Statistieken per gebied

Gestart door hiskodevries, april 13, 2004, 14:06:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

ja we gaan nog maar even door
Een eerste opzet is gemaakt van statistieken per gebied.
Het eerste deel geeft het aantal waarnemingen per vogelsoort weer. Dit zegt dus niet veel over de exacte aantallen per gebied. Het is de som van alle waargenomen aantallen binnen het opgegeven tijdsbestek. Overvliegende vogels worden niet mee geteld.

Het tweede deel geeft de territoria per jaar aan. Bij opstarten van alle jaren.
Na een selectie op jaar worden die soorten geteld waarbij als activiteit baltsend/zingend/nest indicerend gedrag en broedend is op gegeven. Het aantal wat wordt weergegeven is het maximale aantal tegelijk waargenomen exemplaren binnen het geselecteerde jaar.

je bereikt deze gegevens dor in de waarnemingenlijst op 1 gebied te klikken of via het menu keuze "waarnemingen per gebied"

Geldt zowel voor de regionale sites als de landelijke

Ik sta open voor meer ideeen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

Ziet er opnieuw veelbelovend uit Hisko.
Alleen misschien wordt de conclusie territoria iets te snel getrokken.
Er is bij ons gebied waar 1x een zingende waterrietzanger aanwezig was (voor 1 dag) en die staat ook als baltsend/zingende in bestand.
Nu wordt dat meteen als territoria gezien.

Misschien dat je bij gedrag nog iets moet zetten als:

- Territoriaal

Oftewel deze vogel gaat hier waarschijnlijk wel een broedpoging doen.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

#2
Jij bent ook een mooie, vorige week vroeg ik dat aan jouw zei jij niet doen.
Dat was dus mijn idee ook
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

:P
Ja maar toen zei je:
Dat na een aantal keer binnen een bepaalde periode het pas werd beschouwd als een broedvogel.
Nu is het al na 1x baltsend/zingend.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

klopt, dan laat je de interpretatie aan de waarnemer over. Dat gebeurt nu als de waarnemer "vastgesteld territorium" opgeeft.
Mijn idee is om via een ingewikkelde methode vanuit de database territoria te laten berekenen. Moet je per vogel de datum grenzen en nog wat variabelen vastleggen.
Dat gebeurt in deze statistiek nog niet. Mocht dit jaar voldoende data binnenkomen waarbij type aktiviteit op de goede manier is vastgelegd dan is het de moeite waard om daar een flinke inspanning aan te besteden.

Het zou mooi zijn als 1 gebied eens grondig werd geinventariseerd zodat we eens zouden kunnen kijken hoe deze gegevens aanschouwelijk maken.

Het probleem is voor alsnog omzeild met de titel "mogelijke territoria"
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

Ik geloof dat Erik dit jaar een BMP project deed in een bepaald gebied.
Als die nou eens alles invoert wat hij daar heeft, zou je misschien daar een proef mee kunnen doen.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets