Welke Boomkruiper Sneekermeer

Gestart door worldtraveler55, december 11, 2008, 20:22:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

ik ben vandaag ook heen geweest voor de humes bladkoning..
ook nog even wezen zoeken naar de taiga boomkruiper.
Samen met een heleboel 'gewone' boomkruipers zagen we deze waarvan wij bijna zeker zijn dat het hem is. we hebben hem niet gehoord...

hier is de foto die gemaakt is door Folkert Jan.

Gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

frankneijts

Toevallig vanmiddag van Justin nog een ander stel foto's van museumexemplaren uit Wenen onder ogen gekregen van zowel Kortsnavel (C.f.macrodactyla) als Boomkruiper. Daarbij vooral ook op de toppen van de handpennen gelet. Onze eerste indruk was dat het patroon daarvan op zijn zachtst een discutabel kenmerk lijkt: veel overlap zo schijnt het! Maar als ik de foto's op m'n eigen PC heb zal ik ze hier 's laten zien in het boomkruiper-topic.
Als erg witte Boomkruipers inderdaad vaker voorkomen gaat de herkenning (qua uiterlijk), waarschijnlijk óók t.a.v. nominaat familiaris, zich naar het zich laat aanzien, meer en meer toespitsen op het trapje. De andere vleugelkenmerken, de staart, wenkbrauwstreep e.d. zijn wat mij betreft al eerder door de mand gevallen. Ook snavel- en achternagellengte kunnen van belang zijn maar dan zullen alleen de uitersten goede aanknopingspunten bieden en bij solitaire vogels zullen vooral ervaren vogelaars dat eventueel goed kunnen beoordelen. Vermoedelijk zullen dan in de meeste gevallen foto's onontbeerlijk blijken om de juiste beslissing te nemen.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Even voor de duidelijheid er zijn 5 boomkruipers aktief. 3 normaal gekleurd 1 is zeer wit maar heeft een zwarte vlekje op de zij. En er is een Taiga boomkruiper gisteren goed kunnen zien en ook gehoord en een lichte kommetje heeft deze Taiga roept heel weinig. Dick en Luuk Punt waren al weg.
Gezien samen met Nelis Gregoire die heeft er al een behoorlijk aantal gezien en nog drie andere vogelaars waaronder een vader met zoontje en deze had een aantal foto,s gemaakt van beide de witte en de Taiga.  Ik denk dat de lichte boomkruiper  veel misverstand veroorzaakt. Tevens is het geluidje wat Dick  geplaats niet het geluidje wat het beestje gisteren liet horen maar het geluidje wat Max beschrijft tevens heb ik het kunnen vergelijken met het geluid wat ik op mijn telefoon heb.
Beste Max je hebt echt een Taiga gezien en gehoord.

tevens een oproep aan de vader om de foto,s te plaatsen en dan die Taiga die goed  zagen in de bosjes en die van de gene in de hoge boom waarvan we dachten dat het een Taiga maar een witte boomkruiper was met dat donkere vlekje aan de zijkant

August van Rijn

marijn

Frank, zoals je zelf zegt heb je vanmiddag naar de handpentoppen van macrodactyla gekeken. Misschien zijn die van familiaris minder variabel (en doorgaans wel significant anders dan van gewone Boomkruiper)?

Verder zou het mooi zijn als iedereen al zijn/haar zekere C.f. familiarissen + bijbehorende foto's invoert onder die subspecifieke naam. Dat kan geloof ik pas sinds kort, want er staat nog geen enkele waarneming onder dat taxon (http://waarneming.nl/soort/view/80485).
Marijn Prins

Robert

is er nog wat te maken van de foto??
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Jos Welbedacht

Tja, volgens mij is het kommetje niet goed genoeg voor Taiga.
Dit lijkt me heel normaal voor een gewone Boomkruiper.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

het kommetje is inderdaad niet te zien, maar volgens de mensen in het veld was hij kleiner en lichter dan de andere boomkruipers en ook was de snavel korter en de wenkbrauwstreep opvallender.

ze konden ter plekke niet echt het kommetje beoordelen, maar we hadden afgesproken dat ik de foto's nog online zou zetten.

de anderen waren er allemaal zeker van dat dit hem was, maar mocht het hem toch niet zijn heb ik daar vrede mee. dan heb ik in ieder geval weer veel geleerd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

CiteerTja, volgens mij is het kommetje niet goed genoeg voor Taiga.
Dit lijkt me heel normaal voor een gewone Boomkruiper.
Welk "kommaatje" Jos, ik begrijp dit niet?
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

CiteerFrank, zoals je zelf zegt heb je vanmiddag naar de handpentoppen van macrodactyla gekeken. Misschien zijn die van familiaris minder variabel (en doorgaans wel significant anders dan van gewone Boomkruiper)?

Verder zou het mooi zijn als iedereen al zijn/haar zekere C.f. familiarissen + bijbehorende foto's invoert onder die subspecifieke naam. Dat kan geloof ik pas sinds kort, want er staat nog geen enkele waarneming onder dat taxon (http://waarneming.nl/soort/view/80485).
Dat zou best kunnen Marijn maar ik heb nog niet zo heel veel gekeken naar familiaris! Toen ik met dat boomkruiper-zoekwerk begon besloot ik me te beperken tot Kortsnavels omdat ik er van uit ging dat die voor de meeste problemen zouden zorgen. Justin heeft zich, op mijn verzoek overigens, bij zijn bezoek in Wenen beperkt tot Kortsnavels vanwege tijdgebrek.
Maar jouw verzoek aan forumgebruikers om foto's van familiaris te plaatsen/in te voeren juich ik dan ook van harte toe: bedankt alvast.

(Wat me alvast opvalt aan de meeste Taiga's die ik op foto's zie is hun korte, weinig gebogen snavel. In het boomkruiper-topic konden we al zien dat snavellengte en-vorm van Kortsnavel en Boomkruiper elkaar flink overlappen en er bijv. Kortsnavels zijn met bijna 'wulp-achtige' bekken. Misschien tòch de verkeerde naam aan het verkeerde taxon toegekend...? B) )

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citeer
CiteerTja, volgens mij is het kommetje niet goed genoeg voor Taiga.
Dit lijkt me heel normaal voor een gewone Boomkruiper.
Welk "kommaatje" Jos, ik begrijp dit niet?
"Kommetje" Justin (jouw "V-tje").... Zal je de volgende keer toch wat minder thee geven......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

CiteerFrank, zoals je zelf zegt heb je vanmiddag naar de handpentoppen van macrodactyla gekeken. Misschien zijn die van familiaris minder variabel (en doorgaans wel significant anders dan van gewone Boomkruiper)?
Marijn, ook de toppen van familiaris zijn variabel. Dus helaas ook niet bruikbaar als doorslaggevend kenmerk.  
M.v.g., Justin Jansen


Ben Wielstra

CiteerIk zie vandaag dat een aantal gerenormeerde vogelaars spreken over een witte Boomkruiper ipv een Taiga. Dick Groenendijk plaatst een geluidsopname erbij (onder Boomkruiper).

Het geluid wat ik me kan herinneren van de vogel van dinsdag was een meer srrrie geluid dan op de opname (mer meer rrr).

Ik ben het met Max eens dat dit niet lijkt op het merelachtige srie geluid van Taibo en gewone. Op basis van mijn beperkte ervaring verschilt dat srie geluid, maar het zou me ook niets verbazen als dat toch geen hard kenmerk zou blijken.