Lijstjes, lijstjes, lijstjes!

Gestart door Gert Veurink, december 05, 2008, 21:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Dit is veel leuker dan dan bij iedereen hetzelfde standaard lijstje te moeten lezen . . . Keep them coming !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jaap Denee

CiteerVoor iedereen die niet weet wat Jaap Denee vroeger deed:



Sorry Jaap....
en dat niet eens in Tante Pé!
Hihihihihi.... Eikels.

Het wordt een druk jaar (word zoals jullie weten in januari ook papa), maar we (David Hasselhoff, Michael J. Fox, Doc en Rick Astley) hebben net besloten volgend jaar weer los te gaan... Dus, lieve kijkbuiskindertjes, als het over lijstjes gaat: stay tuned!!!

[size=8](en in oktober drinken we er zeker een borrel op!)[/size]





Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ted van der Knaap

#62
.....het  "Ouwe-jongens-krentenbrood" gehalte bereikt toch weer bijna het kookpunt....

De topic-starter begon met de 5 mooiste VOGEL-momenten van 2008

95% van de reacties zijn toch weer de 5 mooiste TWITCH-momenten van 2008

Hoezo... waarneming.nl geen Twitcherssite!!!

kan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HansP

Citeer.....het  "Ouwe-jongens-krentenbrood" gehalte bereikt toch weer bijna het kookpunt....

De topic-starter begon met de 5 mooiste VOGEL-momenten van 2008

95% van de reacties zijn toch weer de 5 mooiste TWITCH-momenten van 2008

Hoezo... waarneming.nl geen Twitcherssite!!!

kan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?
Ted, wat is dit nou weer voor reactie? Iedereen is toch vrij om zijn eigen lijstje in te dienen? Er staat toch nergens dat het alleen zeldzaamheden mogen zijn? Ik zie overigens genoeg niet-twitchen staan. Kijk maar naar de reacties van Johnny de Zeeuw, Folkert Jan Hoogstra, Tim van Oerle,etc,etc.  En als je gezegd zou hebben dat lijstjes iets voor twitchers is, dan had ik je grotendeels gelijk gegeven. En zijn nu eenmaal VEEL (niet allemaal) twitchers die gek zijn van lijstjes.  Maar om waarneming.nl een twitcherssite te noemen vind ik grote onzin. Kijk maar eens naar de dagelijkse waarnemingen, daar staat toch veel meer gewone dan zeldzame soorten op? Www.Dutchbirdalerts.nl, dat is een twitcherssite. En trouwens, wat dan nog als je waarneming.nl een twitchersite vind? Je hoeft hier niet te zijn, toch?

Oh, en over het ouwe-jongens-krentenbrood: er zijn nu eenmaal mensen die elkaar kennen. Dat gebeurt soms. En die komen elkaar soms tegen op een forum waar ze elkaar eens wat toe roepen. Ook dat gebeurt soms.
Groet,
Hans Pohlmann

pwolf

#64
Citeer.....het  "Ouwe-jongens-krentenbrood" gehalte bereikt toch weer bijna het kookpunt....

De topic-starter begon met de 5 mooiste VOGEL-momenten van 2008

95% van de reacties zijn toch weer de 5 mooiste TWITCH-momenten van 2008

Hoezo... waarneming.nl geen Twitcherssite!!!

kan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?
dag Ted,

als je naar het eerste bericht (dat van Gert) kijkt dan zul je zien dat ook zijn mooiste momenten twitches waren. Daar lijkt me ook niks mis mee, sommige van mijn mooiste momenten zijn twitches. In plaats van mopperen op die verfoeilijke twitchers had je ook een constructieve bijdrage kunnen leveren door gewoon jouw mooiste vogelmomenten op te schrijven. Goed voorbeeld doet namelijk vaak goed volgen.

