welke boomkruiper sneek

Gestart door Folkert Jan, december 15, 2008, 13:01:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citeer
Citeer8. Tertials. Bij Kortsnavel is binnenvlag duidelijk lichter dan buitenvlag waardoor de witte punt ervan weinig opvalt. Bij Kortsnavel is de binnenvlag donkerder waardoor die witte punt méér opvalt.
Frank, bedankt voor de verhelderende punt-voor-punt post. In bovenstaand stukje staat echter tweemaal Kortsnavel en ik neem aan dat het in de tweede zin om 'Boomkruiper' moet gaan.

Geen foto helaas, maar kan me zelf ook 1 zeer witte Boomkruiper herinneren, en jawel, bij de Wadden in de buurt. Toen schrok ik nogal dat een Boomkruiper zo wit kon zijn. Zowel zeer duidelijk Boomkruiper horen roepen als het trappetje goed kunnen bekijken dus ben zeker van de determinatie.
Deze vogel zat in de Holle Poarte in december 2003 toen daar ook een tijdlang een Taiga zat (zie http://www.lauwersmeer.com/php/fotokl.php?...nl&land=nl&add= voor deze Taiga, even naar onder scrollen; toen zaten de Witkopstaartmezen daar ook). Die Taiga zag ik een tien minuten later (niet in hetzelfde perceel) waarbij het mij opviel dat de Taiga 'overall' duidelijk minder wit overkwam dan de betreffende Boomkruiper.
Waarbij wel weer moet worden opgemerkt dat deze Taiga niet bepaald een schijnend witte was, maar toch...
Helemaal gelijk Jelmer, ik zal het meteen aanpassen. Bedankt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

#31
naa beter te kijken naar de foto's blijkt dat ik het grootste gedeelte van de foto's die ik genomen heb van een vogel genomen heb die zowel in boom 1 als in boom 2 heeft gezeten en dus niet de taiga was.

foto 1 en 3 zijn dus van een lichtere boomkruiper die vanuit grote boom 2 in de kleine bomen vloog.

hiervan heb ik helaas maar een paar foto's waarvan dit de twee beste zijn:
hier zullen we het mee doen.

hij staat ingevoerd als zeker.
mochten er van de admins duidelijke argumenten komen waarom dit GEEN taiga is zal ik het wijzigen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Ha Frank,

Ik vind jou witste toch duidelijk een warmbruin waasje hebben op de dij partij (gelukkig).

Ik ben benieuwd of we hier ooit uitkomen. Geloof me, ik sta open voor alles en weet het gewoon niet. Ik heb nog een schaduw discussue via mijn mail met anderen die niet op het forum participeren. Sommige van hen zeggen dat de situatie op de Wadden anders is dan in de rest van het land, (witte Boomkruipers en taiga kans is groter). Als ik dan de linkjes in mijn posting hiervoor bekijk zie ik weer veel gevallen van het vast land die ik er ooit goed uit vond zien...

Ontkend zeldzaam of underwatcht??? (familiaris dan)

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

CiteerHa Frank,

Ik vind jou witste toch duidelijk een warmbruin waasje hebben op de dij partij (gelukkig).

Ik ben benieuwd of we hier ooit uitkomen. Geloof me, ik sta open voor alles en weet het gewoon niet. Ik heb nog een schaduw discussue via mijn mail met anderen die niet op het forum participeren. Sommige van hen zeggen dat de situatie op de Wadden anders is dan in de rest van het land, (witte Boomkruipers en taiga kans is groter). Als ik dan de linkjes in mijn posting hiervoor bekijk zie ik weer veel gevallen van het vast land die ik er ooit goed uit vond zien...

Ontkend zeldzaam of underwatcht??? (familiaris dan)

Groet Max
Zeker Max, hij is/was ook niet helemaal wit maar ik heb genoeg Kortsnavels gezien die minstens zoveel of méér bruin hadden! Maar, zoals al gezegd, de kleur wit van een Taiga/Kortsnavel is nèt iets anders en dàt is belangrijker dan een vleugje bruin of grijs op de flank (wat je immers bij 100% zekere Taiga's ook wel 's ziet).
Desondanks zou ik graag 's wat méér horen over die "witte Boomkruipers van de Wadden", begint onderhand te klinken als een spannend boek........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citeer
Citeernaa beter te kijken naar de foto's blijkt dat ik het grootste gedeelte van de foto's die ik genomen heb van een vogel genomen heb die zowel in boom 1 als in boom 2 heeft gezeten en dus niet de taiga was.

