welke boomkruiper sneek

Gestart door Folkert Jan, december 15, 2008, 13:01:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citeer
CiteerMogen we weten wie je bent trouwens, 'Stook Olie' of kom je gezellig anoniem rellen?
Ik heb mijn leven lief! :-)

Niet om te rellen maar af en toe een beetje olie op het vuur om het warm te stoken. :-)

Ten eerste, als het bakje niet is gefotografeerd waarop is de vogel dan aanvaard en ten tweede, kan je die nu dan nog handhaven?
Beste Stook Olie,

Graag aandacht voor deze 'huisregel' m.b.t. het forumgedrag op Waarneming.nl:

Onderteken je berichten met je eigen naam. Dit kun je instellen bij je persoonlijke gegevens.

Vriendelijk verzoek hieraan gevolg te geven. In geval van 'levensgevaar' kun je je eventueel melden bij de daartoe bevoegde instanties.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stook Olie

Er zijn maar weinig mensen op dit forum die ik persoonlijk ken, dus of je nu Frank, Vincent, Max of Stook heet is mij om het even. Is net zo anoniem voor mij als ik voor jullie.

Wie weet heten jullie ook niet zo in het echte leven  ;)

Jammer dat het niet word gewaardeerd dat er iemand af en toe een anonieme kritische noot in het forum werpt. Ik kies geen partij, dat scheelt. Uiteraard zal ik me gedragen, je kan me er natuurlijk uitgooien zodra ik me misdraag maar dat is allerminst mijn bedoeling.

Groet en fijne feestdagen.

Dylan

Op dit forum opereer je onder je eigen naam. Je stelt deze in in je persoonlijke gegevens (klik op je naam als je ingelogd bent op het forum).

Onze ervaring is dat het ondertekenen met je echte naam een zinvolle en open discussie bevordert, en dat er juist ruimte komt voor inhoudelijke en beargumenteerde kritiek.

Daar kun je het mee oneens zijn, dat is je goed recht. Dan is dit niet de plek voor jou. We vinden het jammer als er hierdoor mensen afhaken, maar we hebben ervoor gekozen geen platform te bieden aan voor mensen die enkel vanachter een masker kunnen schrijven.

Kortom, je ondertekent met je echte naam, tenzij er een zwaarwegende reden voor is. In dat geval neem je per e-mail contact op met info@waarneming.nl, en dan vinden we een oplossing.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

P.S. Ik heb twee berichten van andere admins gewist. Met de inhoud was niets mis (sterker nog, klopt 100%), maar in discussie gaan over het al dan niet ondertekenen geeft de indruk dat het onderwerp bespreekbaar is. Dat is het niet, zie mijn vorige post.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

g.j.p.gelderblom

CiteerEn nog 1 van dezelfde vogel, helaas nog iets minder van kwaliteit:
Beetje late reactie misschien, maar goed:
Wat me bij deze vogel (behalve het wittige voorkomen) wel opvalt is dat het lichte vlekje op P7 nauwelijks overlapt met dat op P5 en 6 (P4 is helaas niet te zien)! Kan dat wel voor een Boomkruiper Frank?  

frankneijts

#125
Citeer
CiteerEn nog 1 van dezelfde vogel, helaas nog iets minder van kwaliteit:
Beetje late reactie misschien, maar goed:
Wat me bij deze vogel (behalve het wittige voorkomen) wel opvalt is dat het lichte vlekje op P7 nauwelijks overlapt met dat op P5 en 6 (P4 is helaas niet te zien)! Kan dat wel voor een Boomkruiper Frank?
Op de 1e foto van die vogel is het trapje beter te zien al is de hoek waaronder je er naar kijkt iets schuin (en dat vertekent iets). De overlapping treedje P8 > P7 is misschien een tikkeltje groter dan die van treedje P7 > P6 maar het is niet echt veel of duidelijk. In het laatste geval zou dat een Taiga-kenmerk zijn.
Maar verder wijst alles op Boomkruiper: treedjes met spitse punten, ontbreken treedje op P4 (!), tekening handpentoppen en tekening tertials (witte top op buitenvlag contrastreert zeer duidelijk met donkergrijze binnenvlag).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

g.j.p.gelderblom

W.b. handpentoppen en tertials, dat is me duidelijk. Over P7 kun je gelijk hebben, dat dit door de onscherpte van de foto veroorzaakt wordt, maar wat bedoel je met het ontbreken van treedje P4? Die zit er neem ik aan toch gewoon achter en daar is dus toch helemaal niets over te zeggen?  

frankneijts

CiteerW.b. handpentoppen en tertials, dat is me duidelijk. Over P7 kun je gelijk hebben, dat dit door de onscherpte van de foto veroorzaakt wordt, maar wat bedoel je met het ontbreken van treedje P4? Die zit er neem ik aan toch gewoon achter en daar is dus toch helemaal niets over te zeggen?
Op de bovenste foto zie je duidelijk een treedje op P5 (het laatste) maar ook zie je eronder nog tenminste een deel van P4 (en P# misschien ook nog) en daarop is geen treedje te zien. In geval van Taiga zou je dat zeker moeten zien want die heeft (vrijwel) altijd een duidelijk treedje op P4. Bij Boomkruiper ontbreekt het nogal eens, is soms zeer klein en/of vaag maar kan ook opvallend zijn. In het laatste geval zou je het dus óók moeten zien. Dus het ontbreekt òf is zeer klein (OK dat zou kunnen dus) maar dat 'an sich' wijst al op Boomkruiper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

g.j.p.gelderblom

Dank je Frank!

