Hoofdmenu

carabus granulatus?

Gestart door hdeheer, november 28, 2008, 12:22:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Adri vond deze kevers in Finsterwolde in een stomp wilgenhout, meerdere dagen later kropen er larven rond. Is dit de gekorrelde/ketting schallenbijter?

hdeheer

foto 2 bronze beetle?

hdeheer

foto 3 larve

hdeheer


beetlestitch

#4
de kevers zijn inderdaad car. granulatus van de larven kan ik geen uitspraak doen over de soort. het zijn wel carabide larven mi. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Ik snap iets niet: het bericht met de beelden is gepost op 28 november en op Waarneming staat de waarneming gedateerd op 3 december??

Als ik het goed lees heb je de larven enige dagen later waargenomen op de plek waar eerder de beide imagos zijn gezien. Het lijkt me echter erg voorbarig om op grond hiervan te besluiten dat de larven ook tot deze soort behoren. Het lijken mij zelfs geen carabiden-larven, maar eerder larven van elateriden (hoewel de foto's zich niet lenen voor 100% zekerheid).

Theodoor

hdeheer

CiteerIk snap iets niet: het bericht met de beelden is gepost op 28 november en op Waarneming staat de waarneming gedateerd op 3 december??

Als ik het goed lees heb je de larven enige dagen later waargenomen op de plek waar eerder de beide imagos zijn gezien. Het lijkt me echter erg voorbarig om op grond hiervan te besluiten dat de larven ook tot deze soort behoren. Het lijken mij zelfs geen carabiden-larven, maar eerder larven van elateriden (hoewel de foto's zich niet lenen voor 100% zekerheid).

Theodoor
Beste Theodoor,

Het is mogelijk verwarrend,
Adri maakte de foto's op 8-10 en 7-11. Zelf was ik daar op 28-11 en 3-12

maar dit staat bij mijn waarneming d.d. 7-11

man en vrouw plus weken later 1 larve. Vondst en foto's van Adri Roosenboom LBG. Foto imago's 8 oktober, larve 7 november, zie ook carabidae.ru/foto/displayimage.php?pos=1870

Op die site klopt de larve juist heel goed met de larve van de foto.
Herman

Th.Heijerman

Beste Herman,

Als ik de link volg krijg ik de mededeling dat het album niet bestaat?! Kan jij er nog wel bij?

Ik blijf erbij dat op grond van de foto niet vast te stellen is of het überhaupt om een Carabus-larve gaat. En bovendien zijn Carabus-larven niet vanaf foto's te determineren, maar moet dat onder een binoc gedaan worden. En ook dan kan het nog erg lastig zijn.

Klopt het overigens dat de larve in het hout van de wilgenstomp is aangetroffen?

Vriendelijke groeten, Theodoor

hdeheer

CiteerBeste Herman,

Als ik de link volg krijg ik de mededeling dat het album niet bestaat?! Kan jij er nog wel bij?

Ik blijf erbij dat op grond van de foto niet vast te stellen is of het überhaupt om een Carabus-larve gaat. En bovendien zijn Carabus-larven niet vanaf foto's te determineren, maar moet dat onder een binoc gedaan worden. En ook dan kan het nog erg lastig zijn.

Klopt het overigens dat de larve in het hout van de wilgenstomp is aangetroffen?

