Hoofdmenu

Roerdomp zeldzaam

Gestart door Lasse de Vries, november 30, 2008, 18:49:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lasse de Vries

Hoort de Roerdomp in Spanje niet (vrij)algemeen te zijn?

Lasse

Maico Weites

Dat is de wereldwijde status dacht ik.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jan Essink

Dat is een probleem wat niet opgelost kan worden. Wat in Nederland zeldzaam is kan in het buitenland algemeen zijn maar per land kan het ook behoorlijk verschillen. Is de roerdomp in b.v. Zweden zeldzaam of in Griekenland of in Peru? Het verschil zit hem in het feit dat Observatio put uit de soortgegevens van Waarneming daar was alleen de status in Nederland van belang.

Ik kijk alleen naar de orchideeen en die verschillen van land tot land. De buitenlandse soorten ( die in Nederland absoluut niet voorkomen) worden allemaal op zeldzaam/zeer zeldzaam gezet.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Erik van Dijk

Inmiddels is het probleem wel opgelost.

Er moet echter door mij nog wel voor 1000 soorten de zeldzaamheidsstatus worden ingevoerd. Dat duurt dus nog wel even.

Als je goed kijkt zie je nu ook waarnemingen van buiten Europa op het startscherm verschijnen.

Een groot waarnemersfeest.

Groet erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Jan Essink

Dat probleem zal wel iedere Admin hebben om de soorten opnieuw op hun zeldzaamheid te controleren. Omdat de buitenlandse orchideeen er niet instonden heb ik bij invoer direct dat ingevuld.
Ikzelf ken een zeer groot aantal verschillende orchideeen en heb ze allemaal op hun natuurlijke standplaats gevonden en weet uit ervaring hoe zeldzaam ze zijn.
Anderzijds sommige soorten zijn zo klein dat vervagen eigenlijk niet nodig is omdat je soms erg goed moet zoeken om ze te vinden.
b.v. Neottia cordata een plantje van 10 cm hoog.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Erik van Dijk

CiteerDat probleem zal wel iedere Admin hebben om de soorten opnieuw op hun zeldzaamheid te controleren.

Alleen voor de vogels en zoogdieren wordt het nu aangepast. Voor de overige soortgroepen zijn nog geen vrijwilligers.

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

rapunzel

CiteerIk kijk alleen naar de orchideeen en die verschillen van land tot land. De buitenlandse soorten ( die in Nederland absoluut niet voorkomen) worden allemaal op zeldzaam/zeer zeldzaam gezet.

groet,

Jan
De zin hiervan ontgaat me compleet.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Erik van Dijk

CiteerDe zin hiervan ontgaat me compleet.

Koos Ballintijn

Beste Koos,

Dit is gescheidenis. Alle instellingen van Observado waren gelijk aan die van Waarneming.nl. Alles moet handmatig worden aangepast. Als iemand alle 10.000 soorten planten van Europa of zelfs de hele wereld wil invoeren en voorzien van bijvoorbeeld zeldzaamheid is dat geen probleem. Die vrijwilliger heeft zich nog niet aangediend.

Groet Erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk