allemaal zwarte heidelibellen?

Gestart door Ted van der Knaap, september 02, 2008, 15:33:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...het was gisteren niet echt libellenweer (harde wind/zon vaak weg)...
maar wilde toch nog 'n keer naar het Wooldse veen en dit was de laatste kans

Ik denk hier 7 zwarte heidelibellen te hebben (waarvan de eerste 3 vrouw)

Klopt dit.. ..of ziet iemand nog wat anders !?!!?

ps    kan ze op dit vakantie-adres niet bewerken


1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

#4
5.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

#5
6.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

:duim:
Hier heb je toch geen bevestiging voor nodig..... Of maar voor 1 vrouw en 1 man...?  ;)  

Ted van der Knaap

..ging mij er meer om of er   ....heeeeeel misschien,toevallig,waarom niet....  een hoogveenglanslibel tussenzat   :whistle:  :whistle:  :whistle:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

#9
Citeer..ging mij er meer om of er   ....heeeeeel misschien,toevallig,waarom niet....  een hoogveenglanslibel tussenzat   :whistle:  :whistle:  :whistle:
.... maar je wist zelf al dat dat niet zo was. Anders had je het wel bij een foto specifiek gevraagd?  ;)

Zie jij overigens ergens glans? Of groene ogen? Of zo....? ;)

Ted van der Knaap

#10
...oh jee, hoe klets ik me hier nu weer uit!...  :wacko:


..heb me niet zo verdiept in de kenmerken van de hoogveenglanslibel, had wel ergens gezien dat het achteraanhangsel in pincetvorm eindigt..

de laatste foto zou dan een klein kansje kunnen zijn..

(heb ik zo een beetje 'n acceptabele verklaring gegeven?  ;) )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Albert Fopma

Heb je het droog kunnen houden in het Wooldse veen. Ik ben er onlangs diep weggezakt :angry:  en ook een collega had een week eerder een nat pak gehaald.
Groet,
Albert

marijkehuysse

CiteerHeb je het droog kunnen houden in het Wooldse veen. Ik ben er onlangs diep weggezakt :angry:  en ook een collega had een week eerder een nat pak gehaald.
Groet,
Albert
Niet op het pad gebleven zeker??? :lol:

groet,
Marijke

Ted van der Knaap

CiteerHeb je het droog kunnen houden in het Wooldse veen. Ik ben er onlangs diep weggezakt :angry:  en ook een collega had een week eerder een nat pak gehaald.
Groet,
Albert
Ik heb de uitgesleten paadjes gevolgd, waarbij het regelmatig leek alsof ik over een waterbed liep...  ...aparte ervaring!!!...

eerst een rondje naar achter en toen naar rechts, een tweede rondje wilde ik linksom doen maar daar werd het op een gegeven moment zo drassig dat ik met m'n sportschoenen (ja,ja, volgende keer laarzen mee) om moest keren...

(bij het 1ste rondje trouwens 1x weggezakt en met 1 natte schoen verder)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Goyatlah

Hoogveenglanslibel is een zwaar bedreigde soort, mede omdat de habitat sterk onder druk staat. Het is dan ook niet de bedoeling dat mensen in geschikt habitat buiten de paden lopen (afgezien van de vraag of dat ook maar enige zin heeft). Btw het habitat is daarnaast erg onbetrouwbaar om te lopen (putten in het veen !)

Oftewel: gewoon niet doen dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

#15
Ik vind dat van de knaap, die een heidelibel niet van een glanslibel kan onderscheiden, wat te veel hooi op zijn vork neemt. En als advies: begin eens met het leren herkennen van de algemeen voorkomende libellen, buiten de kwetsbare gebieden stikt het daar van. :whistle:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Ted van der Knaap

#16
CiteerIk vind dat van de knaap, die een heidelibel niet van een glanslibel kan onderscheiden, wat te veel hooi op zijn vork neemt. En als advies: begin eens met het leren herkennen van de algemeen voorkomende libellen, buiten de kwetsbare gebieden stikt het daar van. :whistle:
Hallo A. van Leur (Platbuik),

Ik heb gewoon een voornaam en die is Ted (het is trouwens van der Knaap, maar dat terzijde)

In een ander topic

http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=58777

(Oja hoogveenglanslibel. Vliegt heel mischien nog, het is vooral een juni-dier. Wooldse veen is de beste plek en als je op dat lange pad van de weg naar de duitse grens blijft is het ook helemaal legaal. Als ze daar niet vliegen vliegen ze nergens. Zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43455)

kreeg ik wat tips waar eventuele leuke libellen te zien waren.

Mij is het niet speciaal te doen om die hoogveenglanslibel (ben geen soortenjager!) en heb veel respect voor de natuur.. ..zoals ook op het informatiebord stond vermeld, het gebied is er in de eerste plaats om zeldzame dieren/planten te beschermen

Jij trekt nu direct de conclusie dat ik als een of andere lompe boer het hele Wooldse Veen omgeploegd heb.

Tot de duitse grens ben ik op het middenpad gebleven, daarna had ik lichte twijfel of ik naar links/rechts mocht.. ..maar omdat er aan de rechterkant even verderop dit bord (zie foto) stond en er een duidelijk uitgesleten pad liep heb ik dat gevolgd weer naar voor aan de weg.