groet, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Rutger

Onzin Ted, iedereen noemt hier zijn 5 mooiste momenten van het jaar. Voor sommige zijn dat inderdaad twitches van werkelijk waanzinnige soorten zoals de diverse uilen en giervalk, maar er worden ook veel zelfontdekte vogels genoemd, of dagen die voor heel lang in de geheugens staan gegrift als heel gaaf. Het is toch logisch dat van mensen die vele 100en uren per jaar in het veld doorbrengen de momenten die ze als speciaal onthouden meestal niet van hele algemene soorten zijn? Die zien fanatieke vogelaars gewoon vaak, wat absoluut niet wil zeggen dat we er niet van genieten. Ik sta regelmatig langdurig naar een goudvink of ijsvogel of andere algemenere soorten te kijken, maar de momenten die me echt bij blijven zijn de momenten waarin ik totale euforie op de telpost van Breskens stond, nadat er net op 10 meter een roodstuitzwaluw langsvloog.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

petermeer

#66
Citeervoor mij zomaar 5 willekeurige momenten

- de sperwer die 't vogeltje sloeg die ik op dat moment aan het fotograferen was in het riet.. ..haal nog zo de consternatie en het kabaal voor de geest..

- de zwarte specht die ik in 'n flits verticaal tegen 'n boom zag zitten toen ik met m'n fiets in Brabant even opzij een bospaadje in keek

- de 4 jonge dodaarsjes waarvan sommigen alleen net 't kopje boven water hielden op 3 meter afstand

- terwijl ik verkeerd was gereden en m'n auto keerde ligt er een puntgave ransuil in de berm met knaloranje ogen en z'n pluimpjes overeind, nog maar net overleden

- 1 week geleden kom ik aanlopen bij de rietplas die ik regelmatig rondloop met  m'n hond hoor ik ineens het vrolijke geluid van de baardmannetjes, 10 stuks,  terwijl ik ze daar nog nooit heb gezien

(en zo heb ik nog  ...tig momenten in 2008!)
Pim, heeft 'ie ook gedaan.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

redmar_woudstra

Aah nee! Toch geen gewone vogelmomenten in twitchlijstjes!?
groet,
Redmar

Jaap Denee

Citeer
Citeervoor mij zomaar 5 willekeurige momenten...
Heeft 'ie ook gedaan.
Onzin. Vijf willekeurige momenten zijn niet de vijf mooiste momenten in 2008. Als we dan toch gaan zeuren.  ;)

Maar ik ben het opnieuw helemaal eens met Ted: die twitchers moeten opzouten hier. Vooral die Zwolleboys.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ted van der Knaap

Citeer
Citeervoor mij zomaar 5 willekeurige momenten

- de sperwer die 't vogeltje sloeg die ik op dat moment aan het fotograferen was in het riet.. ..haal nog zo de consternatie en het kabaal voor de geest..

- de zwarte specht die ik in 'n flits verticaal tegen 'n boom zag zitten toen ik met m'n fiets in Brabant even opzij een bospaadje in keek

- de 4 jonge dodaarsjes waarvan sommigen alleen net 't kopje boven water hielden op 3 meter afstand

- terwijl ik verkeerd was gereden en m'n auto keerde ligt er een puntgave ransuil in de berm met knaloranje ogen en z'n pluimpjes overeind, nog maar net overleden

- 1 week geleden kom ik aanlopen bij de rietplas die ik regelmatig rondloop met  m'n hond hoor ik ineens het vrolijke geluid van de baardmannetjes, 10 stuks,  terwijl ik ze daar nog nooit heb gezien

(en zo heb ik nog  ...tig momenten in 2008!)
Pim, heeft 'ie ook gedaan.
en zoals je ziet... ...heb hele mooie momenten gehad!!...

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

#70
Toch maar een poging voor mijn top.

