Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: Norman op mei 31, 2012, 20:03:35 PM
Citaat van: dupont op mei 31, 2012, 19:47:49 PM
Citaat van: BramtK op mei 31, 2012, 19:37:59 PM
Tsja, er zijn vogels geweest in vergelijkbaar habitat (Dwerguil, Withalsvliegenvanger) die na een dag met veel bezoek weg waren. Kan me embargo dus goed voorstellen.

Jammer Bram dat een dergelijk verband niet klakkeloos te stellen is. Vind het ook iets te gemakkelijk gezegd van jouw kant.

Je zou ook kunnen stellen: bij twijfel niet inhalen.

Ofwel de waarnemer heeft ingeschat dat de vogel mogelijk verjaagd word door grote groepen mensen, waarbij er regelmatig een eikel tussenzit die zich niet kan gedragen. De mensen die wel op de hoogte zijn gesteld hebben zich wellicht bewezen als het gaat om terughoudendheid.


Ik snap het wel... Enige tijd geleden liep ik bij een Baardgrasmus in datzelfde mooie Gooi in een van hockeyvelden, golfbanen en rangeerterreinen vergeven gebied per ongeluk over een strook zand dat ik tussen al die ellende niet voor beschermde natuur aanzag... het bleek een peperdure wildbrug. Dat moeten we niet nog een keer meemaken, zullen ze gedacht hebben. Wat 'de eikel' -die er altijd tussenzit- in dit geval fout had moeten doen weet ik niet. De vogel zat langs een openbaar fietspad en de foto's laten zien dat het beest recht boven de waarnemers gezeten heeft, dus nog dichter naar de vogel toe lopen zat er niet in. Misschien had hij of zij geluid kunnen afspelen? We zullen het nooit weten... Er moet dan ook niet zo moeilijk over gedaan worden. Iedereen heeft tegenwoordig toch recht op zijn of haar embargootje? Is het niet om de vogel, dan is het wel om de gemoedsrust van de waarnemers.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

August

Citaat van: Rikstar op mei 31, 2012, 19:08:46 PM
vorig jaar ook in omgeving Den Haag hee  ;)
maar ik denk dat zingende kleine vliegenvanger al genoeg zegt  :)     op je 2de vraag kan ik geen antwoord geven.


Citaat van: August op mei 31, 2012, 17:30:15 PM
Citaat van: Have op mei 31, 2012, 17:11:00 PM
Als dit de nieuwe trend wordt, gaat het nog lastig worden voor de heren het record te breken.
http://waarneming.nl/soort/view/1182?from=2012-05-29&to=2012-05-29&prov=0&maand=0&rows=20&os=0
Groet,
Helena
Waarom is dit stil gehouden? Kan me niet voorstellen dat het een kwetsbaar gebied is ? als het wel zo was? Waarom dan wel zoveel lokale vogellaars uitnodigen?
De vogel van Den Haag zat in een tuin van mensen. En er waren maar 6 mensen op de hoogte.
Ik vind het een beetje raar als je een embargo insteld omdat je bang bent dat dat de vogel word verstoord maar vervolgens wel 15 à 20 man verteld waar de vogel zit. De vogel is nu weg misschien is hij verstoord hierdoor. ;). Mijn punt is als je een embargo insteld voor het welzijn van de natuur doet het dan goed!
August van Rijn

BramtK

15-20 mensen uitnodigen, is inderdaad een klein beetje raar en die foto vrijwel recht van onderen is op het eerste gezicht ook niet zo fraai. Maar goed dat er geen 100 man zijn geweest.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