foto 1 en 3 zijn dus van een lichtere boomkruiper die vanuit grote boom 2 in de kleine bomen vloog.

hiervan heb ik helaas maar een paar foto's waarvan dit de twee beste zijn:
hier zullen we het mee doen.

hij staat ingevoerd als zeker.
mochten er van de admins duidelijke argumenten komen waarom dit GEEN taiga is zal ik het wijzigen
M.a.w.: vogel 2 is een andere dan vogel 1 + 3 Folkert-Jan? Voor alle duidelijkheid: ik doel dus op jouw laatste foto's hier en ook niet op de respectievelijke bomen waarin ze gezeten hebben.... B)
Dat zou de discussie van 1 kant gezien aanzienlijk versimpelen. Jammer alleen dat dan van die witte vogel nog steeds geen goede foto's te zien zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Je mag 'm natuurlijk best invoeren als Taiga maar zolang er twijfel bestaat over het voorkomen van zulke witte Boomkruipers zal-ie misschien toch even 'in behandeling' moeten. Mochten er eventueel foto's opduiken van onmiskenbaar witte Boomkruipers is het aan jou om aan te tonen dat het wèl een Taiga is.......
beide foto's die er nu staan zijn zeker van dezelfde vogel.
dit lijkt mij een taiga.

mocht er inderdaad blijken dat een "gewone" boomkruiper er ook zo uit kan zien dan zal ik er weer naar kijken.

waarom zijn zulke moeilijk soorten geen CDNA soorten?
zou best willen dat het CNDA naar deze vogel zou kijken als ze tijd hebben  :P  
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Over die zg witbuikige boomkruipers van de Wadden wil ik - zolang er geen foto's zijn - graag een vogelaar citeren die op de telpost Camperduin in de jaren 70-80 dit graag mocht roepen als er weer iets onwaarschijnlijks werd geclaimd: "Ik Geloof Er Geen Biet Van"

Folkert Jan

Citeer
Citeer
Citeer
Citeernaa beter te kijken naar de foto's blijkt dat ik het grootste gedeelte van de foto's die ik genomen heb van een vogel genomen heb die zowel in boom 1 als in boom 2 heeft gezeten en dus niet de taiga was.

foto 1 en 3 zijn dus van een lichtere boomkruiper die vanuit grote boom 2 in de kleine bomen vloog.

hiervan heb ik helaas maar een paar foto's waarvan dit de twee beste zijn:
hier zullen we het mee doen.

hij staat ingevoerd als zeker.
mochten er van de admins duidelijke argumenten komen waarom dit GEEN taiga is zal ik het wijzigen
M.a.w.: vogel 2 is een andere dan vogel 1 + 3 Folkert-Jan? Voor alle duidelijkheid: ik doel dus op jouw laatste foto's hier en ook niet op de respectievelijke bomen waarin ze gezeten hebben.... B)
Dat zou de discussie van 1 kant gezien aanzienlijk versimpelen. Jammer alleen dat dan van die witte vogel nog steeds geen goede foto's te zien zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Je mag 'm natuurlijk best invoeren als Taiga maar zolang er twijfel bestaat over het voorkomen van zulke witte Boomkruipers zal-ie misschien toch even 'in behandeling' moeten. Mochten er eventueel foto's opduiken van onmiskenbaar witte Boomkruipers is het aan jou om aan te tonen dat het wèl een Taiga is.......
beide foto's die er nu staan zijn zeker van dezelfde vogel.
dit lijkt mij een taiga.

mocht er inderdaad blijken dat een "gewone" boomkruiper er ook zo uit kan zien dan zal ik er weer naar kijken.

waarom zijn zulke moeilijk soorten geen CDNA soorten?
zou best willen dat het CNDA naar deze vogel zou kijken als ze tijd hebben  :P
Nou snap ik het nog niet Folkert-Jan (maar dat kan best aan mij liggen): is de vogel op foto 2 een andere dan die op foto 1 en 3? Want dat foto 1 en 3 dezelfde vogel laten zien geloof ik onmiddellijk maar foto 2?
om onduidelijkheden te voorkomen is alle onnnodige info uit de eerste post verwijderd.

