Vliegenverlanglijstje 2009

Gestart door LakeSide, december 06, 2008, 08:55:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Voor mijzelf zijn er een paar soorten die ik in 2009 zeker wil waarnemen. Niet alleen nieuwe soorten, maar ook gewoon mooie of erg zeldzame soorten die ik al ben tegengekomen staan op mijn lijstje voor volgend jaar.

Nu vroeg ik me af of wat jullie top 5 van vliegen zijn die jullie in 2009 zeker willen zien en nog beter, op de foto willen zetten!

Hier de mijne:

1: Tachina grossa (nog nooit gezien)

2: Temnostoma vespiforme (1x gezien en gefotografeerd in 2008)

3: Milesia crabroniformis (nooit gezien, Franse soort, ik hoop op een dwaalgast :D)

4: Asilus crabroniformis (nooit gezien)

5: Chrysotoxum cautum (nooit gezien, ik ben met elke Chrysotoxum meer dan tevreden)


Naast deze 5 die ik heel graag wil zien, zijn er natuurlijk ook de soorten die je
bijna altijd wel tegenkomt, maar ook zeker de moeite waard zijn, zoals Bombylius discolor, Stratiomys soorten, dazen, blaaskopvliegen (ik ben groot fan!), alle Volucella's, Merodon equestris, alle Anasimyia soorten en alle andere roofvliegen. (ik zal vast nog wel een soort vergeten :D)


Ps, ik kan niet wachten op de lente!

thijsdegraaf

#1
Een beetje verslaafd Jaco (afkickverschijnselen  :grin: ) Grapje.
Ik begon me pas dit jaar voor vliegjes te interesseren (een jaar eerder voor zweefvliegen) Ik heb dus nog geen hoge verwachtigingen.
Ik hoop mijn zweefvliegenbestand flink uit te breiden. Wat meer soorten wapenvliegen zijn welkom. En blaaskopvliegen. Ik heb heb er dit jaar maar weinig gezien en niet een mooi op de foto gekregen.
Ik heb al wel een nieuw web hosting bedrijf, waar ik mijn site ga plaatsen. Want met de oude site bij mijn provider zit ik bijna op mijn maximum.
Dus laten de nieuwe vliegjes maar komen. Ik heb er zin in.  :)
Groeten, Thijs

javanerkelens

Nou ik heb ook nog een klein lijstje:

1 Graphomya minor (wil het verschil zien tussen de G.maculata)

2 Musca domestico en M.autumnalis (heb ik eigenlijk helemaal geen mooie foto's van, terwijl ik er vele ben tegengekomen.....onder andere in mijn eigen huis)

3 Polietes domitor (maar Jan Zwaaneveld, wist een goed plekje.....)

4 Lispe soorten (heb ik nog maar eentje van...)

5 Een spannend vliegje (Haematobosca, Lophosceles, Dasyphora, enz.)

Dus ik verlang al weer naar het voorjaar.... ;)


Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

Ik zou volgend jaar graag mooie foto's maken van o.m.:

- Exoprosopa capucina (heb ik al, maar vraag niet hoe)
- Bombylius discolor
- Phasia aurigera
- alle andere Phasia's
- een heleboel mooie Tephritidae-soortjes

Dat zijn er stiekemweg meer dan vijf natuurlijk, maar ja.

P.s. Joke: in hetzelfde gebiedje waar ik Polietes domitor al een paar jaar zie, heb ik ook al tweemaal Haematobosca stimulans gefotografeerd. Dat kan nog een leuk uitstapje worden voor jou!  :rolleyes:  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

javanerkelens

#4
CiteerP.s. Joke: in hetzelfde gebiedje waar ik Polietes domitor al een paar jaar zie, heb ik ook al tweemaal Haematobosca stimulans gefotografeerd. Dat kan nog een leuk uitstapje worden voor jou!

Heb hem even bekeken op je site, maar oehhhh , wat een spannend vliegje!
We moeten in het voorjaar maar eens even wat afspreken......en misschien dat er meerdere belangstellenden zijn!

