Een roestschimmel

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 13, 2006, 12:14:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Gisteren vond ik deze roestschimmel op enkele blaadjes van een boom/struik:

Arno van Stipdonk

Close up:

Arno van Stipdonk

Ze zaten op deze boom/struik. Misschien weet iemand de naam hiervan?

Corryabbink

Hallo Arno,

Soms is het gemakkelijk een beetje plantenkennis te hebben.
De struik is Sporkenhout(Rhamnes frangula) > de roestzwam is dus Kroonroest (Puccinia coronata) deze heeft een 2e waardplant en in dit geval zijn dat grassen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Inderdaad, soms is plantenkennis zeker handig. In dit geval zeker. Maar gelukkig hebben we dit forum! :P
Hartelijk bedankt, weer een leuke zwam/schimmel op naam. :duim:  

Corryabbink

#5
CiteerHallo Corry,

Inderdaad, soms is plantenkennis zeker handig. In dit geval zeker. Maar gelukkig hebben we dit forum! :P
Hartelijk bedankt, weer een leuke zwam/schimmel op naam. :duim:
Hallo Arno,

Ben ik ook erg blij mee. Zo zijn er veel vlinders die ik nooit op naam kon krijgen al van een naam voorzien dankzij de grote kennis van Han en Tymo.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Sporkehout heet ook wel vuilboom, waar het boomblauwtje en de citroenvlinder ook hun eitjes op afzetten....................... :lol:  
Groet,
Tymo

Dinant Wanningen

Hoi,

Voor dat men met de paddestoelen begint is het wel zo makkelijk (noodzakelijk) enige kennis op te doen met planten vooral de bomen omdat veel paddestoelen afhangkelijk zijn van een bepaalde soort en dit soms de doorslag kan geven bij een bepaalde determinatie.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

We doen ons best Dinant, vandaag weer eentje geleerd.
Weet iemand iets over de verspreiding van Kroonroest?

Corryabbink

#9
Misschien bij Alterra. Daar kan ik meldingen doorgeven over ziekten en plagen. Die hebben een systeem met waarnemers.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Dank je Corry. Ik bedacht me net dat er ook een artikel over roesten in de laatste Coolia stond. Hierin staat ook een oproep om alle waarnemingen van roesten door te geven. Ik ga het daar eerst eens proberen.

Corryabbink

CiteerDank je Corry. Ik bedacht me net dat er ook een artikel over roesten in de laatste Coolia stond. Hierin staat ook een oproep om alle waarnemingen van roesten door te geven. Ik ga het daar eerst eens proberen.
Lijkt me ook logisch. Dacht dat je dat al gevraagd had.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"