het gaat om deze twee foto's die laten beiden in mijn ogen een taiga boomkruiper zien.
vergeet al het andere
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Hardstikke duidelijk nu Folkert-Jan (het lag ook een beetje aan mij begrijp ik nu..), bedankt. Nou 's afwachten of er nog iemand een witte Boomkruiper-foto heeft (Jan in elk geval niet denk ik zo maar....).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Wat jammer Folkert-Jan dat het trapje vanuit deze hoek zo slecht zichtbaar is! Heb je echt geen foto waarop dat beter te zien is (liefst recht er op kijkend en/of schuin van achteren zodat ook de vleugeltoppen te zien zijn)?
Van wat er nu te zien is is het de vraag of je een erg lichte Boomkruiper wel 100% kunt uitsluiten: er is wel degelijk een bruin waasje op de benedenflank (op beide foto's te zien, kijk maar eens naar de uitstekende veertjes op foto 2), de achternagelpunt zit helaas achter een stukje schors (en je weet niet hoeveel..), de voorkruin lijkt niet erg dicht met wit gevlekt, de snavel(lengte) is misschien wat dubieus etc..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

misschien dat deze nog net iets beter is:


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Voegt helaas weinig toe aan de al geplaatste Folkert-Jan. Misschien dat je nog iets beter ziet dat ook de anaalstreek wat bruinigs heeft. Heb je er geen waarop je vanuit een andere hoek tegen de vogel aan kijkt zodat je rug, vleugels en staart beter ziet? Ze hoeven echt niet vlijmscherp te zijn (liefst wel natuurlijk maar ik neem aan dat je ze dan al geplaatst had...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

leostegeman


Bij de oudgediende Vlieland-gangers is er inderdaad in toenemende mate een soort van ledigheid te bespeuren bij het zoeken naar en en determineren van boomkruipers op Vlieland.
Dit heeft te maken met een gestage toename van het aantal boomkruipers spec. op het eiland, maar ook inderdaad met een toename van het aantal "moelijke" boomkruipers (de "wittere"boomkruipers).
Nou kunnen voor de toename van "moeilijke" boomkruipers verschillende redenen  bedacht worden. Bijvoorbeeld dat we vroeger te makkelijk boomkruipers op naam brachten en dat er steeds meer een bewustbeording optreedt van de problematiek rondom boomkruiper-identificatie.

Een ander gehoorde verklaring van sommige Vlieland-gangers is dat er sprake van hybridisatie zou zijn. Nou is hybridisatie natuurlijk een vaak te gemakkelijk aangehaald argument voor als je er niet meer uitkomt, maar in dit geval is het misschien zo gek nog niet.
We hebben de laatste jaren al in het binnenland kunnen zien dat hybridisatie optreedt, en waarom dan niet op Vlieland waar de kans dat beide soorten elkaar tegenkomen groter is, zou je denken.

Een ieder zal begrijpen dat als hybrides in toenemende mate zullen gaan voorkomen, we maar beter helemaal niet meer naar boomkruipers kunnen gaan kijken!

Groeten,

Leo

frankneijts

Maar is er dan niemand van die Vlielandgangers die in een "dull moment" ('t is daar toch ook niet alle dagen bal?!) voor de flauwekul wat 'boomkruipers' heeft gefotografeerd? Of circuleren die wellicht in de "schaduw-discussie" van Max?
Ik bedoel: ben hier in de Kempen in februari ook maar wat Boomkruipers gaan knippen bij gebrek aan 'beter'.... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

CiteerMaar is er dan niemand van die Vlielandgangers die in een "dull moment" ('t is daar toch ook niet alle dagen bal?!) voor de flauwekul wat 'boomkruipers' heeft gefotografeerd? Of circuleren die wellicht in de "schaduw-discussie" van Max?
Ik bedoel: ben hier in de Kempen in februari ook maar wat Boomkruipers gaan knippen bij gebrek aan 'beter'.... B)
Pas op, jongens, dit is een strikvraag...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rutger

CiteerMaar is er dan niemand van die Vlielandgangers die in een "dull moment" ('t is daar toch ook niet alle dagen bal?!) voor de flauwekul wat 'boomkruipers' heeft gefotografeerd? Of circuleren die wellicht in de "schaduw-discussie" van Max?
Ik bedoel: ben hier in de Kempen in februari ook maar wat Boomkruipers gaan knippen bij gebrek aan 'beter'.... B)
Er zijn op DT 2 2008 zeker meerdere taiga-achtige beesten gefotografeerd. Ik dacht door onder andere Mark de Vries? Maar volgens zijn die allemaal gedetermineerd als taiga, maar misschien leuk om die vogels terug te zien.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jaap Denee

#45
Naast de foto van Mark (hier te vinden op waarneming.nl, maar te klein om details op te kunnen zien) staat er een foto van Leon Edelaar van tijdens een van de DT weekenden op DB foto gallerij...