1. Een dag met een vliegend mannetje Koningseider en een erg mooi vrouwtje Rosse Franjepoot (oh ja, en een gezinnetje IJsbeer) in Liefdefjord, Spitsbergen.
2. Een dag Kraanvogels kijken in Diepholtz met Han Bouwmeester
3. Een weekje Zweden met een mooie serie Kramsvogels en een Auerhoen vlak achter m'n tent (die ik helaas pas zag toen hij op vloog)
4. De Notenkraker van Delfzijl

Ja, ik weet het, veel buitenland hoogtepunten, maar in Nederland ben ik meer met andere dingen bezig.

HansP

Zeg Jaap-Hendrik Denee (oftewel: Neep Dejaa),ff dimmen he?  :gap:

Trouwens: de sfeer in dit topic was al goed en bereikte met David 'Wytema' Hasselhoff net een hoogtepunt! Dat laten we toch niet verpesten? Het was net zo'n leuk topic! Wie heeft er nog een bekende vogelaar Look-alike?
Ouwejongenskrentenbrood rules!
Groet,
Hans Pohlmann

Ted van der Knaap

Citeer
Citeer
Citeervoor mij zomaar 5 willekeurige momenten...
Heeft 'ie ook gedaan.
Onzin. Vijf willekeurige momenten zijn niet de vijf mooiste momenten in 2008. Als we dan toch gaan zeuren.  ;)

.
met willekeurig bedoelde ik dat mijn sperwer op 5 had kunnen staan en mijn baardmannetjes op 1

(heb ik me er zo goed uitgeluld!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jaap Denee

CiteerZeg Jaap-Hendrik Denee (oftewel: Neep Dejaa),ff dimmen he?  :gap:

Trouwens: de sfeer in dit topic was al goed en bereikte met David 'Wytema' Hasselhoff net een hoogtepunt! Dat laten we toch niet verpesten? Het was net zo'n leuk topic! Wie heeft er nog een bekende vogelaar Look-alike?
Ouwejongenskrentenbrood rules!
DUDE!!!!!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#74
Citeer(heb ik me er zo goed uitgeluld!)
Wat mij betreft wel, Ted.

Nou vooruit dan, mijn top 5 mooiste vogelmomenten:

Met David op zondagochtend half tien in het zonnetje een biertje drinken op het bovendek van de veerboot naar Vlie na 48 uur zonder slaap en een Big day achter de kiezen om alvast de Alpenheggemus te vieren die we nog moesten gaan zien.

Drijfnat van het zweet en nog hyperventilerend koffiedrinken met Rob, Ruud en kornuiten op het veer naar Vlie nadat ik anderhalf uur daarvoor in Ermelo net iets te laat uit bed was gestapt. Geen post van het CJIB gehad. Wel op tijd voor DT.

Highfiven met Hans, David en Lennaert, Rein, Sjoerd en Wyt ergens in een donker, nat weilandje om een Kwartel (een kip, nota bene!) te vieren terwijl je banden nog naroken.

De kop van Hans in De Zeevaert toen we met dat mooie blonde meisje (ik noem geen namen) binnenkwamen met opnieuw een Judith-top aan.

Mijn kop in de spiegel van de badkamer van mijn hotelkamer in de Dolomieten toen de Dwerguil werd doorgepiept.

(in willekeurige volgorde)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ted van der Knaap

Citeer
Citeer(heb ik me er zo goed uitgeluld!)
Wat mij betreft wel, Ted.

Nou vooruit dan, mijn top 5 mooiste vogelmomenten:

Met David op zondagochtend half tien in het zonnetje een biertje drinken op het bovendek van de veerboot naar Vlie na 48 uur zonder slaap en een Big day achter de kiezen om alvast de Alpenheggemus te vieren die we nog moesten gaan zien.

Drijfnat van het zweet en nog hyperventilerend koffiedrinken met Rob, Ruud en kornuiten op het veer naar Vlie nadat ik anderhalf uur daarvoor in Ermelo net iets te laat uit bed was gestapt. Geen post van het CJIB gehad. Wel op tijd voor DT.