ronald nuiver

#183
Heden 01-06-2012  303 soorten

De soorten met een x zijn redelijker wijs mogelijk
Ross Gans  x
Kleine Topper
Koningseider
Sib Taling
Marmereend
Grauwe Pijl  x
Noordse Pijl x
Vale Pijl   x
Stormvogeltje x
Dwergaalscholver
Roze pelikaan
Kwak   x
Groene Reiger
Ralreiger
Zwarte Ooievaar  x
Lammergier
Vale Gier
Monniksgier
Slangenarend  x
Arendbuizerd
Bastaardarend
Schreeuwarend
Steenarend
Dwergarend
Roodpootvalk  x
Klein Waterhoen  x
Jufferkraan
Kleine Trap
Grote Trap
Vorkstaartplevier
Steppevorkstaart
Kildeerplevier
Kaspische Plevier
Steppekievit
Witstaartkievit
Roodkeelstrloper
Taigastrloper
Bonapartes Strloper
Siberische Strloper
]Steltstrandloper
Grijze Strandloper
Poelsnip
Grote Grijze Snip  x
Am Bosruiter
Am Oeverloper
Grauwe Franjepoot  x
Kleinste Jager  x
Vorkstaartmeeuw  x
Dunbekmeeuw
Ross meeuw
Lachmeeuw
Franklins
Ringsnavelmeeuw
Lachstern   x
Forsters Stern
Dougall's
Kleine Alk  x
Papegaaiduiker  x
Oosterse Tortel
Kuifkoekoek
Dwergooruil
Sneeuwuil
Sperweruil
Dwerguil
Vale Gierzwaluw
Alpengierzwaluw
Groene Bijeneter
Bijeneter
Scharrelaar
Grijskopspecht
Roodoogvireo
Turkestaanse Klauwier
Daurische Klauwier  x
Langstaartklauwier
Notenkraker
Kortteenleeuwerik
Rotszwaluw
Provencaalse Grasmus
Sperwergrasmus x
Kroonboszanger
Noordseboszanger
Grauwe fitis  x
Bladkoning  x
Raddesboszanger
Bruine Boszanger
Sib Sprinkhaanzanger
Kleine Spotvogel
Waterrietzanger  x
Graszanger  x
Rotskruiper
Goudlijster
Zwartkeellijster
Noordse Nachtegaal
Blauwstaart
Withalsvliegenvanger
Az Roodborsttapuit  x
Izabeltapuit
Bonte Tapuit
Oost Blonde Tapuit
West Blonde Tapuit
Woestijntapuit
Alpenheggenmus
Spaanse Mus
Witkeelkwikstaart
Grote Pieper  x
Mongoolse Pieper
Duinpieper  x
Sib Boompieper
Frater   x
Grote Barmsijs  x
Witstuitbarmsijs
Witbandkruisbek  x
Kruisbek[  x
Grote Kruisbek
Woestijnvink
Haakbek
Bosgors
Dwerggors  x
Baltimore Troepiaal
Dan nog 6 klappers voor de 340 
[/t]   

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 09:49:55 AM
15-20 mensen uitnodigen, is inderdaad een klein beetje raar en die foto vrijwel recht van onderen is op het eerste gezicht ook niet zo fraai. Maar goed dat er geen 100 man zijn geweest.  ;)

Inderdaad. 100 Man bij een Kleine vliegenvanger zou pas écht een indicatie zijn dat er iets goed mis is met die twitchers...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

Heeft hij ook al Ruigpootuil? Die mist op de lijst of niet dan?
M.v.g., Justin Jansen


Jaap Denee

Die is niet gelukt, dacht ik.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: Jaap Denee op juni 01, 2012, 10:40:03 AM
Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 09:49:55 AM
15-20 mensen uitnodigen, is inderdaad een klein beetje raar en die foto vrijwel recht van onderen is op het eerste gezicht ook niet zo fraai. Maar goed dat er geen 100 man zijn geweest.  ;)

Inderdaad. 100 Man bij een Kleine vliegenvanger zou pas écht een indicatie zijn dat er iets goed mis is met die twitchers...


Jaap, wat de waarnemers in dit geval hebben gedaan, is wellicht wat vreemd, maar voor het overige kan ik me best voorstellen dat je bij dit soort soorten een embargo gebruikt. Zie de eerder genoemde gevallen. Ik weet niet wat je wil met je posts in dit verband, maar je zit nodeloos stemming te maken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Certhia

Daurische klauwier redelijker wijs mogelijk??
Optimistisch!

Gert Ottens

Citaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 AM
Daurische klauwier redelijker wijs mogelijk??
Optimistisch!

Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?

Ben Gaxiola


Bram,


Bij de door jou genoemde gevallen is absoluut niet te zeggen of dit kwam door de massale toeloop, net zoals bijv. bij de Withalsvliegenvanger van dit jaar niet te zeggen is dat deze is vertrokken vanwege het gebrek aan belangstelling.  8)


Wat niet wil zeggen dat ik tegen stilhouden ben. Zelfs ik doe het wel eens,



Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 11:09:59 AM
Citaat van: Jaap Denee op juni 01, 2012, 10:40:03 AM
Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 09:49:55 AM
15-20 mensen uitnodigen, is inderdaad een klein beetje raar en die foto vrijwel recht van onderen is op het eerste gezicht ook niet zo fraai. Maar goed dat er geen 100 man zijn geweest.  ;)

Inderdaad. 100 Man bij een Kleine vliegenvanger zou pas écht een indicatie zijn dat er iets goed mis is met die twitchers...


