Hybriden Algemeen

Gestart door BWoets, januari 11, 2005, 18:06:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

Hoi Thys wat ik bedoel is dat de uitkomst van een kruizing tussen twee soorten ganzen niet te voorspellen is. Er zijn zoveel genen die een rol kunnen spelen dat werkelijk elke combinatie naar voren kan komen. Een kruizing brandxkol of wat dan ook leverd niet gegarandeerd een bepaald soort uiterlijk. Sterker nog....stel dat daar 5 eieren uit voort komen dan is theoretisch de kans aanwezig dat daar 5 verschillende uiterlijken uit kruipen.

Ten tweede vind ik een discussie over hybriden niet echt nodig, maar dat is mijn mening. Het is geen echte soort en zal ook nooit zo aangemeld worden. Maar er wordt wel een discussie gevoerd over echte soorten of die wel of niet exoot of escape zijn en daar komen we al niet uit.

-Arthy-

Ik denk dat je wel altijd een soort stereo type krijgt.
Bij eenden is dat wel zo iig, lijkt mij, aangezien er plaatjes van hybriden in de ANWB gids staan.

Maar je heb helemaal gelijk dat er bij die 5 eieren 5 verschillende uiterlijken uit kunnen komen, een goed voorbeeld daarvan is deze foto:
Als je kijkt naar het wit boven de snavel.
Dit zijn bewezen Brandgans x Cackling Canadese Gans
Rick Gevers

Jan Harteman

En dit zijn Grote Canadese ganzen (Branta canadensis maxima) welke dezelfde tekening op het voorhoofd vertonen.
Ondanks dat de bovenstaande Brand X Canadese gans bewezen is, zou je in de natuur dus nog steeds niet kunnen vaststellen of het een kruising met Brandgans of kruising met B. c. maxima is...beide kunnen op elkaar lijken.


thijs

Vadaag (geen foto's helaas  :mellow: ), een leuke hybride.
Twee hybrides Hawaïgans X Kleine Canadese Gans.
Ik dacht, ik meld het effe...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

das een nieuwe hybride voor mij, is wel een grappige.

thijs

Was ie voor mij ook, vond em ook wel leuk...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Waar zag jij aan dat het een hybride was tussen Hawaii- en Kleine Canadese Gans, als ik vragen mag?

thijs

Vragen mag altijd, heb het me laten vertellen door een andere (zeer goede) vogelaar.... :wub:
Dat Kleine Canadese was wel duidelijk voor me, maar waar ie Hawaï vandaan haalt, don`t ask. (beetje dubbelzinnig tov mijn eerste woorden ;) )

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Citeerbeetje dubbelzinnig tov mijn eerste woorden
Inderdaad! Maar goed ik heb hem zelf niet gezien, dus kan ik kan er niet zo goed over oordelen ^_^  

Jan Harteman

Er zitten enkele hybriden Hawaii X Kleine (Cackling) Canadese gans in Artis, dus wie weet...

thijs

Kwee nie, zou kunnen.
Ze waren dacht ik niet geringd, de ene had duidelijk meer Hawaï dan de andere. (laat ik zeggen, minder Canadees)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

CiteerKruising Kolgans x Dwerggans komt ongetwijfelt voor.
Maar foto's heb ik niet

Wel kolgans x Brandgans
en Dwerggans x Brandgans

Dit is die mogelijke Kolgans x Brandgans:
Heel erg laat, maar toch, beter als niets.
In mijn boek staat een hybride beschreven en die komt vrijwel overal overeen met de gans op de foto. (Tirion Gids Europese Vogels Heinzel, Fitter, Parslow)
Het zou dan een hybride zijn tussen grauwe en canadese gans.  
Thijs Fijen