Lijstjes lijstjes lijstjes

Gestart door Gert Veurink, december 05, 2008, 14:17:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost nijskens

O... wist niet dat ze zo groen kunnen zijn :whistle:  
Groeten,
Joost Nijskens

Goyatlah

Is ook wel heel erg jong (net uitgeslopen, larvehuidje zal er wel in de buurt hebben gelegen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

#32
CiteerIs ook wel heel erg jong (net uitgeslopen, larvehuidje zal er wel in de buurt hebben gelegen)
Dit misschien? Ben niet zo goed in die huidjes.... maar van deze kon ik er diverse vinden op dezelfde plaats en tijd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohnvR

#33
Mijn top 5 van dit jaar:

1. Bruine winterjuffers het hele jaar door. Ik had de eerste waarneming van het jaar (2 januari), voorjaarswaarnemingen incl. tandems op veel nieuwe watertjes in het Noordhollands duinreservaat, de eerste uitsluiper (1 juli) en tot nog toe de laatste waarneming van dit jaar (16 december), althans voor zover doorgegeven aan waarneming.nl, maar misschien ga ik dat van de week nog aanscherpen  :D .
2. 'Invasie' van Noordse witsnuitlibellen in het Noordhollands duinreservaat begin mei.
3. Mijn eerste stilzittende (fotografeerbare) Smaragdlibellen op de Veluwe.
4. Invasie van Geelvlekheidelibellen, zodat ik ze voor het derde achtereenvolgende jaar gezien heb.
5. Ei-afzettende Zuidelijke oeverlibel op een onogenlijke stroompje in een veldje op vakantie in Zuid-Limburg.
6. Mijn eerste buitenlandse libellenwaarnemingen in Valencia, waarbij een nieuwe soort, Orthetrum chrysostigma.
EDIT en 7. Natuurlijk: Zuidelijke heidelibel met veel mijten in de duinen bij Bergen.

Verse Bruine winterjuffer op 1 juli 2008, IJsbaan Castricum.

Weia

CiteerDit misschien? Ben niet zo goed in die huidjes.... maar van deze kon ik er diverse vinden op dezelfde plaats en tijd.
Zit er wel goed uit. Maar dit zeg ik uit het hoofd en ik heb niet zoveel kennis over huidjes in m'n hoofd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Is zeker een Gomphide, en lijkt me pulchellus of vulgatissimus. Dus als je Beek kunt uitsluiten?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

CiteerIs zeker een Gomphide, en lijkt me pulchellus of vulgatissimus. Dus als je Beek kunt uitsluiten?
Denk het wel Dolf: de plek is een visvijver waar die dagen vele 10-tallen Plasrombouten uitslopen en het huidje lag op de oever, maar enkele centimeters van de waterkant. Wèl bevindt de vijver zich precies tussen 2 (deel)populaties van Beekrombouten (slechts 1 - 2 km. er vandaan) maar de huidjes daarvan vind je gewoonlijk in de vegetatie langs de 2 beken die het betreft.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'