grootsporige schelpjesmolenaar

Gestart door crex, november 29, 2008, 18:02:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

crex

beste admins,

de grootsporige schelpjesmolenaar wordt als voorkomen vrij algemeen genoemd. klopt dat wel? lezend de GB, FAN en verspr. atlas. maar misschien loop ik achter in mijn literatuur.
voor mij was het de 1e keer dat ik hem vond in 28 jaar, maar dat zegt statistisch niks.

herman

xenion

Citeerbeste admins,

de grootsporige schelpjesmolenaar wordt als voorkomen vrij algemeen genoemd. klopt dat wel? lezend de GB, FAN en verspr. atlas. maar misschien loop ik achter in mijn literatuur.
voor mij was het de 1e keer dat ik hem vond in 28 jaar, maar dat zegt statistisch niks.

herman
Volgens de nieuwe rode lijst bekend uit 333 uurhokken in de perdiode 1993-2007, hij is blijkbaar dus best algemeen...
Groeten,
Martin

crex

ik zal hem aanschaffen!!, maar wel frappant dat hij via wn.nl nog weinig gemeld is.

herman

crex

hoi martin,

weet je zeker dat er ergens 333 uurhokken staat. lijkt me sterk als je de verspreidingsatlas neemt kom je op 6  (uit mijn hoofd). dan moet er in 8 jaar een explosie van wn. hebben plaatsgevonden. waar heb je die 333 uurhokken gelezen?



herman

Arno van Stipdonk

Herman,

Je kunt de nieuwe Rode Lijst gewoon download op de site van de NMV.
Ga naar nieuwsoverzicht, infopagina over nieuwe Rode Lijst.

Martin,

Op welke pagina vind jij dat de soort in 333 kilometerhokken gevonden is?
Ik kan de soort alleen in het laatste document vinden dat er onvoldoende gegevens zijn om te bepalen of de soort in de Rode lijst moet worden opgenomen, zie blz. 281.




xenion

:unsure: Heb blijkbaar bij een verkeerde soort gekeken, hij staat idd niet op de lijst  <_<  
Groeten,
Martin

crex

hoi,

dus mijn vraag blijft,

vriendelijke groet,

herman

Arno van Stipdonk

Volgens de GB is de soort vrij zeldzaam en verspreid over het hele land.
Mogelijk wordt de soort (vaak) niet herkend in het veld en aangezien voor een Crepidotus soort? Misschien is dat ook de oorzaak dat de soort niet is meegenomen bij het opstellen van de RL?

crex

hoi,

ik bedoelde dus dan ook te zeggen: vrij zeldzaam is wat anders dan vrij algemeen.

herman

Leon Olsthoorn

Citeerhoi,

ik bedoelde dus dan ook te zeggen: vrij zeldzaam is wat anders dan vrij algemeen.

herman
Maar ook iets anders dan zeldzaam natuurlijk. Als je waarneming.nl acurater zou willen maken zou je veel meer zeldzaamheids-categorieën moeten hebben.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wim veraghtert

Dat heb ik ook nooit begrepen: waarom bestaat die categorie 'vrij zeldzaam' niet?
Er zijn volgens mij honderden soorten die ergens zweven tussen 'zeldzaam' en 'vrij algemeen' maar toch geen van beide zijn...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

#11
Tja, waarneming.nl kent maar 4 categoriën, vrij zeldzame soorten komen daardoor automatisch bij vrij algemeen uit, hier is al vaker over gediscussieerd, en meer zeldzaamheidscategoriën zitten er (voorlopig) blijkbaar niet in.
Groeten,
Martin

wim veraghtert

CiteerTja, waarneming.nl kent maar 4 categoriën, vrij zeldzame soorten komen daardoor automatisch bij vrij algemeen uit, hier is al vaker over gediscussieerd, en meer zeldzaamheidscategoriën zitten er (voorlopig) blijkbaar niet in.
waarom niet?
is dat nu zo moeilijk een categorie of 2 te creëren?
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Citeer
CiteerTja, waarneming.nl kent maar 4 categoriën, vrij zeldzame soorten komen daardoor automatisch bij vrij algemeen uit, hier is al vaker over gediscussieerd, en meer zeldzaamheidscategoriën zitten er (voorlopig) blijkbaar niet in.
waarom niet?
is dat nu zo moeilijk een categorie of 2 te creëren?
Ik heb even de desbetreffende discussies opgezocht: het zou ontzettend veel werk zijn om dit aan te passen in de software, al weet ik niet of dit nog steeds het geval zal zijn nu we een nieuwe versie van waarneming.nl hebben.
Groeten,
Martin