Foto's van andere 'boomkruipers', danwel Boomkruipers heb ik dit jaar niet voorbij zien komen... There were no dull moments!  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

CiteerMaar is er dan niemand van die Vlielandgangers die in een "dull moment" ('t is daar toch ook niet alle dagen bal?!) voor de flauwekul wat 'boomkruipers' heeft gefotografeerd? Of circuleren die wellicht in de "schaduw-discussie" van Max?
Ik bedoel: ben hier in de Kempen in februari ook maar wat Boomkruipers gaan knippen bij gebrek aan 'beter'.... B)
nee ik heb deze helaas in 2 poses erop en daarvan de beste hier neergezet.
er is helaas echt geen foto waarop andere delen van de vogel te zien zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Mensen,

Ben nog aan het googelen geweest.

Zie: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=list...&species_id=738

met genoeg vogels met meer waas dan de vogel van Sneekermeer (bijv 22-03-2005) en soms ook verkeerd lijkende trapjes. Ik zie trouwens op de goede foto's geen waas bij de vogel van het Sneekermeer.

Al met al erg moeilijk allemaal,

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#49
Max, nou begin ik toch echt te twijfelen aan dat leesbrilletje van je... B)
Die vogel van het Sneekermeer heeft toch echt wat bruin waas op de benedenflank en zelfs de anaalstreek, dat is zeker op de laatste foto uitstekend te zien.
Daarnaast heb ik gekeken naar die 28 vogels op Netfugl: 27 familiaris +1 macrodactyla uit België. Heb me even geconcentreerd op 't trapje:
Van 7 kun je wat dat aan gaat niks zeggen omdat het trapje niet of slecht zichtbaar is.
Van 21 vogels (75%) is het trapje prima te zien en daarop klopt de overlapping treedje P8>P7 groter dan de overlapping treedje P7>P6 (bij Boomkruiper nagenoeg gelijk) bij 19 vogels (90% van die 21) perfect! Ik hoefde daar zelfs geen meetlatje langs te leggen...... In 1 geval was het moeilijk zichtbaar en in 1 geval klopte er niks van omdat het treedje op P7 op een maffe plaats zat (nog nooit zoiets gezien, ook niet bij Boomkruiper!).
Van diezelfde 21 vogels heb ik ook naar het 'bakje' gekeken (onderste deel trapje). Dat klopte opnieuw bij 19 (90%) perfect en in 2 gevallen was het moeilijk te zien (andere vogels dan de 'moeilijke' bij de andere 'groep'). Geen enkel trapje leek verkeerd als je beide criteria daarvoor meeneemt!
Heb vluchtig ook gekeken naar de spitse dan wel stompe uiteinden van de treedjes en daar zit duidelijk wel een grotere variatie in. Sommige vogels hebben net zulke spitse treedjes als Boomkruipers.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

