vrienden en concurrenten in de natuurwereld

Gestart door Taka, mei 11, 2006, 22:55:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Ik zat onlangs op http://www.nederlandsesoorten.nl/ te bladeren. Interessant project. Ik zie ook dat er vanuit die site wordt gelinkt naar waarneming.nl (meest recente waarneming staat er bij vogelsoorten en dat linkt dan naar waarneming.nl).  Wat me weer wel opviel is dat bij veel soorten nog fotomateriaal ontbreekt, terwijl dat bijvorbeeld op waarneming.nl wel aanwezig is.

Nou heb ik wel wat jaren ervaring in de milieubeweging, en weet van die tijd dat het tussen verschillende milieuorganisaties onderling niet allemaal koek en ei is. Dat wordt naar buiten toe niet uitgespeeld, maar als je er in zit, dan merk je snel genoeg hoe het zit.

Ik heb zo'n vermoeden dat er in de natuurwereld iets vergelijkbaars speelt. eigenlijk wel meer dan een vermoeden. Waarschijnlijk maakt het voor mensen zelf allemaal niet zoveel uit, maar organisaties hebben zo hun eigen doelstellingen en kunnen elkaar vliegen (subsidies bijvoorbeeld) afvangen. Mijn (beperkte - daar ben ik me van bewust) informatie is dat er nog wel wat kritiek is (geweest) op de Vlinderstichting.

Kan iemand me een beetje wegwijs maken over welke coalities en welke concurrenties er spelen in de wereld van de natuurvorsersorganisaties? Ik zit overigens niet te wachten op het zwartmaken van andere organisaties, maar op beschrijvende reacties.

En bijvoorbeeld op een antwoord de vraag waarom nederlandsesoorten.nl geen gebruik maakt van foto's die op waarneming.nl zijn gepubliceerd. Het lijkt me - in mijn onschuld - een kleine moeite om vanuit nederlandsesoorten.nl hier een algemeen verzoek te doen om fotomateriaal dat hier staat ook voor hun site beschikbaar te stellen. Maar misschien zijn ze er nog niet serieus mee bezig?


(Sybe)

han.endt

#1
De eigendomsrechten van de foto's op Waarneming.nl blijven bij de fotografen. Dit maakt een algemeen overnemen niet eenvoudig.

Taka

CiteerDe eigendomsrechten van de foto's op Waarneming.nl blijven bij de fotografen. Dit maakt een algemeen overnemen niet eenvoudig.
Daar ben ik me wel van bewust. Maar er kan toch een algemeen verzoek worden gedaan aan alle fotografen, en dat vervolgens fotografen individueel kunnen reageren. Ik zou het bijvoorbeeld onder de genoemde voorwaarden absoluut geen probleem vinden als mijn foto's daar worden gebruikt. Nou staan mijn foto's niet hier, maar op flickr.com, en ben ik een enorme amateur op het gebied van natuurfotografie. Maar ik kan me voorstellen dat er vele anderen zijn zoals ik die (misschien ook vanwege die amateurstatus) geen problemen hebben met het gebruik van hun foto's op nederlandsesoorten.nl. Ik krijg ook niet het idee dat het ze daar gaat om fotoboekfoto's, maar om opnames die vooral illustratief zijn: lage resolutie, enkele honderden kB's.
(Sybe)

marcel123

Citaat van: Taka op mei 11, 2006, 22:55:49 PM
Kan iemand me een beetje wegwijs maken over welke coalities en welke concurrenties er spelen in de wereld van de natuurvorsersorganisaties? Ik zit overigens niet te wachten op het zwartmaken van andere organisaties, maar op beschrijvende reacties.
Ik denk dat in de toekomst er steeds meer samengewerkt gaat worden op Nederlands, Europees en wereldniveau.

hiskodevries

Sybe, in waarneming.nl kun je prima vastleggen hoe jouw foto`s gebruikt zouden kunnen worden
http://waarneming.nl/gebruiker_toestemming.php
het punt is alleen dat niemand wet dat je dit kan vastleggen en zolang we daar geen goede voor;ichting over hebben gegeven kunnen we daar ook geen gebruik van maken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ratje

Citaat van: Taka op mei 11, 2006, 23:45:43 PM
CiteerDe eigendomsrechten van de foto's op Waarneming.nl blijven bij de fotografen. Dit maakt een algemeen overnemen niet eenvoudig.
Daar ben ik me wel van bewust. Maar er kan toch een algemeen verzoek worden gedaan aan alle fotografen, en dat vervolgens fotografen individueel kunnen reageren. Ik zou het bijvoorbeeld onder de genoemde voorwaarden absoluut geen probleem vinden als mijn foto's daar worden gebruikt. Nou staan mijn foto's niet hier, maar op flickr.com, en ben ik een enorme amateur op het gebied van natuurfotografie. Maar ik kan me voorstellen dat er vele anderen zijn zoals ik die (misschien ook vanwege die amateurstatus) geen problemen hebben met het gebruik van hun foto's op nederlandsesoorten.nl. Ik krijg ook niet het idee dat het ze daar gaat om fotoboekfoto's, maar om opnames die vooral illustratief zijn: lage resolutie, enkele honderden kB's.


Hallo,
hier mijn reactie. Ik zet foto's op de site van Waarneming en als iemand een foto wil gebruiken kan deze minimaal dmv een mailtje laten weten/vragen bij mij of ik het eens kan zijn met plaatsing.
:police:
Onlangs plaatste het AD een foto van de zeer zeldzame psathyrella berolinensis. Door een link op NMV site kwam ik hier achter. Ik heb de foto laten verwijderen. Natuurlijk ben ik er trots op als ze een foto plaatsen maar mijn fatsoenswaarden (mooi woord he) gaan ietsje hoger. Per slot krijgt een fotograaf wel een vergoeding.

leonwillems@home.nl

Als je kijkt naar terreinbeherende instanties (Natuurmonumenten, de provinciale Landschappen, Staatsbosbeheer) dan is daar in het verleden natuurlijk wel wat wedijver geweest. Nu werken ze meer samen en maken ook afspraken over wie in welk gebied stukken grond mag aankopen. Op schenkingen hebben ze natuurlijk minder grip.
En dan natuurlijk de iedere keer weer oplaaiende discussies over herintroducties. In het verleden bv. over het wegvangen van de laatste in het wild levende hamsters tbv fok voor een herintroductieprogramma. Niets menselijks is natuurbeschermers vreemd....

:angel:
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~