Wensen wensen wensen

Gestart door Gert Veurink, december 09, 2008, 23:01:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Ik zag dat ze bij de vliegen ook alweer aan het dromen waren en zie ook http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...2916&st=0&hl=...

Wat zijn jullie wensen voor 2009?
2008 is zo goed voor mij verlopen dat er qua nieuwe soorten steeds minder te wensen overblijft... maar ik heb de volgende libellenwensen

- de nvl-dag bezoeken (is er al een datum?)
- starten met mijn monitoringsroute voor natuurmonumenten, daar heb ik erg veel zin in
- iets leuks ontdekken op mijn route
- donkere waterjuffer, oostelijke witsnuit, gaffellibel, hoogveenglanslibel zien
- metaalglans en bronlibel strak op de foto
- samen met wat anderen één mega zien (sierlijke witsnuit, kleine tang of zadellibel)
- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland

Je ziet het, een bescheiden lijstje  ;) , wat jullie?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Simpel: Leucorrhinia (allemaal), Somatochlora (idem) en Bronlibel. Zal wel niet allemaal in Nederland worden...

Daarnaast Kempense en Bosbeek, wat meer Zwervende Pantsers mag ook wel, Speertjes komt denk ik vanzelf, ach ik zie ook wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#2
Mijn belangrijkste wens: meer tijd hebben om libellen te gaan kijken dan dit jaar (en meer tijd om in het museum te zitten.. ;))

Daarnaast heb ik drie soorten op mijn verlanglijstje staan

1 (met stip) Gaffellibel

2 Zuidelijke heidelibel

3 (bungelt een beetje achteraan) Zuidelijke glazenmaker


tot slot wil ik komend jaar weer ergens in het buitenland (europa, noord-afrika?) ff lekker libellen kijken.

Overigens vind ik die wens van jou ook niet vervelend, hoor, Gert:
Citeer- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland
Van mij hoeft het niet per se een nieuwe soort te zijn, ik doe het voor de Bronslibel of de Mercuurwaterjuffer....  :P  

Weia

#3
Nieuwe soort voor Nederland... Leuk bedacht, maar ik kwam dit jaar maar weinig in het veld, dat is dus dé wens voor volgend jaar.

Met sierlijke witsnuit, tanglibel en bronslibel zou ik ook al heel tevreden zijn ;-)) Ik sta namelijk pas op 65.

Verder plannen genoeg. Meer beelden van vliegende libellen, de eerste proefjes dit jaar gingen goed. Verder heb ik een nieuwe lens+fotocamera en een plan voor een determinatiesite die de Odontabel volstrekt overbodig gaat maken. Wordt heel speciaal, er is nog niets dat erop lijkt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Tja meer tijd om het veld in te gaan is wel de belangrijkste.
Aan soorten moet ik die Gaffeljuffer nog steeds, toch een kwestie van een keer een dag tijd in de juiste maand.

Bronslibel lijkt me ook erg prettig inderdaad, ik hoop al jaren op dat beest. Andere nieuwe soorten wordt erg lastig (Nehallenia, mercuriale, scitulum, Epitheca en Oxygastra in Nederland)

Maar ik moet zeggen dat ik virgo's, Anax imp of de massas libo's in de Weerribben in het voorjaar toch ook altijd geweldig blijf vinden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

CiteerTja meer tijd om het veld in te gaan is wel de belangrijkste.
Aan soorten moet ik die Gaffeljuffer nog steeds, toch een kwestie van een keer een dag tijd in de juiste maand.

Bronslibel lijkt me ook erg prettig inderdaad, ik hoop al jaren op dat beest. Andere nieuwe soorten wordt erg lastig (Nehallenia, mercuriale, scitulum, Epitheca en Oxygastra in Nederland)

Maar ik moet zeggen dat ik virgo's, Anax imp of de massas libo's in de Weerribben in het voorjaar toch ook altijd geweldig blijf vinden.
Gaffellibel neem ik aan.

Komend jaar zal ik me (waarschijnlijk) meer gaan richten op vlinder en sprinkhanen. Uiteraad wil ik wel nog 3 soorten wegwerken komend jaar, Oostelijke witsnuit, Donkere Water en Noordse Winter. Dan zou ik komend jaar zelf toch een echte Zuidelijke Heide wille ontdekken. En als er dan nog wat leuks bijkomt (Zuidelijk bron?) ben ik heel tevree.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citeer
CiteerTja meer tijd om het veld in te gaan is wel de belangrijkste.
Aan soorten moet ik die Gaffeljuffer nog steeds, toch een kwestie van een keer een dag tijd in de juiste maand.

