Hoofdmenu

Aanschaflijstje

Gestart door Goyatlah, december 16, 2008, 00:33:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Na alle lijstjes een persoonlijke. Wil voor het komende seizoen wat spullen aanschaffen, en vraag om advies en/of kommentaar.

1. Mijn oude camera is na ruim 50.000 foto's wel aan pensioen toe. Er is net een nieuwe (EOS 50D), maar de 40D is ook een goede optie. 5DMk II is helaas te duur.
Beide zijn goed te betalen (999 en 629 e) maar de 50D komt in vergelijking tot de 40D relatief slecht uit de tests (zie bv http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/)
Belangrijste argumenten zijn denk ik de resolutie (weliswaar heeft de 50D meer pixels, maar die zijn minder scherp), en de snelheid, ook wat betreft de AF.

2. GPS, en bijvoorkeur rechtstreek op mn camera (meen dat dat bij deze kamera's kan), anders los.

3. Een kijker voor enerzijds libellen, anderszijds om de vegetatie af te speuren op exuviae en kleinere insecten (wantsen e.d.) Hier kwam de Pentax Papilio 8,5x21 naar voren. Geldt dat nog steeds, of zijn er ondertussen andere alternatieven (kijker moet niet te duur zijn)

4. Iets loupe-achtigs (zie 3).

Bij voorbaat dank...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

#1
CiteerNa alle lijstjes een persoonlijke. Wil voor het komende seizoen wat spullen aanschaffen, en vraag om advies en/of kommentaar.

1. Mijn oude camera is na ruim 50.000 foto's wel aan pensioen toe. Er is net een nieuwe (EOS 50D), maar de 40D is ook een goede optie. 5DMk II is helaas te duur.
Beide zijn goed te betalen (999 en 629 e) maar de 50D komt in vergelijking tot de 40D relatief slecht uit de tests (zie bv http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/)
Belangrijste argumenten zijn denk ik de resolutie (weliswaar heeft de 50D meer pixels, maar die zijn minder scherp), en de snelheid, ook wat betreft de AF.
Persoonlijk zou ik nog steeds voor de 40D gaan (die ik nu zelf ook heb). Ik heb de 50D tests niet gelezen, dus kan daar niet echt over oordelen, maar weet wel dat 15mb erg grote bestanden oplevert (zeker als je in RAW schiet). Houdt in dat je grotere/meer geheugenkaartjes nodig hebt (ok, die zijn niet zo duur meer) en een betere computer om die bestanden aan te kunnen.
Zelf crop ik bijna nooit, dus daar heb ik de extra pixels niet voor nodig.
Verder schijnt het inderdaad zo te zijn dat het op een gegeven moment niet meer beter wordt als je meer pixels op een zelfde formaat sensor plakt, maar zo technisch ben ik nou ook weer niet ;)

Bovendien is de 40D (met de komst van de 50D) een stuk goedkoper geworden, waardoor je weer geld over houdt voor andere dingen.

Maar goed, veel van dit soort keuzes zijn persoonlijk. Voor jou kan het weer anders zijn.

Ik weet eigenlijk niet of je een GPS aan kunt sluiten op de 40D, nooit iets over gehoord. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik het graag, lijkt mij ook nog wel een aardige uitvinding.

Weia

Die Pentax Papilio is een heel handig dingetje, aanrader. Wil je iets beters dan zit je meteen duizend euro verder.

Als je een kijker bij je hebt heb je ook altijd een loep bij je, omgekeerd gebruiken namelijk. Het is  meestal een nogal vervormd beeld, maar haartjes op larvehuidjes kan je er prima mee zien. Het object op 1 à 2 cm van het oculair afhouden en door de frontlens kijken.
Ik heb zelf liever een echt loepje bij me, kost een paar tientjes. Ik heb een 10x. Wel een achromaat nemen.

Pixels bij camera's: inderdaad hangt de ruis af van de absolute pixelgrootte, dus bij dezelfde sensorgrootte betekent de sprong van 10 naar 15 megapixels meer ruis en het is maar de vraag hoe de ruisreductie daarmee overweg kan. Ik had die test ook gelezen dat de 50D geen scherptewinst oplevert t.o.v de 40D. Mijn Olympus heeft een wat kleinere sensor dus ook iets meer last van ruis. Gelukkig hou ik van ruis en kan ik niet goed tegen de steriele ruisarme foto's op bijvoorbeeld birdpix... De gustibus non est disputandem.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Die Pentax papilio is erg leuk voor beesten dichtbij maar voor dingen verder dan 3 a 4 meter valt hij erg tegen.
Het is naar mijn idee dus niet zozeer een verrekijker die dichtbij scherp kan stellen maar een eigen klasse optica tussen de loep en de verrekijker.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Gert Veurink

Ja dat lijkt mij ook, dat roept bij mij de vraag op, wat heb je er dan aan  als je een fototoestel hebt? Op een paar meter kun je ook gewoon een foto maken en zoomen als je een bepaald detail wilt zien.