Highfiven met Hans, David en Lennaert, Rein, Sjoerd en Wyt ergens in een donker, nat weilandje om een Kwartel (een kip, nota bene!) te vieren terwijl je banden nog naroken.

De kop van Hans in De Zeevaert toen we met dat mooie blonde meisje (ik noem geen namen) binnenkwamen met opnieuw een Judith-top aan.

Mijn kop in de spiegel van de badkamer van mijn hotelkamer in de Dolomieten toen de Dwerguil werd doorgepiept.

(in willekeurige volgorde)
prachtig Jaap   :duim:

een verademing na al die voorspelbare lijstjes:

Sneeuwuil
Giervalk
Notenkraker
Dwergooruil
Kruisbek

(in de volgorde die jij wil!)

graag meer van dit soort reacties....
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Flor Rhebergen

#76
1: De onvergetelijke dagen in Hongarije met de JNM, waarbij de twee dagen waarop we met een busje de kleine/grote Hortobagy verkenden toch wel de mooiste waren... De eerste dag gingen we naar de akkers van de kleine Hortobagy. Doodsaai qua landschap, maar wat een vogels! Een korte stop bij een telefoonlijn leverde 5! Scharrelaars op... geweldige manier om een nieuwe soort te zien. Verder overal Zwarte en gewone Ooievaars, en daarna een stop bij een hoogspanningsmast ("hier zou die Sakervalk wel eens gezien worden"). Hmm.. daar zit wel iets... ff dichterbij rijden... Mwaahh... grote bruine valk... Bingo! Gaf uiteindelijk nog een prachtige vliegshow weg. Ook leuk: Sakervalk en Scharrelaar in één telescoopbeeld  B)
Een stukje verderop was een waterplasje: Dwergaalscholver, Witwangstern, Woudaap, en een prachtige Slangenarend die pontificaal in de top van een boom zat.

Paar dagen later kwam het 'echte' werk: met een gids de uitgestrekte steppe van de grote Hortobagy op om Grote Trappen te zoeken. Het begon leuk met een Roodpootvalkenkolonie. Vervolgens zouden we eerst zouden we Arendbuizerd en Sakervalk proberen, om daarna Grote Trap te gaan zoeken. Arendbuizerd en Sakervalk lukten na een paar plekken te zijn langsgegaan vrij makkelijk. Grote Trap zou echter tricky worden... we hadden nog maar anderhalf uur voordat het donker werd. Na een slopende race tegen de tijd en veel mislukte pogingen om ze op de gebruikelijke plaatsen te zien slaagden we er in om op die gigantische vlakte van de Hortobagy een groep Grote Trappen in het prachtige licht van de ondergaande zon te zien te krijgen... 20 minuten later was het donker. Geweldig!

En dan de Keizerarenden die zich fenomenaal lieten bekijken op 20 minuten lopen van de camping...

2: Meivakantie in zuid Griekenland met als hoogtepunt een prachtig zingend mannetje Ruppels Grasmus ergens in de bergen...

De rest valt in het niet vergeleken met deze fantastische weken.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Guus Peterse

Citeereen verademing na al die voorspelbare lijstjes
Je hebt gelijk Ted, ook het mijne was een weliswaar eerlijk maar weinig verrassend lijstje. Het spijt me dat ik je heb verveeld met mijn geestdodende voorspelbaarheid. Ik zal proberen het goed te maken. In willekeurige volgorde:

Op één: witte Pasen te Kinderdijk. Lage zon en duistere buienluchten die samen de beroemde molens zo mooi deden afsteken, hevige sneeuwval die langzaamaan de wereld omtoverde in een nieuwjaarswenskaart die je eerder met kerst zou verwachten, en een menigten toeristen afkomstig uit streken nog veel verder dan waar de vogel waar ik naar op zoek was vandaan kwam.

Op twee: een gezellig avondje Tienhoven in mei. We waren met velen, al moet gezegd dat de overgrote meerderheid van ons werd gevormd door muggen en vliegen, en daar heb je maar weinig aanspraak aan. Ze hielden me wel bezig, nog dagen lang.