Ik wist niet dat het vlekje op P4 bij Boomkruiper ook kon ontbreken (en nou je het zegt, inderdaad is P4 wel degelijk te zien). Weer wat geleerd.  

jvdlaan

Navraag bij ringers op Schiermonnikoog is dat ze nog nooit witbuikige Boomkruipers hebben gevangen.

frankneijts

CiteerNavraag bij ringers op Schiermonnikoog is dat ze nog nooit witbuikige Boomkruipers hebben gevangen.
Opmerkelijk is dat ik nu van verschillende mensen (o.a. 'n CDNA-lid) heb gehoord dat er zich in de (vrij recente) Vlielandse Boomkruiper-populatie "opvallend veel lichte vogels" bevinden en dat zulke lichte vogels ook wel 's op Texel worden gezien.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

Ha Frank en anderen,

Wat jij en Jan zeggen klopt. De discussie heeft via de mail doorgelopen. Ringers van Schier hadden nog nooit van witte Boomkruipers gehoord en vangen er toch 16 + per jaar. Terwijl frequente vlielandgangers wel menen dat er zich (in ieder geval de laatste jaren in) van dit soort witte Boomkruipers op de eilanden bevinden. In de komende jaren zal daar door een aantal mensen meer aandacht aan besteed gaan worden.

Op het net konden wij geen echte witte Boomkruipers vinden met foto (behalve de discussie vogel van het Sneekermeer met het afwijkende bakje)

Hoe wit kan een Boomkruper echt zijn "is the question".

Enkele (oude) CDNA leden zullen ook eens de musea induiken om te kijken wat daar ligt.

Als je trouwens naar de foto's van Taiga kijkt op waarn.nk zitten daar een paar zekere Boomkruipers bij als je afgaat op het bakjes kenmerk. Mogelijk moet deze vervuiling er nog uit? Ik mail twee linkjes met voorbeelden met verkeerd lijkende bakjes.

http://waarneming.nl/foto/view/345940

http://waarneming.nl/foto/view/85555

De witheid van deze vogels durf ik niet te bepalen op die foto's maar als dit Boomkruipers zijn (met name die van den Haag in 2006) zou dit bewijs kunnen zijn van het bestaan van deze witte Boomkruipers.

Goed uiteinde,

Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdlaan

Citeer
CiteerNavraag bij ringers op Schiermonnikoog is dat ze nog nooit witbuikige Boomkruipers hebben gevangen.
Opmerkelijk is dat ik nu van verschillende mensen (o.a. 'n CDNA-lid) heb gehoord dat er zich in de (vrij recente) Vlielandse Boomkruiper-populatie "opvallend veel lichte vogels" bevinden en dat zulke lichte vogels ook wel 's op Texel worden gezien.
Opmerkelijker is dat geen van die waarnemingen is gestaafd met een goede foto of een ringvangst. Ik vind dergelijke documentaties nog altijd te prefereren boven de reputatie van welke vogelaar dan ook, hoeveel mooie boeken ze hebben volgeschreven, hoeveel moeilijke soorten ze hebben ontdekt, of hoeveel ID-artikelen ze hebben gepubliceerd.

Justin Jansen

Toen ik op Vlieland inventariseerde in 1995, bevond zich in februari/maart een klassieke (met V-tje of bakje hoe je het ook wilt noemen) taigaboomkruiper bij SBB, en bevonden zich gedurende het jaar zeker 3 paartjes gewone (zonder witte onderdelen, gewoon met een mooi bruin vlekje op de zijzijde en niets afwijkends verder) Boomkruiper op het eiland. Twee in het bos achter het dorp (omgeving Ankerplaats en bij de torenvijver in de buurt) en de ander in Bomenland. Gezien de bosontwikkeling zal het aantal paren Boomkruiper zeker zijn toegenomen, en wellicht is er wel gemengd met Taigaboomkruiper? Wellicht dat Carel Zuhorn meer licht op deze zaak kan laten schijnen?
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

#134
Max: T.a.v. de Haagse vogel (jouw 1e link): Dit lijkt me toch een Taiga alleen het treedje op P4 schijnt te ontbreken. Mogelijk is het onzichtbaar (verscholen onder P5, de handpennen lijken daar wat dicht bij elkaar te zitten) maar misschien is 't er echt niet. Dat zou wel een grote uitzondering zijn (zag dit pas 1x bij een mueum-exemplaar Kortsnavel en daar kon het door de ouderdom van de balg zijn veroorzaakt). Andere (eventueel aanvullende) kenmerken voor Taiga kloppen echter bij deze vogel prima: overlapping treedjes P8>P7 duidelijk groter dan P7>P6; tekening handpentoppen (perfecte Nike-logootjes) en zelfs de tekening op de tertials (binnenvlag lichtgrijs en nauwelijks contrastrerend met lichte toppen op de buitenvlag).
De Frieswijkse vogel had ik al 'ontmaskerd' als Boomkruiper, hier klopt niks voor Taiga (zie het commentaar erbij).
Jan: Eens. Heb hier dan ook al diverse malen gevraagd om fotografische ondersteuning van die claims. Misschien dat ook de vraag van Max "hoe wit kan een Boomkruiper zijn" hiermee beantwoord kan worden.
Tot die tijd blijf ik van mening dat 't 'm zit in de juiste kleur "wit" en niet zozeer in de hoeveelheid "wit" (maar of je dat op foto's altijd juist kunt weergeven is nog de vraag). Dat er Boomkruipers zijn met een minimale hoeveelheid bruin/grijs op de flank en/of osdv en joekels van wenkbrauwstrepen is immers wel zeker (en volledig vergelijkbaar met sommige Kortsnavels).
Justin: Die verwijzing naar een mogelijke hybride-populatie op Vlieland is al eerder gedaan hier en natuurlijk intrigerend! Extra reden om er goede foto's van te maken natuurlijk (maar is ook al toegezegd..)!!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'