Bronslibel lijkt me ook erg prettig inderdaad, ik hoop al jaren op dat beest. Andere nieuwe soorten wordt erg lastig (Nehallenia, mercuriale, scitulum, Epitheca en Oxygastra in Nederland)

Maar ik moet zeggen dat ik virgo's, Anax imp of de massas libo's in de Weerribben in het voorjaar toch ook altijd geweldig blijf vinden.
Gaffellibel neem ik aan.

Komend jaar zal ik me (waarschijnlijk) meer gaan richten op vlinder en sprinkhanen. Uiteraad wil ik wel nog 3 soorten wegwerken komend jaar, Oostelijke witsnuit, Donkere Water en Noordse Winter. Dan zou ik komend jaar zelf toch een echte Zuidelijke Heide wille ontdekken. En als er dan nog wat leuks bijkomt (Zuidelijk bron?) ben ik heel tevree.
mij lijkt dat Roy wel degelijk de gaffel(water)juffer bedoelt...  ;)  

Gert Veurink

#7
Is het niet wat om een gecoördineerde zoekactie te doen naar bronslibel, kleine tang- of mercuurwaterjuffer? Beetje zoals de ruigpootuilen in Drenthe zeg maar. Goede locaties bedenken, goede tijd van het jaar en dan met een of meer ploegen goed zoeken of zo? Of is daar geen animo voor?

En een enci-excursie voor Sierlijke witsnuit wellicht?
Ik blijf ook een beetje dromen van dwergjuffer maar dat zal wel altijd een droom blijven voor NL


ps gaffelwater is één van de makkelijkste twitches ooit. Ik was de auto nog geen minuut uit toen ik ze zag. Het is alleen wel een eind rijden.
groet!
Gert Veurink



grunsven

Ja inderdaad Gaffelwaterjuffer is makkelijk te doen maar moet gewoon nog een keer, je zit meteen een halve dag in de auto.

Zoeken naar Bronslibel doe ik al af en toe maar helaas steeds zonder resultaat.

Kleine tang kan op de bekende plekken maar je moet gewoon geluk hebben en je ogen open houden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Marc Bulte

#9
Mijn wens is om een leuke nieuwe soort voor Twente te vinden zoals Bronlibel of Gaffellibel (Mercuur mag ook ;), is maar 80km hemelsbreed). Natuurlijk hoop ik ook veel moois te zien in Senegal komende januari.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Jan Zwaaneveld

Ik heb dit jaar door allerlei omstandigheden geen enkele nieuwe soort kunnen toevoegen. Dat is triest, maar heeft als voordeel dat er nog heel wat te wensen overblijft! Mijn lijstje (vijf is eigenlijk te weinig, maar vooruit):

1) Gewone bronlibel
2) Gaffellibel
3) Kleine tanglibel
4) Groene glazenmaker
5) Rivierrombout

Maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, zolang ik volgend jaar maar weer eens een paar lekkere nieuwe soorten zie en voor de lens krijg.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Maico Weites

hmm volgend jaar wil ik graag...

- Groene galzenmaker op de foto zetten (Woudbloem)
- Geelvlek op de foto zetten

Wat nieuwe soorten:

- Vroege glazenmaker (moet lukken)
- Bandheidelibel
- Koraaljuffer
- Gevlekte witsnuitlibel
- vuurlibel
- smaragdlibel en/of metaalglanslibel (lukt wel)
- viervlek (zal ook wel lukken)
- Plasrombout

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

derks

Ik wil komend jaar een nieuwe soort voor Gelderland vinden.
Dat zou ik een mooi iets vinden.
Maar hoe dan ook altijd goed, meer libellen zien dan in 2008 da´s mijn streven.
Veul buuten zin !  ;)  
MVG Han Derks

ArjenDrost †

Ik wil op naar de 68 soorten komen daar. Afgelopen jaar heb ik ook 19 nieuwe gezien, dus dat moet lukken ;)

hmm, of niet....