Op drie: met honderden idioten op het terrein van een plaatselijke zorginstelling in Noordwijk, in afwachting van het heilige moment waarop ... in een sfeer van wind en buien die in niets deed denken aan de zuidelijke orden waar het beestje thuis is. Geroep, gehol, onrust, ongeduld, tot op het moment waarop eindelijk ... Ja, het was gezellig in Noordwijk, die avonden in mei.

Op vier: de boot terug naar Den Helder na een vergeefse zoektocht op Texel die me vooral een grondige kennis had opgeleverd van een bepaald terreintje nabij Den Hoorn. Een schraal, wat mediterraan aandoend gebiedje waar je je heel goed bijvoorbeeld een vorkstaartplevier kunt voorstellen. Maar ja, hij was er niet.
En dan wist ik toen nog niets eens van de vertragingen die me wachten op weg naar huis.

Op vijf: met tientallen midden in de nacht op een dijkje bij Tienhoven, in afwachting, ja alweer in afwachting, we wachten wat af als vogelaars, hebben we soms niks beters te doen? Maar de dag tevoren was weer eens kleinst waterhoen gemeld en dat trekt altijd weer volk op de late avond bij Tienhoven. Er zouden nog vele lange nachten volgen en brakke koppen de volgende ochtend op het werk: het werd een goede zomer voor het kleinst waterhoen in polder Achteraf. En: voor het vierde jaar achtereen present!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jochem van de Kamp

Hier mijn lijstje

1. Zelfontdekte Roodhalsgans langs de IJssel ter hoogte van Herxen
2. Rode wouw boven mijn eigen tuin in Apeldoorn. Wat een adrenaline!
3. 12 Kraanvogels over mijn eigen tuin.
4. Stuk of 12 Beflijsters op akkertje in Zuidbroek, vlakbij Apeldoorn
5. Eindelijk mijn eerste Zwarte specht. Prachtig gezien op de Big day van AVN
6. Toch ook een twitch dan. Dagje Texel met Sneeuwuil, Am.wintertaling, Witbuikrotgans en weer een prachtige rode wouw.

Groeten Jochem vd Kamp
Jochem van de Kamp

BramtK

Ja juist, zo'n mei-avond bij Tienhoven, dat is wel reuzemooi inderdaad! Daar kan toch geen 'kom-we-gaan-dus-we-gaan-we-zijn-er-oh-daar-zit-'ie-twitch' (denk bv. aan die Kroonboszanger) tegen op jongens.

Bram

(Maar dat men, kennelijk zonder nare bijsmaak, die Dwerguil in het lijstje zet... Tsja, eigen lijst eerst zullen we maar zeggen.)
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

CiteerDit is veel leuker dan dan bij iedereen hetzelfde standaard lijstje te moeten lezen . . . Keep them coming !!
Die van jou zal er ongetwijfeld spannender uitzien :angel:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Citeerkan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?

Ik zou maar afhaken als ik jou was :huh:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Citeer
Citeerkan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?

Ik zou maar afhaken als ik jou was :huh:
Of beter nog: haak aan. Maar dan moet je niet als de rest bij een twitch naar dat vogeltje kijken, maar een paar stappen vooruit doen, je 180 graden omdraaien en eens goed naar je medevogelaars kijken. Da's pas echt lachen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

Citeerkan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?
Zie mijn nummer 1.....
Maar Ekster en Vuurgoudhaan blijven de mooiste vogels in Nederland het jaar rond....
M.v.g., Justin Jansen


marijkehuysse

CiteerEen dag met een vliegend mannetje Koningseider
Een soort Nils Holgersson tripje?

groet,
Marijke

Ted van der Knaap

Citeer
Citeerkan iemand zich nog verwonderen om de "gewone" soorten... ...of hoor je er dan niet meer bij?

