Hoofdmenu

Ocypus brunnipes?

Gestart door JohnvR, november 30, 2008, 00:05:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanmiddag (29-11-2008) vond ik deze (kortschild?)kever onder schors op de Veluwe in een stukje bos nabij Beekbergen met voornamelijk loofbomen en enkele dennen. De grootte was ongeveer net zo breed als mijn nagel (zie foto), zo'n 12. Afgaande op de uiterlijke kenmerken als kleur en vorm van lijf en poten en antenne en www.kerbtier.de vind ik deze wel wat weg hebben van Ocypus brunnipes. Kan dat kloppen? De foto's zijn niet zo goed, daarom doe ik ze maar allemaal.








jan cuppen

Hoi John,

Heel goed dat je wat informatie verstrekt over vindplaats en datum. Helaas zijn de kortschilden van de subfamilie Staphylinae zelden vanaf een foto betrouwbaar te determineren. Bij een grootte van 12 mm denk ik eerder aan een Quedius-soort dan aan een Ocypus-soort, maar ik kan het verschil in genera ook niet zien.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Jan, bedankt. Wel jammer dat er met uiterlijke kenmerken weinig te doen is. De 201 Staphylinidae van kerbtier.de zien er bijna allemaal anders uit  B) . Voor wat betreft de Quedius-soorten staan er 16 op kerbtier.de (die zijn het allemaal niet) en maar vier op waarneming.nl, terwijl er volgens het Nederlands Soortenregister 41 soorten inheemse Quedius zijn, onbegonnen werk dus. Dan maar weer beperken tot de LHB's.