Bever in Groningen/Drenthe

Gestart door ArjenDrost †, november 29, 2008, 20:57:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Hoi allen

Vandaag op de SOVON-dag geweest en daar zag ik op een poster (weet eigenlijk niet goed meer welke stand) de verspreiding van de Bever in Nederland. Naast de bekende plekken (Gelderse Poort, Biesbosch) stond er ook een blokje net ten zuiden van de stad Groningen met 2008 - ... erbij. Ik stond toen druk met iemand te kletsen en ben het daarna even vergeten. Maar houdt dat in dat ze ook daar uitgezet zijn? Weet iemand daar misschien meer van?

Alvast hartelijk dank

Arjen

marcel123

#1
Las wel afgelopen oktober dat Landschap Drenthe hard bezig was om het Hunzedal ondersteboven te halen om het in te richten voor de bever..maar of ie er al zit..
Google heeft altijd gelijk  ;)
http://www.beversindehunze.nl/

CiteerBevers kwamen tot aan de late middeleeuwen voor in het Hunzedal en horen hier dus van nature thuis. Als het aan de beherende instanties ligt, zwemmen de eerste Bevers nog dit najaar in de Hunze rond. De beide

Overigens die poster niet gezien. Michien bij de stand van NCN?

Tim Asbreuk

Een klasgenoot van mij BMP't daar in de buurt. Hij had het er ook eens over dat er bevers uitgezet zouden worden.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

ArjenDrost †

#3
CiteerOverigens die poster niet gezien. Michien bij de stand van NCN?
Bedankt, Marcel! Het was de stand naast die van DBA, in dat kleine zaaltje achteraan.

edit: en inderdaad, op 21 oktober zijn de eerste Bevers daar uitgezet. Ben benieuwd!

theomuusse

Ja, eind oktober een paartje in het meer aldaar en vorig weekend een 2e paartje erbij.
Theo Muusse


egilio

CiteerJa, eind oktober een paartje in het meer aldaar en vorig weekend een 2e paartje erbij.
Theo Muusse
In hetzelfde meer? Hoe zit dat met territorium enzo? Was het niet zo dat ze in de Biesbosch bij de eerste vervolguitzettingen een aantal dieren verloren hebben omdat deze uitgezet werden in of nabij territoria van dieren van eerder uitgezette dieren?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ArjenDrost †

CiteerIn hetzelfde meer? Hoe zit dat met territorium enzo? Was het niet zo dat ze in de Biesbosch bij de eerste vervolguitzettingen een aantal dieren verloren hebben omdat deze uitgezet werden in of nabij territoria van dieren van eerder uitgezette dieren?
Het is een behoorlijk meer hoor :)

Maico Weites

Citeer
CiteerJa, eind oktober een paartje in het meer aldaar en vorig weekend een 2e paartje erbij.
Theo Muusse
In hetzelfde meer? Hoe zit dat met territorium enzo? Was het niet zo dat ze in de Biesbosch bij de eerste vervolguitzettingen een aantal dieren verloren hebben omdat deze uitgezet werden in of nabij territoria van dieren van eerder uitgezette dieren?
Ja, biede bij het Zuidlaardermeer.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

mlahaye

Vorige week was ook een 'beverdag' in Werkendam, naar aanleiding van 20 jaar bevers in de Biesbosch. Alle lessen en ervaringen uit het verleden kwamen voorbij. De dames en heren in het Hunze-dal weten wat ze doen en hoe ze het moeten doen. Komt wel goed met die bevers daar. Belangrijkste reden voor uitzet is de isolatie van het stroomgebied, waardoor spontane (natuurlijke) kolonisatie niet snel zal optreden binnen een afzienbare tijd.

Maurice
admin

egilio

Mooi!
Hoe groot kan de populatie daar worden schatten ze?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Jeroen Nagtegaal

Ik meen dat een bever 1 tot 2,5 km lang teritorium kan hebben. Maar ik dnek dat je dit meer moet zien als stepping stone om NL (versneld) te herbevolken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

CiteerIk meen dat een bever 1 tot 2,5 km lang teritorium kan hebben. Maar ik dnek dat je dit meer moet zien als stepping stone om NL (versneld) te herbevolken.
En dan nu maar het Naardermeer.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

theomuusse

CiteerIk meen dat een bever 1 tot 2,5 km lang teritorium kan hebben. Maar ik dnek dat je dit meer moet zien als stepping stone om NL (versneld) te herbevolken.
De territoria in de Biesbosch zijn veel kleiner!
Sommige burchten zitten op 100 meter van elkaar.
Bevers zijn nu trouwens regelmatig te zien overdag, ze bouwen aan de burchten om de kou buiten te houden.

Theo Muusse

Jeroen Nagtegaal

Kan zijn, Maximaal.

Dit geld dan vooral in beekgebieden zoals veelal in Limburg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com