Zingende Bergfluiters

Gestart door jmwoltering, mei 12, 2006, 21:20:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

jmwoltering

Ik zag een aantal waarnemingen van de laatste dagen van zingende Bergfluiters die alleen op geluid zijn gedetermineerd. Ik ben zelf behoorlijk goed bekend met de zang van Bergfluiters uit Spanje en Frankrijk.
Bij zeker drie gelegenheden in Nederland en Belgie dacht ik een Bergfluiter te horen zingen maar in alle drie de gevallen bleek het om een Winterkoning met afwijkende zang te gaan. Deze zang was naar mijn mening op gehoor niet te onderscheiden van die van de Bergfluiter. In een van de gevallen was ik samen met een ervaren vogel en vleermuizen geluiden opnemer die deze mening deelde.
In alle drie de gevallen was dit in het late voorjaar en het zou kunnen zijn dat deze zang een soort late subzang van de Winterkoning is.
Ik vraag mij af of dit eigenlijk algemeen bekend is en of er rekening gehouden wordt met mogelijke verwarring met Winterkoning bij de beoordeling van Bergfluiter waarnemingen.

Grz Joost Woltering

redmar_woudstra

Dag joost,

ik ben een van die bergfluiter "waarnemers". Wat ik kan zeggen is dat ik de vogel niet gezien heb, maar de zang (of is dat een roep?) van de soort komt precies overeen met de zang op zowel waarneming.nl als soortenbank.nl. Ik ben absoluut niet zeker van bergfluiter (al suggereert de waarneming dat wel) maar met het vraagteken doel ik op de onzekerheid van mij t.a.v. de zang. Ik ken de bergfluiter uit zwitserland, oostenrijk en frankrijk, maar ik ben geen expert in vogelzang, dus ik hoop dat iemand mijn waarneming zou kunnen bevestigen. Maar anders is er met mijn waarneming iig weinig te doen.

gr. Redmar
groet,
Redmar

jmwoltering

Hoi Redmar,

Het gaat echt om de zang, heldere fluitende triller, enfin je kent het geluid. In de drie gevallen waar ik over sprak was ik ook zeker geweest dat het een Bergfluiter was als ik de vogel niet gezien had. In een geval in La Calamine in Belgie was mijn mede waarnemer overtuigd terwijl ik nog een slag om de arm hield vanwege mijn eerdere waarnemingen met Winterkoninkjes, en inderdaad bleek het daar in dit geval ook om te gaan, het kan dus echt behoorlijk misleidend zijn. Op het moment dat de vogel ook roept is het natuurlijk duidelijk dat het wel een Bergfluiter is. Ik zeg natuurlijk niet dat jij geen Bergfluiter hebt gehoord, ik vermeld alleen maar mijn ervaring met afwijkende zang van Winterkoning en het heeft me altijd verbaasd dat er over de mogelijke verwarring op basis hiervan niets in de vogelgidsen staat vermeld. Uiteraard hoop ik dat jij jouw vogel nog terug vindt en dat het wel een Bergfluiter blijkt te zijn.

OK Groetjes
Joost

redmar_woudstra

Dank voor je uitleg joost! Dit maakt de waarneming alleen maar lastiger, maar wat is de roep? Dat wat geluid op waarneming.nl staat? Dat is namelijk wat ik gehoord heb. Ik ben nml nogal slecht in het verschil tussen roep en zang... :huh:
Maar ik zal binnenkort weer even zoeken of hij er nog zit (zal niet eerder zijn dan maandag, maar dat moet dan maar), weet je misschien hoe het zit met fluiter qua verwarring?
Ik begin steeds meer te twijfelen...

gr. Redmar
groet,
Redmar

Guus Peterse

Hoi

Heb het even nageluisterd: wat op waarneming.nl staat is de zang. Ik vind het overigens niet zo'n erg goede weergave van de zang. Lang niet zo kwikzilverig als-ie in het echt klinkt.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jmwoltering

Hoi Redmar,
sorry mijn internet explorer doet een beetje vreemd dus kan ik de geluiden op waarneming.nl niet afspelen. Onderscheid tussen zang van Fluiter en Bergfluiter is vrij simpel, zang Fluiter is iets langer, begint langzaam en versneld (beetje als stuiterbal), is anders van toon en veel 'droger' en de vogels combineren dit vaak met een reeks snelle 'ju-ju-ju-ju' toontjes tussendoor. Bij Fluiter op waarneming.nl staat ook geluid (kan het zelf niet afspelen dus weet niet wat het precies is). Ik heb zelf nooit Fluiters gehoord die mogelijk met Bergfluiter te verwarren zouden kunnen zijn.

Groetjes Joost

RWester

Ik heb wel Fluiters gehoord die het hele voorspel achterwege lieten en dus puur het stuiterballetje als Bergfluiter lieten horen. Tussen zang en roep zit een heel verschil. De verwarring met Winterkoning vind ik frappant, omdat er een behoorlijke klankverschil in beide soorten zit. Ik begrijp wat er bedoelt wordt, maar tonatie van zang is anders  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

Met winterkoning heb ik iig heel veel ervaring mee en ik heb de geluiden van fluiter beluisterd, die was het niet. Tenminste: of het moet een afwijkende fluiter zijn.... Maar het zal hier wel bij blijven, ik geloof niet dat hij nog weer ontdekt is...
groet,
Redmar

han.endt

CiteerIk heb wel Fluiters gehoord die het hele voorspel achterwege lieten en dus puur het stuiterballetje als Bergfluiter lieten horen.
Ik zit hier in Garderen, bij wijze van spreken, midden tussen de Fluiters en hoor de triller zonder de fluittonen veel vaker dan het hele liedje.
Ook Fluiters op trek laten meestal alleen de triller horen. Overigens zit er tussen de trillers van de Fluiter en Bergfluiter voor een geoefend oor duidelijk verschil.

jmwoltering

Hoi Remco,
ik vraag me af of we het over hetzelfde Winterkoning geluid hebben, er was volgens mij en mede waarnemers namelijk nauwlijks verschil en allemaal moesten we direct aan Bergfluiter denken, als je ze elkaar zou horen zal er vast wel verschil zijn maar volgens mij is verwarring goed mogelijk wanneer je de vogel niet ziet. Ook hoor ik in het voorjaar dagelijks meestal meerder Winterkoninkjes zingen maar ben ik deze afwijkende zang nog maar 3 keer tegen gekomen het is dus zeker geen algemeen geluid.

Joost

jvdlaan

#10
Ik heb van de vogel van de Donkere Duinen (Den Helder) geluidsopnames gemaakt. Ik moet deze nog op mijn pc zetten, zodat ik ze weer op het net kan zetten. Deze vogel heb ik ook gezien (grijzig, met groenige randen aan tertials en secondaries).
Ik heb zaterdag een big day gehouden en vandaag moest ik ook weer naar Zeeland voor een bosruiterachtige. Morgen doe ik weer een poging (met de geluidsopnames natuurlijk :P )
Jan  

redmar_woudstra

mijn zoektocht naar de zernike-vogel was vandaag in ieder geval nog negatief... Morgen weer
groet,
Redmar

Pauljp

Geluid staat nu op de DB-site.