds zeldzaam, ondanks dat deze wel veel gevonden wordt, gister 74 stuks over 1 km strand.  ;D 32 exemplaren op Terschelling, Lol.
Dan zeg ik, hier mankeert iets aan, maar ik ga d'r niet over.

Dan als ik zie wat een enorme lijst zeldzame planten ik heb, zijn ze bij die groep wel dol op zeldzaamheden, 't Mosbloempje staat hier inmiddels in 'n tuintje in de bebouwde kom, je komt ze 'overal' op het eiland al tegen, ook op waarneming, vreemd dat die zeer zeldzaam blijft.

Dat zeldzaamheid wel accuraat aangepast kan worden, heb ik gemerkt bij de afdeling 'wantsen', ook bij paddenstoelen zie ik snel veranderingen, doch die bevreemden me in een aantal gevallen zeer, ook gewone tuinsoorten staan op zeer zeldzaam. :D
De minder populaire groepen  zoals weekdieren (zeedieren) en insecten is er voor zeldzaamheid gewoon weinig aandacht, dat zal dan wel komen door: We weten 't niet... ;)

Weer een uiteenzetting erbij! ;)  ;D



Met vr groet, Theo.

Douwe van der Ploeg

De planten en paddestoelen werken geloof ik met uit hoeveel hokken een soort bekend is, daar zitten gedachten achter.
Douwe van der Ploeg

caliprobola

Het is ook niet omdat een paddestoel in één tuin zeer algemeen is dat die soort landelijk niet zeer zeldzaam kan zijn uiteraard.

hiskodevries

Hier geen discussies over soort instellingen aub, dat kaart je bij de betreffende soortgroep aan. Hier gaat het over wensen betreffende de functionaliteit van waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 15, 2015, 08:53:54 AM

.....

Dan als ik zie wat een enorme lijst zeldzame planten ik heb, zijn ze bij die groep wel dol op zeldzaamheden, 't Mosbloempje staat hier inmiddels in 'n tuintje in de bebouwde kom, je komt ze 'overal' op het eiland al tegen, ook op waarneming, vreemd dat die zeer zeldzaam blijft.

.....


Hoi Theo,
Als je de waddeneilanden als referentie hebt snap ik je wel, maar de wadden hebben toch best veel biotopen (en daarme soorten) die maar wat zeldzaam zijn in de rest van het land  ;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

jack_windig

Naar aanleiding van de nieuwe mogelijkheid om nest(kast)en in te voeren en te volgen (vind ik prachtig) heb ik een wens om kweekresultaten te kunnen invoeren. Het gebeurt vaak dat waarnemers eitjes, rupsen, gallen, poppen etc. vinden en deze thuis uitkweken. Dat geeft vaak heel waardevolle informatie, behalve over welke larven bij welke imago's horen ook over bijv. ontwikkelingstijd. Nu kan je dat niet goed kwijt, je kan alleen wat in het commentaarveld schrijven. Het zou mooi zijn als je zou kunnen invullen
soort, vindplaats, datum, stadium, etc. zoals gebruikelijk
datum rups/larve
datum pop
datum imago
die laatste drie afhankelijk van het stadium waarin het diertje oorspronkelijk is gevonden
kweekomstandigheden (binnenshuis, buitenshuis, temperatuur, voedsel)
soort er uit gekomen (dit als er een parasiet uitkomt, bijv. een sluipvlieg in plaats van een vlinder)
Ik vergeet vast wel wat dingen, maar als zoiets zou kunnen, zijn er vast wel waarnemers die mee willen denken.

hiskodevries

Jack, dat klinkt best als een mogelijkheid, zal het even overleggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Het zit nog een testfase, dat weet ik, maar ik zou toch graag op deze pagina iets anders zien. Namelijk dat klikken op de soort de waarnemingen van de betreffende soort geeft en dat er eventueel een extra kolom komt met dan de link naar de waarnemers van die soort (zoals dat nu onder de soortnaam zit).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Datura