Ik wil wel:
    - Een (paar) keer naar het zuiden om daar achter de wat zuidelijkere libellen aan te gaan en te fotograferen
    - Eindelijk eens foto's maken van het uitsluipen van een libel (beekjuffers?)
    - Rivierrombout en Kanaaljuffer zien/fotograferen
    - Leuke filmpjes maken van libellen[/li]
En gewoon, net als dit jaar, heel veel plezier hebben met het fotograferen van libellen.


Sticht

#14
Ik wens mijzelf en iedereen veel libellen en veel genot in de natuur + minder antibiotica ivm Lyme. ( mijn kater van dit jaar  :angry:)

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk wil op naar de 68 soorten komen daar. Afgelopen jaar heb ik ook 19 nieuwe gezien, dus dat moet lukken ;)

hmm, of niet....
Mooi doel,

Dus ook Sierlijke Witsnuit, Kleine Tang en Zadellibel, maar dan heb je pas 67...

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

CiteerIk wens mijzelf en iedereen veel libellen en veel genot in de natuur + minder antibiotica ivm Lyme. ( mijn kater van dit jaar  :angry:)
Oh jee wat lullig voor je zeg! Ben je er al (bijna) af?
groet!
Gert Veurink



Sticht

CiteerOh jee wat lullig voor je zeg! Ben je er al (bijna) af?
Cheers Gert. Ik ben er hopelijk vanaf. Maar ik zal volgend seizoen wel wat voorzichtiger zijn.

theomuusse

#18
De NVL dag zou wel eens op 14 maart kunnen zijn.
Er komt zeer waarschijnlijk dit jaar een NVL excursie naar de Gaffelwaterjuffer (4 juli 2009).

Theo

ArjenDrost †

CiteerEr komt zeer waarschijnlijk dit jaar een NVL excursie naar de Gaffelwaterjuffer (4 juli 2009).

Theo
Kan die dan een beetje in de buurt van Groningen gehouden worden? De Gaffelwaterjufferexcursie van vorig jaar vond ik wel erg ver weg ;)

Weia

#20
CiteerKan die dan een beetje in de buurt van Groningen gehouden worden? De Gaffelwaterjufferexcursie van vorig jaar vond ik wel erg ver weg ;)
Geduld Arjen, ze komen nog wel in je buurt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Tim de Boer

Ik heb bedacht dat ik hier in de omgeving wat meer wil gaan doen (apeldoorn) daar moet toch ook nog wel wat leuks te vinden zijn. Verder wil ik een keer ene dag of twee in limburg gaan spenderen om al die zuidelijke beesten in te koppen :)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

joost nijskens

Ik ben pas twee jaar met libellen bezig en dus heb ik een hele lijst met soorten die ik wil zien in 2009. De belangrijkste soorten:
-speerwaterjuffer
-gewone bronlibel
-kempense heidelibel
-gevlekte glanslibel
-bosbeekjuffer
-beekoeverlibel
-bandheidelibel
-venglazenmaker
-bruine korenbout
Hopen dat ik er een groot deel van zie ;)
Groeten,
Joost Nijskens

grunsven

Dat wordt dus een weekendje Kempen/Midden Limburg.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

CiteerDat wordt dus een weekendje Kempen/Midden Limburg.
Heb ik wel in mijn achterhoofd, ja  ^_^  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerDat wordt dus een weekendje Kempen/Midden Limburg.
Maak er 2 van...  ;)  

joost nijskens

Citeer
CiteerDat wordt dus een weekendje Kempen/Midden Limburg.
Maak er 2 van...  ;)
Niet als je zelf in Midden-Limburg woont ;)  
Groeten,
Joost Nijskens

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerDat wordt dus een weekendje Kempen/Midden Limburg.
Maak er 2 van...  ;)
Niet als je zelf in Midden-Limburg woont ;)
Nou.... in 1 weekend én Kempense heidelibel én Speerwaterjuffer zien is niet heel gemakkelijk....  ;)

ArjenDrost †

CiteerNou.... in 1 weekend én Kempense heidelibel én Speerwaterjuffer zien is niet heel gemakkelijk....  ;)
Ooit van een lang weekend gehoord? ;)

JohanvantBosch

Citeer
CiteerNou.... in 1 weekend én Kempense heidelibel én Speerwaterjuffer zien is niet heel gemakkelijk....  ;)
Ooit van een lang weekend gehoord? ;)
Als mijn weekenden ook eens zo lang waren, dan klaagde ik niet over te weinig tijd om het veld in te gaan.... ;)