CiteerMax, nou begin ik toch echt te twijfelen aan dat leesbrilletje van je... B)
Die vogel van het Sneekermeer heeft toch echt wat bruin waas op de benedenflank en zelfs de anaalstreek, dat is zeker op de laatste foto uitstekend te zien.
Daarnaast heb ik gekeken naar die 28 vogels op Netfugl: 27 familiaris +1 macrodactyla uit België. Heb me even geconcentreerd op 't trapje:
Van 7 kun je wat dat aan gaat niks zeggen omdat het trapje niet of slecht zichtbaar is.
Van 21 vogels (75%) is het trapje prima te zien en daarop klopt de overlapping treedje P8>P7 groter dan de overlapping treedje P7>P6 (bij Boomkruiper nagenoeg gelijk) bij 19 vogels (90% van die 21) perfect! Ik hoefde daar zelfs geen meetlatje langs te leggen...... In 1 geval was het moeilijk zichtbaar en in 1 geval klopte er niks van omdat het treedje op P7 op een maffe plaats zat (nog nooit zoiets gezien).
Van diezelfde 21 vogels heb ik ook naar het 'bakje' gekeken (onderste deel trapje). Dat klopte opnieuw bij 19 (90%) perfect (niet precies dezelfde!) en in 2 gevallen was het moeilijk te zien. Geen enkel trapje leek verkeerd als je beide criteria daarvoor meeneemt!
Heb vluchtig ook gekeken naar de spitse dan wel stompe uiteinden van de treedjes en daar zit duidelijk wel een grotere variatie in. Sommige vogels hebben net zulke spitse treedjes als Boomkruipers.
en nu de andere eigenschappen  :P  
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citeer
CiteerMax, nou begin ik toch echt te twijfelen aan dat leesbrilletje van je... B)
Die vogel van het Sneekermeer heeft toch echt wat bruin waas op de benedenflank en zelfs de anaalstreek, dat is zeker op de laatste foto uitstekend te zien.
Daarnaast heb ik gekeken naar die 28 vogels op Netfugl: 27 familiaris +1 macrodactyla uit België. Heb me even geconcentreerd op 't trapje:
Van 7 kun je wat dat aan gaat niks zeggen omdat het trapje niet of slecht zichtbaar is.
Van 21 vogels (75%) is het trapje prima te zien en daarop klopt de overlapping treedje P8>P7 groter dan de overlapping treedje P7>P6 (bij Boomkruiper nagenoeg gelijk) bij 19 vogels (90% van die 21) perfect! Ik hoefde daar zelfs geen meetlatje langs te leggen...... In 1 geval was het moeilijk zichtbaar en in 1 geval klopte er niks van omdat het treedje op P7 op een maffe plaats zat (nog nooit zoiets gezien).
Van diezelfde 21 vogels heb ik ook naar het 'bakje' gekeken (onderste deel trapje). Dat klopte opnieuw bij 19 (90%) perfect (niet precies dezelfde!) en in 2 gevallen was het moeilijk te zien. Geen enkel trapje leek verkeerd als je beide criteria daarvoor meeneemt!
Heb vluchtig ook gekeken naar de spitse dan wel stompe uiteinden van de treedjes en daar zit duidelijk wel een grotere variatie in. Sommige vogels hebben net zulke spitse treedjes als Boomkruipers.
en nu de andere eigenschappen  :P
Dat gaat me nou even teveel tijd kosten Folkert-Jan maar de handpen-toppen heeft Guus al gedaan en die lijken vrijwel allemaal te kloppen. Maar ik heb inmiddels meerdere foto's gezien van Boomkruipers met een vergelijkbare tekening en Kortsnavels (macrodactyla) met een meer typisch Boomkruiperachtige tekening. Dus dat blijft voor mij vooralsnog niet het sterkste kenmerk. Van de meeste andere kenmerken (bijv. duimvleugel, tertials, staart) heb ik al in het veel genoemde boomkruiper-topic aangetoond dat hierbij teveel overlap is met Boomkruiper om als betrouwbaar kenmerk te kunnen gelden. Weliswaar was dat een vergelijk met Kortsnavel maar als gewone Boomkruiper zogenaamde Kortsnavel/Taiga-kenmerken in (te) grote mate vertoont hoef ik dat niet nog 's met alleen familiaris te vergelijken.
W.b. de snavel: al een snele blik op die 28 foto's laat zien dat ook bij Taiga grotere, krommere snavels voorkomen die in een aantal gevallen qua lengte en vorm sterk met Boomkruiper overeenkomen. Let er ook op dat jonge vogels kortere snavels hebben dan oudere en er verschil in snavellengte is tussen mannetjes en vrouwtjes!
De achternagel is op een paar foto's overduidelijk (langer dan de teen) maar niet op alle, deels ook omdat de nagelpunt dikwijls in een schorsspleetje zit.
Trappetjes kijken dus.............  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Nog een sample, van: http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?sp=search&lang=eng
Hier 21 verschillende vogels waarvan 1 niet relevant (niet goed te zien) en 1 van de ondersoort orientalis uit China. Hierbij klopt het 'bakje' wel maar niet de overlapping treedje P8-7-6! De waarde hier (op deze foto) is precies omgekeerd: P7>6 groter dan P8>7 (zoals soms bij Boomkruiper ook het geval is).
Van 19 vogels (alle familiaris) klopt het overlappingskenmerk bij 18 vogels (95%) en het bakje eveneens bij 18. In beide 'groepen' zit 1 dubieus geval maar dat is niet hetzelfde. Die dubieuze gevallen zijn niet noodzakelijk fout: in beide gevallen mogelijk tengevolge van de manier waarop de vogel op de foto staat. Maar alweer dus 100% waarbij tenminste 1 van die 2 trapjes-kenmerken klopt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Leuk, die galleries. Het (semi?-)kenmerk van de opvallend lichtgrijze tertialbinnenvlag van Taiga valt me vaak op.

