waarneming uit de oude doos III

Gestart door peterv, december 20, 2008, 21:31:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterv

Ik heb nog een oudje gevonden in mijn dia-verzameling. Volgens mij betreft deze vogel een hybride Nijlgans x Hartlaubseend (Alopochen aegyptiacus x Pteronetta hartlaubi). mee eens?

de waarneming staat met foto's op: http://waarneming.nl/waarneming/view/41244318


Ondertitel door mij aangepast na 23 december. Peter
Peter Venema

Maarten Sluijter

#1
Hmm... bij mij staat als ik de waarneming open:

Fout
Waarneming niet gevonden.
.

peterv

Maarten,

dank voor je reactie, er stond een cijfertje fout in de verwijzing.

Peter
Peter Venema

Rikstar

Is dit niet zo'n rare Casarca achtige?  
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Lasse de Vries


frankneijts

Vogel heeft geheel donkere vleugels (foto 3) en dat past op geen enkele 'casarca' (hebben allemaal veel wit in de vleugel).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Toine

#6
Voor de duidelijkheid hier een foto van de hybride:


Het heeft wel wat weg van verschillende soorten.

Misschien is Muskuseend x Hartlaubeend mogelijk?
Of Australische casarca x Hartlaubeend?


Australische casarca's (Tadorna tadornoides):


Muskuseenden (Cairina moschata):


Hartlaubeend (Pteronetta hartlaubi):

Jan Harteman

Mogelijk Australische casarca X Muskuseend.
Iets X Hartlaubeend zou wel kunnen, maar dan zou de kruising kleiner moeten zijn denk ik.
Bovendien worden Hartlaub's niet zoveel gehouden (ook in het verleden niet erg veel meen ik), dus dat maakt de kans al kleiner (maar niet onmogelijk).

Bezwaar als ik de foto's even op een ander forum post?

Alcedo atthis

I think the hybrid Muscovy x egyptian goose is apossibility here- but I can not exclude the other possibilities .

see a probable Muscovy x Egyptian goose here:

http://www.pbase.com/image/36284266
greetings,
Jörn Lehmhus

peterv

Allemaal veel dank voor de reacties, ik kom tot de conclusie dat het toch gaat om een Nijlgans x Muskuseend (Alopochen aegyptiacus x Cairina moschata). Het Nijlgansbloed blijkt m.i. wel uit de lange en lichte poten (en indirect uit de binding met Nijlganzen). Voor Muskuseend pleit de donkere voorvleugel (bij juveniele Muskuseend vaak zo). Bij een kruising met Hartlaubeend zou de voorvleugel aan de bovenkant toch lichter moeten zijn.
De kastanjebruine kleur kende ik nog niet van Muskuseenden maar zie ik wel terug in de forum-bijdrage van Joern. Ook vond ik met wat zoeken op internet diverse afbeeldingen van "wild-type" Muskuseenden met zo'n bruinige kleur. De kleur als doorslaggevend element bij mijn oorspronkelijke determinatie vervalt daarmee.

Ik pas de waarneming in de oorspronkelijke bestand aan.

Peter





Peter Venema