Eupithecia spec.

Gestart door Elachista, mei 11, 2006, 16:52:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Deze ving ik afgelopen week in Friesland (hoe kan 't ook anders), vlakbij Drachten.
Maar het is een klein beestje, zo groot als het witte streepje op de foto en aan de hand van Skinner komt E. dodoneata goed in aanmerking.
Ook Sifra noemde deze soort als eerste.
Als ik naar de eerder genoemde website http://www.dlc.fi/~peterpa/lepi/eupithecia/eupithecia.htm ga, dan kom ik qua tekening ook uit bij E. dodoneata.

Wat vinden jullie van dit beest?
Groet,
Tymo

han.endt

Eupithecia dodonaeata lijkt erg op E. abbreviata. Een belangrijk verschilpunt is dat de middenstip op of tegen het dwarslijntje midden over de vleugel ligt en er fijn zwarte streepjes op de adering op de dwarslijn meer naar de vleugelrand.
Op de foto's zijn al die kenmerken niet te zien en ook is dodonaeata meer getekend.

Ik ken de soort niet uit Nederland, maar uit Frankrijk:

Elachista

Deze is in Friesland nog niet eerder waargenomen, dus vandaar dat ik wat meer mensen vraag..

Ik pikte 'm er ook zo uit, het is een heel klein dingetje, precies zo groot als nummer 41 (satyrata) op plaat 10 in Skinner.
Vrij egaal ook, met dat vage zwarte bandje, en geen witte vlek op de voorvleugel zoals bijv. assimilata en absinthiata.

Misschien dat Rob de Vos er wat van kan maken.
Groet,
Tymo