Corryabbink

#14
Citeer
Citeer
CiteerTja, waarneming.nl kent maar 4 categoriën, vrij zeldzame soorten komen daardoor automatisch bij vrij algemeen uit, hier is al vaker over gediscussieerd, en meer zeldzaamheidscategoriën zitten er (voorlopig) blijkbaar niet in.
waarom niet?
is dat nu zo moeilijk een categorie of 2 te creëren?
Ik heb even de desbetreffende discussies opgezocht: het zou ontzettend veel werk zijn om dit aan te passen in de software, al weet ik niet of dit nog steeds het geval zal zijn nu we een nieuwe versie van waarneming.nl hebben.
Misschien moeten we Hisko hier eens op attenderen. Je weet nooit.......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Daar heb je een goed punt Corry.

Maar welke categorien willen we er bij hebben dan? En waarom?

- Vrij zeldzaam, Te groot gat tussen 'vrij algemeen' en 'zeldzaam'.
- Verdwenen?
- ...
Groeten,
Martin

han.endt

#16
'Vrij zeldzaam' is een zeer groot gemis. Het is wel heel veel werk om deze achteraf tussen te voegen, maar dit gemis blijft ons tot in lengte van tijden achtervolgen.

Corryabbink

#17
Ik voel wel iets voor vrij zeldzaam. Juist om dat gat te dichten.
Eigenlijk mis ik persoonlijk niet veel meer dan dat. Aangezien men bij de PGO's andere normen hanteert zou het zoveel mogelijk overeen moeten komen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Leon Olsthoorn

CiteerDaar heb je een goed punt Corry.

Maar welke categorien willen we er bij hebben dan? En waarom?

- Vrij zeldzaam, Te groot gat tussen 'vrij algemeen' en 'zeldzaam'.
- Verdwenen?
- ...
In plaats van "verdwenen" zou ik pleiten voor een overtreffende trap van "zeer zeldzaam" die alleen bestemd is voor soorten die al lang verdwenen zijn of nog nooit in Nederland gezien zijn. Op die manier zou iedereen nog directer geattendeerd worden op zulke extreme waarnemingen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Arno van Stipdonk

Vrij zeldzaam is inderdaad zeer welkom, zeer zeldzaam is naar mijn idee duidelijk genoeg.

crex

hoi,

het lijkt me goed als het mogelijk is om vrij zeldzaam toe te voegen. mocht dat niet knnen dan zul je heel bewust moeten kiezen in welke catagorie je een bepaalde soort plaatst. bij de grootsporige schelpjesmolenaar zou ik hem dan eerder indelen in zeldzaam dan in vrij algemeen, mn gebaseerd op de vsp-atlas, de GB en de FAN.

en wat mj betreft is nu de discussie gesloten, ik ga hem vanavond micr. onderzoeken. misschien is het toch nog iets anders!

herman


xenion

Vrij zeldzaam zou ik idd ook handig vinden.
Ik heb Hisko even geattendeerd op dit topic, we wachten het even af.
Groeten,
Martin

crex

hoi,
het frappante is nu, dat het ws geen gr.schelpjesmolenaar is. wordt vervolgd. maar dat hoeft de discussie niet te beinvloeden.

crex

hiskodevries

#23
een nieuwe categorie toevoegen is geen kunst.
Maar:
als die categorie tussen twee bestaande invalt hoe worden de soorten dan opnieuw verdeeld ?
dan is het punt van de coderingen
nu is dat
1=algemeen
2
3
4= zeer zeldzaan

als daar codes tussen moeten komen moeten alle soorten aangepast worden wat een hele klus is.
tevens moet dan nog een kleurtje worden verzonden
een 15 tal schermen zal moeten wprden aangepast
kortom een klus van zeker een uur of 10
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0