Hoi Hisko,

Wellicht heeft de wens je al eens linksom of rechtsom bereikt, maar bij de plantenadmins leeft de (sterke) wens om indien bij 'gedrag' bij de planten 'Verwilderd', 'Aangevoerd', 'Aangeplant' of 'ingezaaid' gekozen wordt, er automatisch een ESC teken aan de waarneming wordt toegevoegd. Is dit mogelijk?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hiskodevries

#3706
Kim, dat gaat wel heel erg ver.
dan gaan we natuurlijk ook de wens krijgen: als iemand escape aanvinkt dan mag gedrag alleen 'Verwilderd', 'Aangevoerd', 'Aangeplant' of 'ingezaaid'' zijn.
Als je dit zelf terugleest is maar 1 conclusie mogelijk: Verwilderd', 'Aangevoerd', 'Aangeplant' of 'ingezaaid' zijn overbodig want 'escape=J' volstaat
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

Niet helemaal waar, want Exoot is iets anders dan Escape. Je hebt dan wel mogelijk dat waarnemingen een dubbelop ESC & EXO teken krijgen, maar dat heb je nu ook al (als de waarnemer actief ESC aanvinkt bij soorten die al automatisch op EXO staan) en dat is m.i. geen probleem, beter dubbelop dan helemaal niet. Bovendien is het gedrag 'ter plaatse' natuurlijk van toepassing op zowel Escapes & Exoten als 'inheemsen'. Volgens mij blijft de enige andere wens van dit type dan een 'onmogelijkheid' om bij Escapes het gedrag 'natuurlijk' in te vullen, mijns inziens te overzien (zal maar weinig voorkomen schat ik in) en bovendien minder belangrijk dan mijn bovengenoemde wens.

De mogelijkheid om deze gedrag-categorieën überhaupt in te voeren (en dan vooral het vreselijke 'aangeplant') is een andere discussie, en volgens mij zijn deze vooral geïntroduceerd vanuit het oogpunt van gebruikers(vriendelijkheid). Verder hebben deze categorieën een signaleringsfunctie.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hiskodevries

ja ik bedoelde ook escape=j want dat is een toestand van de waarneming
exoot is een status van een soort.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

Ook de ene escape is de andere niet. Je hebt gelijk dat bij de admins ook de wens leeft om idealiter als je 'ESC-ja' aanvinkt ook automatisch aan te moeten geven waarom (als in welke categorie de ESC dan valt). Dit is echter een stap verder en ik kan me voorstellen dat dit technische problemen geeft (en mogelijk gaat dit ook ten koste van de gebruikersvriendelijkheid). Mijns inziens is deze wens (en eventuele onuitvoerbaarheid) geen reden om de wens andersom (dus automatisch ESC bij genoemde categorieën) niet uit te voeren. Sterker nog, de automatische ESC is al een grote stap in de goede richting.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Wat mij betreft zijn alleen verwilderd en escape-ja gelijk aan elkaar. Het zou handig zijn als die aan elkaar gekoppeld werden (de 1 is niet in te voeren zonder de ander, van mijn part automatisch gegenereerd). Voor de andere items (aanplant, inzaai, aangevoerd) is escape niet uitwisselbaar en moet je ook internationaal denken. Aanplant is natuurlijk nooit een escape, net zo goed als een gekooide vogel niet in zijn kooi ontsnapt kan zijn. Of kan dat theoretisch wel? 

hiskodevries

ik 'hoor' het al. afgezien van technische beperkingen zijn jullie het onderling ook niet eens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Is er een manier om een overzicht te krijgen van je gebiedsfoto's ? Voorbeeld: http://waarnemingen.be/gebied/info/29782

Bijvoorbeeld iets voor onder het menu 'mijn waarnemingen' en dan 'mijn gebiedsfoto's'. 

Behalve dat een overzicht daarvan handig is, wil ik daar graag soms ook iets aan kunnen wijzigen. Bijvoorbeeld het toevoegen van het biotoop als dat ontbreekt.