Jaap, wat de waarnemers in dit geval hebben gedaan, is wellicht wat vreemd, maar voor het overige kan ik me best voorstellen dat je bij dit soort soorten een embargo gebruikt. Zie de eerder genoemde gevallen. Ik weet niet wat je wil met je posts in dit verband, maar je zit nodeloos stemming te maken.
Ben Gaxiola

jvdlaan

Citaat van: Jaap Denee op juni 01, 2012, 10:40:03 AM
Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 09:49:55 AM
15-20 mensen uitnodigen, is inderdaad een klein beetje raar en die foto vrijwel recht van onderen is op het eerste gezicht ook niet zo fraai. Maar goed dat er geen 100 man zijn geweest.  ;)

Inderdaad. 100 Man bij een Kleine vliegenvanger zou pas écht een indicatie zijn dat er iets goed mis is met die twitchers...

Je zou ze de kost moeten geven Jaap, zelfs bij zo'n geval komen ze in massa's. En dicht bij de randstad (zelfs onderdeel van), geod te bereiken enz enz. Dus ik kan me het embargo wel goed voorstellen.

BramtK

Ben, dat is natuurlijk een goed argument  ::)   ;) , maar ik kan me ook voorstellen dat men soms voor het bij twijfel niet inhalen principe kiest.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankcoenjaerts

#193
@ Ronald:

303 soorten? Ik zie er 299; 4 embargo soorten dus?

1. Woudaap :right:
2. Kleine Vliegenvanger :right: ;D

3. Ruigpootuil ?  ;)

4.  :angel:

Met vriendelijke groeten,

Frank

Vincent Hart

Reken je de kwikken mee, Frank (+3)?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankcoenjaerts

Yep, meegerekend ("volgens locale soortenlijst" aangevinkt): Engelse, Noordse en Rouw - dan nog pas 299 dus.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Bas vd Burg

Alwin komt incl die 3 kwikken op 299 en Pieter op 301.
(althans als ik kijk via "toplijst soorten" -> 2012 en dan "volgens lokale soortenlijst" aanvink). Bij Alwin zie ik dan Woudaap niet terugkomen in zijn lijst, dit in tegenstelling tot de lijst van Pieter
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Eric Roeland

#197
Citaat van: Have op juni 01, 2012, 13:36:38 PM


Eric,
En op hoeveel staat Pieter?

Groet,
Helena




Volgens de diverse overzichten samengevoegd kom ik tot 303
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Rob Halff

Als jullie het echt willen weten....bel of mail Alwin en/of Pieter en je weet het zeker!! Zo moeilijk is het niet lijkt mij...

Gert Ottens

Citaat van: Rob Halff op juni 01, 2012, 18:54:16 PM
Als jullie het echt willen weten....bel of mail Alwin en/of Pieter en je weet het zeker!! Zo moeilijk is het niet lijkt mij...


;D !!

August

Citaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 18:56:47 PM
Citaat van: Rob Halff op juni 01, 2012, 18:54:16 PM
Als jullie het echt willen weten....bel of mail Alwin en/of Pieter en je weet het zeker!! Zo moeilijk is het niet lijkt mij...


;D !!
http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=6801
Plus vandaag Roodpootvalk  maakt 305
August van Rijn

August

August van Rijn

Adri Clements

[offtopic]Waanzinnig wat een topic...[/offtopic]
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gert Ottens

Citaat van: Adri Clements op juni 01, 2012, 22:32:08 PM
[offtopic]Waanzinnig wat een topic...[/offtopic]


Inderdaad. Laten we iedere nieuwe soort voor de jaarlijsten van Alwin en Pieter hier benoemen.
En waarom daar stoppen? Gewoon een topic openen waar iedereen zijn nieuwe jaarsoorten kan melden!


Edit:  ;) !

Bas vd Burg

@Gert, Rob, Adri: als jullie een beetje moeite hebben met dit topic, dan lees je het toch gewoon niet :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

falco

Citaat van: Adri Clements op juni 01, 2012, 22:32:08 PM
[offtopic]Waanzinnig wat een topic...[/offtopic]

Sinds wanneer is praten over iets wat je leuk vindt waanzinnig?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Jaap Denee

#206
Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 11:09:59 AM
Citaat van: Jaap Denee op juni 01, 2012, 10:40:03 AM
Citaat van: BramtK op juni 01, 2012, 09:49:55 AM
15-20 mensen uitnodigen, is inderdaad een klein beetje raar en die foto vrijwel recht van onderen is op het eerste gezicht ook niet zo fraai. Maar goed dat er geen 100 man zijn geweest.  ;)

Inderdaad. 100 Man bij een Kleine vliegenvanger zou pas écht een indicatie zijn dat er iets goed mis is met die twitchers...

