Onbekend franjekelkje

Gestart door Gulistan, december 02, 2008, 19:25:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Vandaag Bisporella subpallida gefotografeerd en erbij franjekelkjes over het hoofd gezien die ertussen stonden. Pas thuis toen ik de foto's bekeek zag ik ze. Stonden op het snijvlak van vermoedelijk wilg. Wie kent ze?
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Helaas kan ik je niet helpen met je vraag over de Franjekelkjes, maar jij hebt mijn wel geholpen met het determineren van het geelbruine schijfzwammetje,
die heb ik n.l. al een paar weken geleden gezien maar had geen idee waar ik moest zoeken.

Groet Alfons.

Tenminste ik denk dat hij het is?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Komt de maat overeen? Tot ca 1,5 mm dacht ik of 2 mm
Groeten van Christiane

alphonsius

CiteerKomt de maat overeen? Tot ca 1,5 mm dacht ik of 2 mm
Ja ze waren erg klein 2/3mm de afbeelding is vergroot. Nog een plaatje ander perspectief.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

#4
Ik denk dat je zo maar gelijk hebt, de rand van de B. sublpallida is altijd lichter dan de binnenkant, je kan dat ook al heel mooi bij je eerste foto zien. :duim: Maar 3 mm is aan de grote kant, ik vind in de Breitenbach tot 1,5 mm aangegeven. Trouwens geven Nordic en Ellis en Ellis ook de maat tot max. 1,5 mm, even nagekeken  
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
Je franjekelkje zou ik in eerste instantie bij Lasiobelonium of Trichopezizella corticale of zo zoeken (als het een ascomyceet is)

Groetjes Stip

over dat ding van Alfons sluit ik subpallida makroskopisch niet uit.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Dank je wel, STip, ga ik doen, morgen eerst maar eens gaan zoeken of ik hem terug vind
Groeten van Christiane

alphonsius

CiteerIk denk dat je zo maar gelijk hebt, de rand van de B. sublpallida is altijd lichter dan de binnenkant, je kan dat ook al heel mooi bij je eerste foto zien. :duim: Maar 3 mm is aan de grote kant, ik vind in de Breitenbach tot 1,5 mm aangegeven. Trouwens geven Nordic en Ellis en Ellis ook de maat tot max. 1,5 mm, even nagekeken
Hallo Christiane,
Wat betreft de opgegeven maat 2/3mm wil ik nog even opmerken dat de foto is gemaakt op 27-10-2008, bovendien wist ik op dat moment niet wat ik nu weet m.b.t. het determineren van paddestoelen, anders had ik hem wel nauwkeuriger
opgemeten.

Bedankt Groeten Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Ik kon het franjekelkje niet terugvinden en wil het graag invoeren als onzekere Lasiobelonium corticale, als de admins het goed vinden
Groeten van Christiane

lucknijnsberg

Christiane,
zolang de soort op onzeker staat is dat geen probleem.
En ja dat je zulke kleintjes niet terug vind is niet zo verwonderlijk! ;)
Groetjes Luc

Gulistan

Bedankt voor het antwoord, Luc. Ik ga hem zo invoeren en hoop hem nog een keer te vinden en dan komt ie onder het mes :mic en wordt wellicht een zekere :wacko:  
Groeten van Christiane

Gulistan

Ik heb het franjekelkje vandaag weer gevonden. :D  Het gaat op de post naar Stip voor onderzoek. Maar hier alvast een nieuwe foto.
Groeten van Christiane

Gulistan

Je zou het zo niet zeggen, maar die kelkjes zijn echt bruinharig en borstelig.
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
mooie foto, of heb je hem op de diascanner gelegd?
Groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Nee, onder de microscoop, 40x
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
hij is goed aangekomen vandaag, morgen weet ik meer.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

:D Mooi! De waterkelkjes zijn gegroeid  :D  
Groeten van Christiane

Stip

Hoi christiane,
Het is Lasiobelonium variegatum, asci levend 65-83x 6,5-7,5 met haken IKI blauw. Sporen 9,5-15x2,5-3 oliegehalte plm. 0, 1x gesepteerd wordend na uitstoten.
corticale heeft grotere sporen met een hoog oliedruppelgehalte.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Bedankt Stip, Ik ga hem invoeren. Mogen de foto's van jou f er ook bij? UIteraard met vernoeming van de fotograaf.  
Groeten van Christiane

Gulistan

Lasiobelonium variegatum hebben wij nog niet in de database. Kan hij toegevoegd worden?
Groeten van Christiane

xenion

CiteerLasiobelonium variegatum hebben wij nog niet in de database. Kan hij toegevoegd worden?
Done.
Groeten,
Martin

Gulistan

#21
Dank je wel, Martin. Moet hij niet op zeldzaam, hij schijnt nog zeldzamer te zijn dan L. corticale (tenminste in Duitsland) :angel:  
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
Ik vind het goed als je mijn foto's er bij zet hoor.
En ik zou hem inderdaad op zeer zeldzaam zetten, dit ding wordt echt sporadisch gevonden.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Hoi Stip,
Het franjekelkje staat er feestelijk bij op jouw site. Echt mooi :D  
Groeten van Christiane

xenion

Groeten,
Martin

Gulistan

Groeten van Christiane

ratje

Leuk Christiane, gefeliciteerd!!