Ik zou maar afhaken als ik jou was :huh:
...volgens mij zijn jullie eerder afgehaakt!!...

als ik op www.dutchbirdingalerts.nl kijk, géén forum... ...via 'n link naar www.dutchbirding.nl...  en zowaar een (Twitchers!)forum

maaarrrrr... ..al maanden niet meer actief..

Heb ik iets gemist????   is daar ooit een "bommetje" ontploft en zijn jullie toen naar Waarneming.nl overgestapt


niks mis mee hoor... ...de laatste berichten vind ik zeer interessant, de beleving en niet alleen 5 (zeldzame/bijzondere) vogels opschrijven


enne... ...blijf aangehaakt hoor, uiteindelijk geef ik toch ook om wat er vliegt en om me heen is...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

P1234

Een beetje gelijk moet ik je wel geven Ted, ik heb de neiging om bij de hoogtepunten van het jaar mijn lijstje met nieuwe soorten eens langs te gaan lopen. Maar ik heb ook een lijstje met provinciehoogtepunten (Drenthe), en dan scoren de zelf gevonden Buidelmezen en Witoogeend van Diependal, de Reuzensterns van het Drentse deel van het Zuidlaardermeer en die overvliegende Zeearend en de Visarenden en Rode Wouw van de Mepper Hooilanden ook wel weer hoog. Ach...zo heeft ieder jaar zijn bekoringen...
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

ArjenDrost †

Citeer
CiteerEen dag met een vliegend mannetje Koningseider
Een soort Nils Holgersson tripje?

groet,
Marijke
Nee, we hebben veel gezien, maar Nils niet. Bovendien ben ik ook net wat te groot om op een Koningseider te passen...

Gerard Troost

1. Nederlands dagrecord Pimpelmees langs de Nolledijk in Vlissingen (daarna nog 2x verbroken door de Vulkaan en weer terug door de ons)
2. Groepje Bijeneters langs Breskens geweldig, vooral door het korte afstand én de korte waarneemtijd.
3. De Ruigpootuilen deze giga twitch bij nacht was echt heel speciaal.
4. Deze Middelste Bonte vanuit ons kantoor
5. Kleine Geelpoot van Westkapelle maar vooral ook door de sfeer er rond omheen (en het dippen van de Goudlijster een half uur later)

'k heb zin in Breskens!!!

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Maarten Hotting

1. Grote Kruisbek (03-01) van Amersfoort. Een half uur in de kou gewacht, maar daarna prachtig kunnen zien.

2. Kleine Burgemeester (12-01) Amsterdam. Pas 's middags toen we de moed al bijna hadden opgegeven prachtig kunnen bekijken.

3. De twee Lammergieren (28-02) Oostenrijk. Die 's ochtends boven de berg vlak bij ons huisje vlogen. Maar ook de Steenarend die achter het huisje vloog en de Alpenkauwtjes die in het dorp zaten.

4. Bladkoning (14-10) in het Purmerbos. Aan het eind van de middag twee keer kort erg mooi een Bladkoninkje gezien, een nieuwe soort en mijn 133e soort in de Purmer.

5. Dagje Texel (29-11) met Sneeuwuil, Amerikaanse Wintertaling en Ruigpootbuizerd.

Zo ben ik nog lang niet klaar.
De IJsgors, Krooneend, Roodhalsgans, Kerkuil, Sneeuwgans, Topper, Kleine Barmsijs, Beflijster, Witwangstern, Kwak, Visarend, Rootpootvalk, Roodhalsfuut, Gestreepte Strandloper, Reuzenstern, Purperreiger, Waterrietzanger, Zeearend, Sneeuwgors, Goudvink IJseend, Bokje en Blauwe Kiekendief.

Ik heb dit jaar 32 nieuwe soorten gezien in Nederland.
Tot nu toe heb ik dit jaar in Nederland 206 soorten gezien.
Totaal heb ik nu in Nederland 234 soorten gezien.
Groet,
Maarten