Als ik niet links/rechtsaf gemogen had lijkt het me dat Natuurmonumenten er 2 (simpele) bordjes neer moet zetten van "Niet betreden, kwetsbaar gebied"

Naar mijn mening heb ik niets illegaal gedaan en zo min mogelijk de omgeving verstoord.

groetjes Ted


--------------------

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gert Veurink

Citeer
Jij trekt nu direct de conclusie dat ik als een of andere lompe boer het hele Wooldse Veen omgeploegd heb.
(...)
Tot de duitse grens (...)
Ted, relax...

Die conclusie kun je volgens mij niet halen uit wat Lex schreef.

Denk niet dat natuurmonumenten in Duitsland bordjes mag zetten.

Het gaat er gewoon om dat je zorgvuldig bent, met name in zeer kwetsbare (veen)gebieden. We waren er niet bij, als jij zegt dat je zorgvuldig bent geweest dan doen we het daar wat mij betreft mee.

Ik begreep van Johan al dat t bijna kerst is, ik zeg vrede op aarde en met name op het libellenforum
groet!
Gert Veurink



Weia

Ik heb in het beste-gebieden-topic bij het Wololdse Veen toegevoegd: "Aan het eind niet rechts of links gaan svp."
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ted van der Knaap

CiteerIk heb in het beste-gebieden-topic bij het Wololdse Veen toegevoegd: "Aan het eind niet rechts of links gaan svp."
..goed initiatief.. ..want dat is nogal verwarrend..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Goyatlah

Moi Ted,

ben deze diskussie (weer eens) begonnen, om mensen (niet alleen jou) er op merkzaam te maken dat hoogveen uitermate kwetsbaar is, en dat het dus ook niet de bedoeling is dat mensen er zo maar door heen gaan struinen.

Een paar feiten:
samen met bronbeken is levend hoogveen het meest bedreigde watermilieu in Nederland, en wellicht in Europa:
- Waar er 200 jaar geleden nog verschillende grote - ondoordringbare - hoogveenmoerassen in een groot deel van oost-nederland voorkwamen, is dat nu gereduceerd tot het Fochtelooerveen, wat veentjes in Twenthe en de Achterhoek en in Drenthe. Nagenoeg niets meer dus.
- Hoogveen groeit met enkele mm per jaar, en om een hoogveenlaag van een paar meter te krijgen (zoals het natuurlijk is) kost eeuwen dat de mens er van afblijft.
- Daarnaast is hoogveen extreem gevoelig voor externe invloeden, het wegwerpen van een appel- of een bananeschil is al verstoring want bemesting van een in principe zeer voedselarm milieu. Ook overstroming met extern water kan funest zijn.
- Daarnaast kan het veenmos zelf (de motor van de vervening) niet tegen betreding.

Daarnaast zijn mn de Noordse Glazenmaker en de Hoogveenglanslibel en in mindere mate de Venglazenmaker, de Venwitsnuitlibel en de Noordse Witsnuitlibel afhankelijk van hoogveen-(achtig) milieu.

Dit is ook de belangrijkste reden dat de Noordse Glazenmaker onder embargo staat (niet ter bescherming van het dier, maar van de habitat)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Albert Fopma

#21
De bezorgdheid om deze gebieden is heel terecht. Het Wooldse veen is één van de 19 Natura 2000 gebieden in Gelderland. NM en onze Duitse buren spannen zich goed in om dit gebied goed te beheren. En dat lukt ! Het wandelpad langs het hoogveen geeft de mensen de mogelijkheid om van dit (afgelegen) gebied te genieten. Het gebied nodigt ook niet uit om het genoemde pad te verlaten. Ik zou hier ook absoluut niet gaan lopen met een gezin met jonge kinderen !! Eén onoplettende stap naast het pad, je glijd en je hebt een natte poot. Dat was mijn ervaring tijden een bezoek dat ik beroepshalve aan dit gebied moest (of eerlijk gezegd mocht) brengen. (ook ik had geen laarzen aan, omdat we alleen even het pad zouden verkennen)

In 2009 wordt er voor dit gebied een Natura 2000 beheerplan gemaakt. Hierin zal ook het aspect betreding een rol spelen.

Ter info. Bij de ingang van het wandelpad staat dit bord. Hierop staat een rondgaande wandelroute aangegeven. De gevaren van het het gebied direct naast het pad en de gvolgen voor de betreding van de vegetatie ontbreken op dit zeer informatieve bord.



Groeten Albert Fopma

Ted van der Knaap

#22
CiteerDe gevaren van het het gebied direct naast het pad en de gvolgen voor de betreding van de vegetatie ontbreken op dit zeer informatieve bord.

...eind augustus heb ik er ook nog voor de 1ste keer gewandeld (zonder telefoon!)

laat dit een waarschuwing zijn om komend jaar op de paden te blijven! (zie URL hieronder)

(alleen het rechte pad naar achteren, en niet daar aangekomen de zijpaden nemen.. ..ook al staat dat slecht aangegeven)

http://gelrenieuws.nl/2008/12/massale-zoek...d-echtpaar.html
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Weia

Sommige wandelaars houden het libelenforum niet bij...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0