Enquête over het winterdieet v/d Halsbandparkiet

Gestart door City Parrots, december 08, 2008, 23:16:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

City Parrots

De Halsbandparkiet is een uitheemse vogel uit India en Afrika, die Nederland is ingeburgerd in met name de stedelijke gebieden van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Hoe is het mogelijk dat een dergelijke tropische soort de koude winters in Nederland kan overleven? Een van de hypotheses is dat zij in de winter volledig afhankelijk zijn van het voedsel dat zij vinden in stedelijke gebieden en in het bijzonder van de wintervoedering van vogels door mensen waar ook de Halsbandparkiet van profiteert. Deze enquête is een onderdeel van een studie naar de samenstelling van het dieet van de Halsbandparkiet tijdens de winter. Deze studie wordt uitgevoerd door het CML, Centrum van Milieuwetenschappen van de Universiteit Leiden.

Enquête waarnemingen van etende/fouragerende Halsbandparkieten (HBP) in de winter

1.   Hoeveel HBP heeft u gezien?: ........................................

2.   Waarop zaten deze HBP?
o   Plant                  
       
Zo ja, welke plantensoorten?: ...................... ........                            
En in welke delen van deze planten?: .....................

o   Voederplank/voedersilo    
Zo ja, welk product(en).......................................
Van welke producent (winkel) ..............................

o   Overige:
Zo ja, beschrijf.................................................

3.   Datum (dd-mm-jjjj) en tijd (uu:mm)....................................
Duur van bezoek door HBP.............................................

4.   Heeft u wellicht foto's of film gemaakt van deze etende HBP?
Zo ja, zouden we hier een kopie van mogen hebben?....................

5.   Plaats:
Privé tuin / Park / bomenrij / ...................../.......................

6.   Adres: (Postcode of straat en plaats)....................................

AUB: Zend de ingevulde enquête (en evt. beeldmateriaal en informatieverzoeken) zo spoedig mogelijk per e-mail naar Ilaria Murgia: murgia@cml.leidenuniv.nl of per post naar I. Murgia/W. Tamis, CML, postbus 9518, 2300 RA Leiden.murgia@cml.leidenuniv.nlmurgia@cml.leidenuniv.nl


tekenaar

is een enquete nou echt de beste methode om het dieet van een vogelsoort te achterhalen?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

City Parrots

Geen idee. Ik had het onderzoek ook anders vorm gegeven denk ik. Het is niet mijn onderzoek, ik fungeer hier slechts doorgeef luik.