Tussen de gewone Boomkruipers op Netfugl staat volgens mij trouwens een Taiga: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=show...icture_id=17909. Helaas is het bakje niet te beoordelen.
Marijn Prins

frankneijts

#54
Nog maar een sampletje, weer van Netfugl. In dit geval Boomkruipers (!). Totaal 13 verschillende vogels (er zijn er meer van dezelfde vogel(s)). Hierbij 1 niet relevant en 1 vrijwel zekere Taiga (foutje dus). Van de 11 andere vogels klopt het overlappingskenmerk (P8 > P7 even groot of zelfs kleiner dan overlap P7>P6) bij 9 vogels prima (82%), in 1 geval per se niet (Taiga-patroon) en in 1 geval dubieus. Het bakje (treedje op P4 gelijk aan P5, korter of zelfs ontbrekend) in 8 gevallen (73%) prima, in 2 gevallen dubieus en in 1 geval per se niet (Taiga-patroon). Bij 1 van die vogels zijn beide kenmerken dubieus maar lijkt op basis van andere kenmerken toch wel een vrij duidelijke Boomkruiper. De vogels waarbij òf overlapping òf baje per se niet klopt zijn verschillende vogels.
Opmerkelijk dat de Boomkruiperfoto's gemiddeld van mindere kwaliteit zijn dan de Taiga-foto's. Het was mij ook al 's opgevallen dat Taiga's (beter: Kortsnavels) makkelijker te fotograferen zijn dan Boomkruipers: ze zitten tijdens hun spiralige boomtochtjes regelmatig even stil, Boomkruipers vrijwel nooit...............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerLeuk, die galleries. Het (semi?-)kenmerk van de opvallend lichtgrijze tertialbinnenvlag van Taiga valt me vaak op.

Tussen de gewone Boomkruipers op Netfugl staat volgens mij trouwens een Taiga: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=show...icture_id=17909. Helaas is het bakje niet te beoordelen.
Grappig Marijn: we bedoelen dezelfde vogel.......!
Goed dat je naar die tertials hebt gekeken, ik vind dat een rot kenmerk om 1 of andere reden maar als het zo vaak klopt zal ik er toch 's beter op letten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Check ;)

De tertials staan helaas niet zo vaak op de foto als de treedjes. De belichtingshoek is daarbij ook nog van behoorlijke invloed, want ik zag al ergens een Boomkruiper die aan één kant lichte vlaggen leek te hebben en aan de andere donkere..
Maar toch lijkt het me de moeite dit kenmerk eens verder te checken. Van Duivendijk noemt het ook (ergens helemaal onderaan en zonder 'pijltje' ervoor).
Marijn Prins

marijn

Even afdwalend: voor de echte liefhebber staan hier foto's van de overige boomkruipers van de wereld, op één na (americana): http://orientalbirdimages.org/search.php?keyword=certhia

(De foto uit China van Tarsiger.com komt hier trouwens ook tevoorschijn, maar dan onder de naam bianchii ipv orientalis..)
Marijn Prins

frankneijts

CiteerCheck ;)

De tertials staan helaas niet zo vaak op de foto als de treedjes. De belichtingshoek is daarbij ook nog van behoorlijke invloed, want ik zag al ergens een Boomkruiper die aan één kant lichte vlaggen leek te hebben en aan de andere donkere..
Maar toch lijkt het me de moeite dit kenmerk eens verder te checken. Van Duivendijk noemt het ook (ergens helemaal onderaan en zonder 'pijltje' ervoor).
Juist omdat je het lastig of zelfs vaak niet kunt zien (zeker in het veld moet je je je daarop enorm concentreren) en ook nog 's snel beinvloed wordt door de lichtval, heb ik dat kenmerk eigenlijk een beetje laten zitten. Temeer ook omdat bijv. het trapje vaak iets beter te beoordelen is en ik daar ook het meeste vertrouwen in heb. Maar wellicht is het, mits zichtbaar, zo slecht nog niet!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerEven afdwalend: voor de echte liefhebber staan hier foto's van de overige boomkruipers van de wereld, op één na (americana): http://orientalbirdimages.org/search.php?keyword=certhia

(De foto uit China van Tarsiger.com komt hier trouwens ook tevoorschijn, maar dan onder de naam bianchii ipv orientalis..)
Verwarrend: "Tits, Nuthatches & Treecreepers" rekent bianchii tot een heel andere subspecies-groep dan orientalis.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'