Paarse korstzwam

Gestart door Gert Kremer, november 28, 2008, 10:45:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Deze korst heb ik ingevoerd als Paarse korstzwam, maar omdat er twijfel ontstaat zou ik graag wat reakties hebben over de juistheid van de benaming.

De zwam groeide op dood hout van een liggende Beukentak, nou ja tak...van 30cm doorsnee.

6371
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

J&L

Hoi Gert,

Hoe paars wil je hem hebben?? ;)
Het is de Paarse :duim:

Gert Kremer

#2
CiteerHoi Gert,

Hoe paars wil je hem hebben?? ;)
Het is de Paarse :duim:
zijn ze er ook met tandjes? :huh:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

deze bedoelde ik  :P  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Gert,
Paarse korstzwam met buisjes/stekels? Je hebt er blijkbaar geen boeken op nageslagen.
Groet,
Nico

Gert Kremer

CiteerGert,
Paarse korstzwam met buisjes/stekels? Je hebt er blijkbaar geen boeken op nageslagen.
Groet,
Nico
Dag Nico,
ik heb alleen de Gerhardt hoor.
De paarse moet dacht ik glad zijn, maar deze heeft tandjes.
Dus als je mij een tip wilt geven, dan graag.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Gert,
Was het wel Beuk?
Nico

Gert Kremer

CiteerGert,
Was het wel Beuk?
Nico
zeker weten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#9
Citeer
CiteerGert,
Was het wel Beuk?
Nico
zeker weten.
Dat vraag ik me ook af.
Kijk eens bij de zwammen die op Den(naaldhout) voorkomen.
Misschien heb jij wel gelijk maar heeft de zwam zich vergist :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Natuurlijk heb ik bij de Paarse dennenzwam gekeken,( 'k ben toch niet gek) :lol:
Maar die zit op naaldhout, met buisjes zeer kort enz. enz.
Deze heeft buisjes, maar ook tandjes  :P , en omdat deze op BEUK zit heb ik hem ingevoerd als paarse korstzwam, want die zit op loofhout.
en... Als het een Paarse dennenzwam is? kan die ook tandjes hebben?





Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#11
Gert het is in ieder geval absoluut geen Paarse korstzwam.
Voor zover ik het kan bekijken is het een Paarse dennenzwam.
Bij het ouder worden splitsen de poriƫn zich en dat kan op tandjes lijken.
Natuurlijk kan ik er naast zitten en dat hoor ik dan graag.

Hoe dat met die boom zit snap ik niet. Je hebt toch ook geen Sparrensoort of Larix voor een Beuk aangezien?

http://waarneming.nl/foto/view/31498?_popup=1
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

(Hoe dat met die boom zit snap ik niet. Je hebt toch ook geen Sparrensoort of Larix voor een Beuk aangezien?)

Zeker niet, zie foto B)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

#13
Beuk lijkt me wel te kloppen ja, wordt werk voor de :mic denk ik...
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerBeuk lijkt me wel te kloppen ja, wordt werk voor de :mic denk ik...
Dag Martin,
Er is materiaal genoeg +/_ 60cm lang en 20cm breed.
Wat moet ik dan zien!!!!!!! naalden?  :whistle:
Ik zal de invoering eruit halen.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#15
CiteerWat moet ik dan zien!!!!!!! naalden?  :whistle:
Hoi Gert,

Als het om het mic. verschil gaat tussen Trichaptum abietum en Chondrostereum purpureum. Je zou eens kunnen kijken hoe de vorm van de sporen en de cystiden zijn en dat beschrijven. Beide zijn bij deze soorten anders van vorm. Of je daar al genoeg ervaring met de mic. voor hebt is een beetje de vraag maar je kunt het eens proberen.

Met een pincet een tandje van het materiaal afhalen (of een deel er van als het te groot en te dik blijkt (hoe minder materiaal onder je glaasje hoe beter)). Dat eerst in Kongorood leggen, vervolgens droog deppen en daarna in KOH leggen. Glaasje er op, aandrukken, e.v. heel zachtjes je materiaal verder uit elkaar drukken en dan maar kijken of je wat ziet.

Succes er mee.
Groeten van Marian

bruggeman

#16
Chondrostereum is toch min of meer glad van onder!?

In de European Polypores van Ryvarden & Gibertson staat onder substraat van Trichaptum abietinum

Op naaldhout, zelden op loofhout zoals Alnus, betula, Cotylus. FAGUS, etc.

Ik denk dat nu iedereen tevreden kan zijn. Maar als er toch nog twijfel is
zou je onder de microcoop kunnen zoeken naar de elementen in bijgaand plaatje. Als je het plaatje niet duidelijk vindt kan ik het je wel als attachment sturen.

trama is het vlees, dus tramal hyphen zijn hyphen die deel uitmaken van het vlees.
het verschil tussen de verschillende soorten hyphen is een heel verhaal, maar het voldoende als je kijkt of er lange hyphen zijn zonder dwarsschotten (septen) en andere met dwarsverbindingen en gespen (de dingetjes die uitpuilen).

En of je de cystiden ziet met incrustaties (korreltjes kalk oid) aan de top (op de figuur aan de onderkant ipv aan de top). De sporen zijn 6.5-7 X 2-2.5 um.
groet,
Ida

Gert Kremer

Gerrit,
De Beukentak waar de zwam op groeide is +/- 30 cm rond wat ik direct al ver-melde. De rest wat richting de stam ligt wordt alleen maar dikker. ;) 'Tis een gemengd bos dat klop, maar takken naalhout van die omvang zie ik niet vaak.