Vriendelijke groeten, Theodoor
High, Theodoor,
1. De site die ik bedoel heet Carabidae of the world (russisch geloof ik). Zij hebben een Image gallery. Als je hier aangekomen, helemaal naar onderen pendelt komt er een bladzijde Larvae and Puppae. Daar vond ik een afbeelding (vrij veel zwartig) van Granulatus. Ernaast staan nog 3 afbeeldingen, ik zie nu pas dat die van Carabus karpinskii zijn en niet van Carabus granulatus. Maar "mijn"  larve, die inderdaad bij hetzelfde holletje zat, waar de imago's een maand eerder in waren gedoken, lijkt dus op Karpinskii, zou hij dan niet ook iets op Granulatus moeten lijken? Is Granulatus in zijn jeugd niet veel meer bruiniger, net als de Karpinskii?
Hoe het ook zij, vanaf foto's kun je niet altijd alles, maar de larven van de image-gallery zijn carabidae en geen elatidae en lijken erg op mijn larve.
Bovendien Toon zegt ook dat het wel carabide-larven zijn *(zie reacties)
Ik heb nu 4 vragen:
1. Lijken de jonge larven van Granulatus en Karpinskii veel op elkaar?
2. Heb jij, weet jij (of iemand anders)  een foto van de larve van Granulatus op  internet?
3. Is er een goed boek over carabiden  en hun larvale stadia?
4. Is bekend hoe lang het duurt van ei tot jonge larve?
MVG,
Herman.

thijsdegraaf

#9
Leuke site Herman. Ik kende hem niet.
Ik zet hier even een link. Dat kijkt lekkerder.
http://www.carabidae.ru/foto/

larve Granulatus: http://www.carabidae.ru/foto/displayimage.php?album=83&pos=5

larve Karpinskii: http://www.carabidae.ru/foto/displayimage.php?album=83&pos=6

Groet, Thijs

Th.Heijerman

Hoi Herman,

De plaatjes gevonden en er staat inderdaad een granulatus-larve (L2) bij. De larven van granulatus en karpinskii lijken nogal van elkaar te verschillen. Nu is er geen handige sleutel voor alle Carabus-soorten van Europa, maar binnen het subgenus Morphocarabus, waartoe karpinskii behoort, berusten de verschillen op de plaatsing van de setae en andere lastig te beoordelen subtiele kenmerken. Granulatus behoort overigens tot een ander subgenus.
Het lijkt me verder niet zo zinvol om granulatus met buitenlandse soorten te vergelijken. De larve van granulatus lijkt tamelijk veel op die van nemoralis, en dat is wel een inheemse soort. Om een idee te geven van de aard van de verschillen: bij nemoralis zitten er op de top van de labiale palp twee groepen sensillen, bij granulatus is er maar een groep. Vond een plaatje van nemorilis op internet (maar de identificatie is niet zeker!!), zie: http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insec...moralis-3lU.jpg.

Ik blijf er ook nog steeds bij dat de larve op de foto van een elateride zou kunnen zijn. Van sommige soorten leven de larven in vermolmd hout (larven van Carabidae leven niet in vermolmd hout maar lopen over de bodem of door de strooisellaag). Niet veel plaatjes gevonden, maar zie bijv.: http://i.pbase.com/t1/94/339594/4/55183184.CRW_0945_RJ.jpg.

Boeken over larven:
1) Luff, 1993: The Carabidae (Coleoptera) larvae of Fennoscandia and Denmark. Fauna Ent. Scandinavica Vol. 27. Met een sleutel tot de meeste Nederlandse soorten.
2) Turin et al. (eds) The Genus Carabus in Europe, A Synthesis. Pensoft. Hierin een voorlopige sleutel tot (een deel) van de Europese soorten.

Globale ontwikkeling: eistadium (een aantal dagen); drie larvale stadia (30-100 dagen); popstadium (4-20 dagen).

Dit was de langste reactie die ik ooit op waarneming gaf .....

Vriendelijke groeten, Theodoor


thijsdegraaf

CiteerDit was de langste reactie die ik ooit op waarneming gaf .....

Dat belooft wat voor dit jaar!!!! :gap:

Groeten, Thijs

lo.troisfontaine

Hoi,

misschien dat de link naar een waarneming van mij iets meer duidelijkheid brengt. Ik ben het in ieder geval met Theodoor eens dat je vanaf deze foto niet kunt stellen dat de larve zeker een Carabusspecies betreft.

De larve (die erg op bovenstaande foto's lijkt)  komt in ieder geval ook uit een wilgen en berkensingel en behoort tot de Elateridae. Carabus granulatus is hier veelvuldig aanwezig.

http://waarneming.nl/waarneming/view/4708796

groeten,

Lo