Verrekijker gaat zwaar bij koude temp.

Gestart door Herman van der Klis, januari 03, 2009, 15:27:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman van der Klis

Mijn focuswiel draait bij temperaturen onder nul bijzonder zwaar. Zelfs zo zwaar dat ik met de linker en rechter wijsvinger bijzonder veel kracht moet zetten. De vogel is dan gevlogen. Ik overweeg een andere kijker aan te schaffen ,speciaal voor winterse omstandigheden.
Met mijn Kowa-telescoop heb ik helemaal geen last.
Wie heeft ervaringen met een zowel lichtdraaiende als zwaardraaiende focuswiel (verrekijker) bij koud weer.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

Wat voor een kijker heb je?

Heb zelf een Vanguard 10*42 en draait licht. Is alleen een tijdje beslagen als je weer in de auto stapt, maar later op de dag is dit over.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman van der Klis

CiteerWat voor een kijker heb je?

Heb zelf een Vanguard 10*42 en draait licht. Is alleen een tijdje beslagen als je weer in de auto stapt, maar later op de dag is dit over.
Mijn Zeiss , lang geleden uit mijn auto gestolen, had hier geen last van. Van de verzekering kreeg ik destijds maar een schijntje terug en heb van dat geld een veel goedkopere Minolta (Classic) voor gekocht,waar ik nu dus een beetje spijt van heb.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

michel.wissink

#3
Ik heb een telelens met een zwaardraaiende focusseerring. Vermoedelijk is in zulke gevallen een verkeerd smeermiddel gekozen (dat snel visceus wordt bij lage temperaturen) of is het smeermiddel verouderd (bijvoorbeeld doordat de kijker juist heel warm heeft gelegen).

Het beslaan van lenzen gebeurt als de temperatuur van de lens lager is dan het dauwpunt in de omgeving waarin de lens wordt gebracht.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Alex Kwak

Dit lijkt mij ook een onderdeel van de kwaliteit van een kijker.
De afgelopen dagen waren mijn bevroren vingers de enige beperkende factor met m'n Swarovski  ;)
Steek je licht eens op bij House of Outdoor in Maarssen, zij hebben hier ook ervaring mee.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!