Ik vind een verrekijker alleen handig voor vliegende glazenmakers, maar dan kun je net zo goed een verrekijker van de de vogelbescherming nemen voor € 129, of zo. Daar krijg je bovendien gratis een winterhobby bij...
groet!
Gert Veurink



Weia

Mijn kijker is 10.5x en daarmee raken vliegende dieren veel te vaak uit beeld, dus neem geen al te hoge vergroting. Als je voor de rest van je leven klaar wilt zijn moet je de nieuwste Swarowski 8.5x nemen, kost maar weinig boven de tweeduizend...

Foto versus kijker: mij lijkt dat ik met kijker vaak wat meer zie dan met een foto van dezelfde afstand.

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

#6
CiteerDie Pentax Papilio is een heel handig dingetje, aanrader. Wil je iets beters dan zit je meteen duizend euro verder.
Dit moet toch wat genuanceerder kunnen, lijkt me  <_<
Ik ben in het gelukkige bezit van een Steiner Wildlife 8*32 kijkert.
Daarmee kan ik checken of mijn schoenveters dichtzitten EN moeiteloos overschakelen naar vogelen.
1 kijker voor vlinders, libellen en juffers en al het ander grut. Zelfs heel geconcentreerd in een heidepol staren, op zoek naar winterjuffers, gaat perfect.
Mijn vriendin wilde er meteen ook een, dus..... B)
En dat alles voor 500E, Weia.

En een kijker moet je tegen je hoofd kunnen zetten ("aanleunen"?). Mijn bezwaar tegen die kleine kijkertjes was dat je met die kleine oculairtjes in je ogen staat te wrijven en je lenzen zoekmaakt :blink:

@Gert: Ik heb altijd de kijker paraat: het beeldveld is een stuk breder, je ziet diepte wat helpt bij het zoeken. En ik pak mijn camera erbij als ik wat leuks/interessants gezien heb.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Er is ook nog een Minox 8x, misschien vergelijkbaar met die Steinert. In elk geval kan je daarmee ook je veters controleren.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Laat ik het iets genuanceerder zeggen. Voor vogelen heb ik een Nikon van € 150 of zo. Die doet het ook prima voor vliegende glazenmakers en zo, voor je schoenveters heb je er niets aan.
Voor die afstand heb ik persoonlijk de meerwaarde van een kijker nog niet ontdekt. Ik zie dan met het blote oog wel wat het is en wil vaak toch graag foto's maken, als ik een detail (hamulus, wel of geen tang, dat soort dingen) wil bekijken lukt dat met een foto even goed of zelfs beter.
Dat hangt natuurlijk van je lenzen af. Ik ga even uit van Dolfs situatie, dus een spiegelreflex met een goede macro lens.

Ik kan me van de afgelopen jaren geen situatie voor de geest halen waarbij ik heb gedacht "ik wilde dat ik een kijker had voor dichtbij".
Overigens met mijn goedkope verrekijker ook nog nooit gedacht "ik wilde dat ik een betere had". Het gaat prima. Ook als ik bij een twitch tussen al dat swarovski geweld sta heb ik niet het gevoel dat anderen het beter zien.
Wèl als het gaat om telescopen, maar dat is weer een heel andere tak van sport.