Joke  :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

Doen we. Ik zal t.z.t. wel even een berichtje op het forum zetten.  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

corzonneveld

Eigenlijk ben ik nog lang niet klaar met het afgelopen jaar! Pff, wat een gedoe om alles netjes uit te werken. Maar ook wel leuk, ik leer toch weer veel over de systematiek. Voor wie nieuwsgierig is: ik reorganiseer stukken van mijn website Natural History Photographs

Er zit nu ook een aardige zoekfunctie in, voor wie al weet welke foto je zoekt.

Het verlanglijstje. Ik probeer dat bewust niet te doen. Ik vind het juist leuk onverwachte dingen te zien. Ik ga dan ook onvoorbereid op vakantie, en zie wel wat ik tegenkom. Dat wisselt ongelofelijk. In 2007 heel veel bijen gefotografeerd, in 2008 veel minder. In 2008 vooral Bombyliidae en Asilidae flink uitgebreid. Maar alles ongepland. Want: erg leuk als je wel iets ziet, maar geen kater als je iets niet ziet.

Maar mijn aandacht zal zeker weer uitgaan naar Bombyllidae en Asilidae, lekker in een zuidelijk warm land. Hier is het maar middelmatig wat deze families betreft.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

LakeSide

CiteerDoen we. Ik zal t.z.t. wel even een berichtje op het forum zetten.
Wanneer de mogelijkheid daar is zal ik zeker meegaan. En als je komende lente Bombylius discolor wilt zien, kun je wel een xtje meegaan naar de Biesbosch, dan garandeer ik dat je er tenminste eentje ziet!

Lex Peeters

Citeer1: Tachina grossa (nog nooit gezien)
Dan zal het wel beginnersgeluk zijn geweest dat ik deze deze zomer al meteen tegenkwam... (een beetje jennen moet kunnen).

Robert Heemskerk

#9
Een mooie fopwesp, of een fraai soort Sluipvlieg of Calliphoridae? (Phormia regina?)

Maar met een algemene soort mooi op de foto ben ik ook tevreden..  -_-

Zo vond ik afgelopen weekend nog een vrij late Muscina prolapsa  ;)

Maar ik verlang nu ook wel echt naar de lente..  :wub: 

Jan Zwaaneveld

Citeer
CiteerDoen we. Ik zal t.z.t. wel even een berichtje op het forum zetten.
Wanneer de mogelijkheid daar is zal ik zeker meegaan. En als je komende lente Bombylius discolor wilt zien, kun je wel een xtje meegaan naar de Biesbosch, dan garandeer ik dat je er tenminste eentje ziet!
Dat lijkt me een mooie ruil, Jaco!
Als iedereen nu een wensvlieg van iemand anders weet te zitten, komen we een heel eind  :D  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

LakeSide

Citeer
Citeer
CiteerDoen we. Ik zal t.z.t. wel even een berichtje op het forum zetten.
Wanneer de mogelijkheid daar is zal ik zeker meegaan. En als je komende lente Bombylius discolor wilt zien, kun je wel een xtje meegaan naar de Biesbosch, dan garandeer ik dat je er tenminste eentje ziet!
Dat lijkt me een mooie ruil, Jaco!
Als iedereen nu een wensvlieg van iemand anders weet te zitten, komen we een heel eind  :D
Lijkt me een goed plan Jan.

Ook even een beetje pesten dan:


LakeSide

Ik wilde dit topic toch nog even naar boven halen, want ik vroeg me af of mensen in 2009 gezien hebben wat ze wilden zien?

Voor mij was het wel een vrij succesvol jaar. Heb alles behalve de Milesia gezien, maar ben dan ook niet naar het zuiden geweest  ;)

En Jan, we zijn helemaal vergeten om die B. discolor voor jou te vinden, of is het je toch gelukt? Anders proberen we het volgend jaar nog een keer!

En hebben mensen verder nog wensen voor 2010?

Deze zou ik erg leuk vinden:

1: Laphria flava
2: Eriozona syrphoides
3: Doros profuges
4: Callicera aurata
5: Urocerus gigas (geen vlieg, maar ik wil em heel graag zien!)

Robert Heemskerk

Ik was blij met deze Tachinidae;
(Ernestia puparum) zie foto hieronder

Ik zou in 2010 deze Tachinidae willen zien;
(gezien door Hedy Jansen 8-10, onlangs op het forum)
http://waarneming.nl/waarneming/view/45249405