Hoofdmenu

Beetje opruimen

Gestart door RutgerB, december 27, 2008, 14:20:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Hier een aantal die al een tijdje geparkeerd staan onder 'onbekend' op mijn harde schijf. Ik dacht dat ik er wel vanzelf (al doende) achter zou komen. Naar sommige heb ik nog niet zo hard gezocht. Graag uw hulp.

1 Al eerste een grasje dat is verzameld. Ik dacht aan Catapodium. De uitslag komt nog van het herbarium; alvast een plaatje;

RutgerB

2 Een oude bekende; een 2 jaar geleden hier ook al laten zien, maar we kwamen er toen niet uit.

RutgerB

3 Een tuinplantje dat me aan Cardamine deed denken. Van achter een hek gefotografeerd. Ik dacht dat nog wel eens verwilderd tegen te kunnen komen.

RutgerB

4 Een schermbloemige naast de botanische tuin van Elsloo. Ik heb ook nog een plaatje van de vruchten. Nog niet echt naar gezocht in de boeken..

RutgerB

5 Een havikskruid waarvan ik in de loop van het seizoen een volwassen plant hoopte te vinden. Niet gelukt, althans geen havikskruid die me herinnerde aan deze grondbladeren.

RutgerB

6 Een kiemer waarvan ik er later elders nog 1 tegen kwam.

RutgerB

7 Verwilderde struik of uitloper boom. Iets acacia-achtigs?

RutgerB

8 In een verlaten en vergraven tuin. Sierkwee?

RutgerB

9 Uit weggeworpen tuinafval. Wel vaker gevonden, maar hoe heet dat nu toch...

han.endt

#9
3. Hutchinsia alpina.
7. Caragana arborescens.
8. Chaenomeles sp.
9. Bonte cultivar van Euonymus fortunei. Lijkt op 'Emerald 'n Gold'.

marcel123

Bij 1 denk ik ook aan Catapodium
Bij 6 aan een ganzevoet...maar het is het niet helemaal.

Windekind

Waar is die oude bekende eigenlijk gefotografeerd ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

RutgerB

Bedankt voor de reacties alvast, ik ben al zeer geholpen.

De oude bekende staat op een oud spoorwegemplacement te Linne (bij Roermond). De bladen waren beklierd.

bhendrikx

Waren de bladeren toevallig stengelomvattend ? Ik zit aan Gingellikruid te denken maar twijfel...
Groeten Bart

pieternella

4. Agrinomia eupatoria?
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

RutgerB

Van 4 een plaatje van de vrucht;

RutgerB

En van 4 een blad hoger aan de stengel;

RutgerB

Discussie over 2
Citeerbhendrikx Geplaatst op Dec 28 2008, 19:24 PM
  Waren de bladeren toevallig stengelomvattend ? Ik zit aan Gingellikruid te denken maar twijfel... 

Bart, ik kan het me niet meer herinneren, maar ik denk dat je wel eens bij het rechte eind kan hebben met jouw denken. Al zoekende op het net zag ik wat sterk gelijkende bladranden langs komen, beharing is ook ok. Ik zal begin 2009 eens potentiële Gingellikruid-plekken bezoeken.

Gerardus

Bij nr. 6 was mijn eerste gedachten een kiemplant van Leycesteria formosa ????
Wordt ook wel eens Fazantenstruik genoemd.  
Groeten Gerardus

RutgerB

Bedank Gerardus. Ik kan geen plaatje vinden van de fazantenstruik in dezelfde (kiem-) toestand, dus ik kom er niet achter of het klopt. Ik heb het plantje in een potje op de vensterbank, maar in deze tijd groeit het nauwelijks. Ben al blij dat het nog leeft.

Gerardus

Inderdaad is het moeilijk om afbeeldingen van kiemplanten te vinden.
Ik vergiste me in de ned.naam, dit moet Fazantenbes zijn.
Groeten Gerardus

han.endt

#21
Er staan bij mij in de tuin kiemplanten van de Fazantenbes. Die zien er toch wat anders uit, hoewel er ook overeenkomsten zijn. Ik twijfel nog. Er lijkt hier toch berijping op de bladeren te zitten.

RutgerB

#22
Hier nog een plaatje van wat ik aanneem dezelfde plant is. Het is alleen van een heel andere lokatie (zit 70 km. tussen). De plant is aan de onderzijde van het blad blauwig aangelopen.

RutgerB

Citeer4 Een schermbloemige naast de botanische tuin van Elsloo. Ik heb ook nog een plaatje van de vruchten. Nog niet echt naar gezocht in de boeken..
Kreeg opeens een idee; 4 Chaerophyllum hirsutum. Met een botanische tuin er naast kan alles.

RutgerB

CiteerGeplaatst door: RutgerB
« Gepost op: december 29, 2008, 17:36:18 pm »
Hier nog een plaatje van wat ik aanneem dezelfde plant is. Het is alleen van een heel andere lokatie (zit 70 km. tussen). De plant is aan de onderzijde van het blad blauwig aangelopen.
Geplaatst door: Han Endt
« Gepost op: december 29, 2008, 14:00:29 pm »
Er staan bij mij in de tuin kiemplanten van de Fazantenbes. Die zien er toch wat anders uit, hoewel er ook overeenkomsten zijn. Ik twijfel nog. Er lijkt hier toch berijping op de bladeren te zitten.
Geplaatst door: Gerardus
« Gepost op: december 29, 2008, 12:52:53 pm »
Inderdaad is het moeilijk om afbeeldingen van kiemplanten te vinden.
Ik vergiste me in de ned.naam, dit moet Fazantenbes zijn.

Ja, ik ben er achter. Ik kwam een waarneming tegen die me er weer aan deed denken. Het was inderdaad Fazantenbes. Bedankt nog voor de reacties.