Heel lang verhaal kort. Ik zou voor insecten geld investeren in een camera en lenzen en niet in een verrekijker. Maar hé dat is maar één visie. Als je niet wilt fotograferen lijkt een kijker voor dichtbij wel handig voor details
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Wat betreft kijkers:

Ik heb zelf eigenlijk geen verstand van kijkers (geloof dat het ene getal de vergroting is, en het andere de diameter, maar daar kan ik ook helemaal mis mij zijn), maar goed het gaat me niet om een lesje optiek.
Omdat het mn eerste kijker is wil ik er dan ook niet teveel geld aan uitgeven (125e is wat dat betreft ok) - werkt het niet, dan werkt het niet en is er nog geen buil aan gevallen.
Ik zal een kijker eigenlijk binnen de volgende range willen gebruiken:
- het doorzoeken van vegetatie naar exuviae of beestjes (kleine beestjes dus), mijn ogen zijn voor het dichtbijzien helaas niet meer zo goed als vroeger, dus iets als een kijker kan denk ik helpen.
- tussen 30 Noordse die ene Gevlekte Witsnuit vinden, of van die vermoedelijke Noordse Glazenmaker een zekere kunnen maken (ook al kan ik hem/haar niet op de foto krijgen - wat natuurlijk vaker wel dan niet het geval is)

Wat betreft fototoestel, ben ik eigenlijk niet echt argumenten voor de 50D tegengekomen, dus ik denk dat er maar een andere bestemming voor de 375e verschil gezocht moet worden. Mou ja, het zij zo  :(

GPS-toestanden zijn er natuurlijk in verschillende types, heb vandaag de hele dag op het net lopen kijken, en eigenlijk is er niet eens zoveel verschil:

1. Dawn Technology heeft een apparaat wat op Canon 40D etc aangeloten kan worden (maar heeft dan een WFT nodig, en die dingen kosten net zoveel als de kamera). Maar niet dus.

2. ATP Photofinder werkt als volgt: Je zet het apparaat aan, en het logt zijn lokatie(s). Daarna stop je de geheugenkaart in het apparaatje, die de exif van de foto's update. Geloof niet dat mijn geheugenkaarten er in passen, maar dat zou dan wellicht met mn cardreader kunnen. Alleen is het dan maar hopen dat er niets misgaat en niet toevallig die ene foto van Aeshna caerulea gecorrumpeerd wordt.
Ook maar niet, lijkt me.

3. Verschillende apparaatjes in de 100e range werken allemaal ongeveer hetzelfde: je zet ze aan, en je kiest of je automatisch wilt tracken en/of handmatig. Het ding slaat dan positiegegevens op en op het moment dat je je foto's in een computer upload, kan speciale software de Exif upgraden met positie gegevens.
Veel van dit soort apparaatjes zouden niet met RAW kunnen werken (op zich voor mij niet zo belangrijk, omdat RAW (tot nog toe) voor mij nooit meerwaarde heeft gehad.
Maar dat lijkt me onzin, omdat dat puur een kwestie van programmatuur is (die ik indien nodig zelf op een regenachtige dag waarschijnlijk wel kan schrijven, maar waarschijnlijk wel op een freeware-site zo beschikbaar is)
Wat wel van belang lijkt, is de capaciteit van het interne geheugen (in dagen...) en hoelang de batterijen meegaan.
Daarnaast zou ik ook graag in het veld mijn positie kunnen uitlezen (als je in totaal onbekend gebied dreigt te verdwalen bv)

Ik wil alvast iedereen bedanken voor het meedenken.

:duim:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Heb het GPS-deel verplaatst naar Multimedia, en begin er eindelijk een beetje uit te komen.

Voor 75 Euro heb je de Holux M-241, een apparaatje wat nog het meest op een aansteker met een schermpje lijkt. Doet eigenlijk alles, inclusief real-time plaatsaanduiding. Weet alleen nog niet waar die te koop is.

Voor ca 160 Euro een apparaatje wat dat ook allemaal doet maar daarnaast ook barometer en thermometerstanden opslaat. (Wintec G-Trender WSG-1000)

Ga kopmende week maar even een paar bestellingen doen.  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

http://www.nhbs.com/dragonflies_and_damsel...ml&tab_tag=desc

Iemand hier bekend mee? Of iemand die wist dat het zou gaan vershijnen...?

Misschien ook leuk voor op de plank of voor de minder mooie winterdagen die nog komen gaan...

Goyatlah

Citeerhttp://www.nhbs.com/dragonflies_and_damsel...ml&tab_tag=desc

Iemand hier bekend mee? Of iemand die wist dat het zou gaan vershijnen...?

Misschien ook leuk voor op de plank of voor de minder mooie winterdagen die nog komen gaan...
Was die al tegengekomen maar is enigszins prijzig. Zie ook hier
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Ik heb hem. Het is een prachtig boek met heel veel informatie. Het zijn wel min of meer wetenschappelijke reviews van allerei ecologische en evolutionaire onderwerpen en het leest dus niet heel makkelijk.

Er is een review verschenen in TREE.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)