Jaap, wat de waarnemers in dit geval hebben gedaan, is wellicht wat vreemd, maar voor het overige kan ik me best voorstellen dat je bij dit soort soorten een embargo gebruikt. Zie de eerder genoemde gevallen. Ik weet niet wat je wil met je posts in dit verband, maar je zit nodeloos stemming te maken.

Bram, ik zit niet meer of minder stemming te maken dan dat jij bijvoorbeeld doet met opmerkingen waar de suggestie van uit gaat dat het verdwijnen van soorten te maken zou hebben met de aanwezigheid van vogelaars. Zie je opmerking hieronder en zie ook de opmerking van Ben.


CiteerTsja, er zijn vogels geweest in vergelijkbaar habitat (Dwerguil, Withalsvliegenvanger) die na een dag met veel bezoek weg waren. Kan me embargo dus goed voorstellen.

Nodeloos zou ik het ook niet willen noemen, al is het alleen maar omdat ik graag een beetje stemming maak en ik graag ook aan mijn trekken kom (hier zou ik een smiley kunnen plaatsen). Het is natuurlijk helemaal niet vreemd dat die 15-20 mensen besluiten om de vogel niet aan de grote klok te hangen, maar er wel voor kiezen om er met elkaar gezellig naar te gaan kijken. Het gebeurt aan de lopende band dat een (lokaal) clubje een zeldzaamheid voor de grote massa geheim houdt, maar er wel zelf steeds een kijkje gaat nemen. Want zeg nu zelf: het is toch veel makkelijker om voor potentieel 100 andere vogelaars te beslissen dat de vogel niet gezien mag worden, dan voor jezelf? En op zich vind ik dat allemaal prima hoor, maar dat heeft niets met de vogel te maken. Als het je namelijk om de rust van de vogel te doen is, dan zou je er -met elkaar- zelf ook moeten wegblijven.
Verder ben ik van mening dat zo'n zingende doortrekker helemaal geen last heeft van 100 vogelaars die verspreid over enkele dagen in groepjes van hooguit 10-20 personen komt kijken (want hoe zeldzaam is dat beest nu eigenlijk...). Dat de vogel recht boven de waarnemers heeft zitten zingen bewijst dat mijns inziens. En denk eens aan de zingende Pallas Boszanger die niet zo lang geleden, niet zo ver van deze plek door vele vogelaars is gezien? Dat beest trok zich toch ook niets aan van de vele bezoekers? Voorwaarde is wel dat iedereen netjes op het aanwezige fietspad blijft en zich gedraagt (i.e. geen geluid afdraait om de vogel te lokken etc.) en ik meen me te herinneren dat we daar met zeer grote regelmaat toch heel goed in slagen. Hadden Pieter en Alwin al in mei een Kleine vlieg kunnen bijschrijven... (weer on topic).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Ik noem slechts (2) feiten en verbind daar verder geen hele grote conclusies aan. Ik stel slechts dat ik me een embargo in zijn algemeenheid kan voorstellen, iets waarin ik overigens niet de enige ben, het topic teruglezende. Jij trekt de discussie in de oude tegenstelling twitchers/vogelaars terwijl ik daar niet over heb gesproken. Ik snap het wel want zonder zo'n twistpunt natuurlijk ook geen ophef, en daar schijn je naar op zoek te zijn, maar schrijf dat ajb niet op mijn conto.


Oh ja, dat de vogel een doortrekker is, dat weet men bij de ontdekking natuurlijk niet zeker. Of wordt die stelling bij zoiets als de Dwerguil soms bewezen door het dat hij de volgende dag weg is? ;)  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Bram, ook ik kan me dat embargo prima voorstellen, maar laten we er alsjeblieft niet omheen lullen of er allerlei armzalige k-smoesjes bij verzinnen. Jij lijkt me voldoende intelligent om je te realiseren dat het noemen van bepaalde feiten in een bepaalde context tot -op zijn minst- een bepaalde suggestie leidt...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Hans van Oosterhout

Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.
Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben.
En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.