Marian,
Ook bedankt voor de informatie om preparatie maken voor de microscoop. Mijn kennis met de microscoop is nog zeer matig, maar ik ben nogal eigenwijs om het zomaar op te geven.

Ida,
Ik denk ook dat het een Paarse dennenzwam is, maar dan ook met tandjes, wat ik niet kende. Maar omdat deze op Beuk groeide, ingevoerd als (paarse korstzwam), waar terecht commentaar op kwam.
Ook bedankt voor de gegevens, als ik morgen tijd kan vinden zal ik materiaal halen voor het verder martelen met de de mic en de zwammen.  -_-

Als er nog iemand is die deze zwam ook met tandjes op de foto heeft staan, zie ik dat graag verschijnen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Ik zal voor jou eens opletten of ik een getande kan vinden Gert ;)
En als extra informatie, er bestaat ook nog een (zeer zeldzame) Paarse Dennentandzwam (Trichaptum hollii).
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerIk zal voor jou eens opletten of ik een getande kan vinden Gert ;)
En als extra informatie, er bestaat ook nog een (zeer zeldzame) Paarse Dennentandzwam (Trichaptum hollii).
Trichaptum hollii, dat weet ik wel Martin.
Maar ik zit ook al met die zwarte kogel in de maag ;). Bij ons zeggen we dan: er komt niemand van de ... af. Soms vraag ik mij wel eens af wat is zeldzaam: de wil van de mens of de benzine voor kwartje van Kok :P
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

1 tandje bekeken door de mic. moeilijk hoor. Mic. te klein of tandje te klein :P
Twee foto's door de microscoop, wie weet!

foto 21: Hyphen van het vlees?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

de kleur zit nog in het gebroken hout.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Hoewel dit onderwerp eigenlijk afgesloten is. Ik heb wat zitten speuren en T. hollii is de soort die in de PdS afgebeeld staat als T. fuscoviolaceum en ik denk dat hij wel in meer boeken onder die naam te vinden is. Jouw exempllar  is het echter niet T. holliit want die verschilt van T. abietinum door lamelachtige structuren ipv porien (bron Eurpean Polypores).



Zou het overigens niet goed zijn om onder soort bij de informatie dit synoniem te vermelden.
In de Index fungorum staat hij ook nog als T. fuscoviolaceum, maar dat zal binnenkort wel veranderen want ik heb het doorgegeven.
groet,
Ida

Nico Dam

Zucht.
We zitten hier voor de verandering eens met een zwam die duidelijke macroscopische kenmerken heeft (namelijk Trichaptum abietinum), en de enige reden voor de discussie is het substraat. De vinder (sorry Vinder) heeft geen enkel bewijs voor zijn determinatie van het substraat overlegd (de foto is wat mij betreft duidelijk van den), zoals bijv. houtvaten of tracheiden of dergelijke. Afgezien daarvan is er dan nog de discussie hoe betrouwbaar vermeende substraatspecificiteit is. Forget it!
Groet,
Nico

Corryabbink

#25
Citeer
Citeer
CiteerGert,
Was het wel Beuk?
Nico
zeker weten.
Dat vraag ik me ook af.
Kijk eens bij de zwammen die op Den(naaldhout) voorkomen.
Misschien heb jij wel gelijk maar heeft de zwam zich vergist :D

Toch een vergissing.............
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

#26
Citeer
Citeer
Citeer
CiteerGert,
Was het wel Beuk?
Nico
zeker weten.
Dat vraag ik me ook af.
Kijk eens bij de zwammen die op Den(naaldhout) voorkomen.
Misschien heb jij wel gelijk maar heeft de zwam zich vergist :D

Toch een vergissing.............
Beuk zeker weten :angry:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Dat bedoel ik nou. De zwam heeft zich dan vergist. Wel waard om melding van te maken of eens onder de mic. te leggen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerDat bedoel ik nou. De zwam heeft zich dan vergist. Wel waard om melding van te maken of eens onder de mic. te leggen.
Corry is dat een aanbieding?
...
Kan het niet zo zijn dan het "regenwater (sap)" van een Den drupt op het Beukenhout dat er onder ligt, en omdat het hout dood is dit doortrekt en de zwam zich voed met Dennenwater?
...
Je heb ook Yoghurt met Aardbeiden smaak. :D

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

CiteerChondrostereum is toch min of meer glad van onder!?

In de European Polypores van Ryvarden & Gibertson staat onder substraat van Trichaptum abietinum

Op naaldhout, zelden op loofhout zoals Alnus, betula, Cotylus. FAGUS, etc.

Ik denk dat nu iedereen tevreden kan zijn. Maar als er toch nog twijfel is
zou je onder de microcoop kunnen zoeken naar de elementen in bijgaand plaatje. Als je het plaatje niet duidelijk vindt kan ik het je wel als attachment sturen.

trama is het vlees, dus tramal hyphen zijn hyphen die deel uitmaken van het vlees.
het verschil tussen de verschillende soorten hyphen is een heel verhaal, maar het voldoende als je kijkt of er lange hyphen zijn zonder dwarsschotten (septen) en andere met dwarsverbindingen en gespen (de dingetjes die uitpuilen).

En of je de cystiden ziet met incrustaties (korreltjes kalk oid) aan de top (op de figuur aan de onderkant ipv aan de top). De sporen zijn 6.5-7 X 2-2.5 um.
Het is altijd leuk om meer uitzondering vast te leggen, maar de soort is al vaker op loofhouit verzameld,
groet,
Ida