Bart van Hoogstraten

Ik begin op andere sites (bijvoorbeeld facebook) dusdanig te wennen aan het maximale formaat 1000 x 1000 dat ik de platen op Waarneming erg klein vind. Is het voor de besparing op serverruimte nog steeds noodzakelijk om een max. van 800 x 800 te hanteren?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 04, 2015, 19:24:45 PM
Ik begin op andere sites (bijvoorbeeld facebook) dusdanig te wennen aan het maximale formaat 1000 x 1000 dat ik de platen op Waarneming erg klein vind. Is het voor de besparing op serverruimte nog steeds noodzakelijk om een max. van 800 x 800 te hanteren?

1000 hoog past niet eens op een normaal beeldscherm, dus wat moet je daar dan mee?
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op april 04, 2015, 19:48:18 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 04, 2015, 19:24:45 PM
Ik begin op andere sites (bijvoorbeeld facebook) dusdanig te wennen aan het maximale formaat 1000 x 1000 dat ik de platen op Waarneming erg klein vind. Is het voor de besparing op serverruimte nog steeds noodzakelijk om een max. van 800 x 800 te hanteren?

1000 hoog past niet eens op een normaal beeldscherm, dus wat moet je daar dan mee?

Bart, eerst roep je op elk willekeurig moment dat de server te klein is en nu ga je zelf met een voorstel afkomen om de foto's plots met 56% willen vergroten?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

Ik weet niet hoe het inmiddels met de beschikbare serverruimte is maar ik roep nooit dat de serverruimte te klein is. Ik zeg alleen maar dat het zonde van de serverruimte is als je een foto die je via de compressor bij je waarneming gevoegd hebt tegen bijvoorbeeld 300 Kb nog een keer naar het forum upload om de compressor heen tegen bijvoorbeeld 500 Kb. Een half Mb lost in space... Maar het ligt er ook heel erg aan wat voor compressor je loslaat op foto's die ingevoerd worden.
Deze foto van me van 1000 x 667 staat op facebook geparkeerd en neemt 86 Kb in:

En deze van 800 x 534 staat op Observation met maar liefst 385 Kb:

Ergo: met de compressor van facebook kunnen alle foto's van Waarneming en Observation 4,5 x op dezelfde serverruimte terwijl ze 56% groter van afmeting zijn.
Nou vernaggelt Facebook de foto's wel erger dan Waarneming maar persoonlijk vind ik dat dat dat ruimschoots gecompenseerd wordt door de grotere afmeting. En dat kleine beetje kwaliteitsverlies zie ik niet als bezwaarlijk tegenover die 300Kb winst in de ruimte. Download beide foto's maar eens naar je bureaublad en ontdek de verschillen. De bovenste foto van Facebook is 1000 x 667 en "weegt" 86 Kb en de onderste van Observation is 800 x 534 en neemt 385 Kb in...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Deze foto van Paul Cools staat geparkeerd op Pbase, meet 900 x 526 en weegt 160 Kb:

en deze foto van 800 x 447 weegt bijna het dubbele (291 Kb) en staat op de server van Observation:

De foto bij Pbase is van veel hogere kwaliteit, in grotere afmetingen en neemt maar de helft van de ruimte in. Rara...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Je bedoelt dus eigenlijk dat de compressor niet naar behoren werkt? Dat is een heel andere vraag, Bart.
Als het zomaar kan is dat mijn inziens ook wel een hele verbetering. Ik zie alvast weinig of geen (relevant) verschil tussen telkens beide foto's.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Als je je levenslijst (in dit geval alleen van 2015) wil vergelijken met iemand anders (zoals hier: http://waarnemingen.be/soort_vergelijker.php?user=105760&diergroep=1&jaar=2015&exoot=0&prov=0&s
  • =S&s[1]=I) en je klikt dan op een soort om te bekijken waar die persoon die soort gezien heeft, komt de tijdspanne niet overeen met de geselecteerde tijdspanne (in dit geval 2015).

    Is het mogelijk om afhankelijk van wat je selecteert bij de vergelijker de tijdspanne van de waarnemingen beter in te vullen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.