onbekend huiskevertje

Gestart door veldhuizen, november 27, 2008, 14:16:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

veldhuizen

Beste leden,

Wij zitten met het volgende probleem. In ons huis, en dan met name op de zolderverdieping maar ook op de overloop onderaan de trap op de begane grond, komen wij sinds de zomermaanden (?) een klein soort torretje tegen.
Deze tor treffen we voornamelijk op de grond aan. Al vinden we hem ook wel op de muur.
Het is een heel klein beestje van ongeveer 4 mm groot. Het beweegt zich
(zeer) langzaam voort. We hebben niet kunnen vaststellen of dit torretje kan vliegen.

Ik heb getracht om een paar foto's er van te maken ter verduidelijking, echter het beestje is zo klein dat onze camera het niet scherp in beeld kan krijgen. Hierop heb ik de foto's enigszins bewerkt om toch iets van contour in beeld te krijgen.

Welk diertje kunnen jullie hier uit opmaken?

thijsdegraaf

#1
Welkom op Waarneming  :P
Het is in ieder geval een snuitkever. Ik neem aan dat je niet zo bekend bent met deze beestjes. Als je de onderste kevers aanklikt op deze site krijg je een indruk van hoeveel er zijn. http://www.kerbtier.de/index.html
Vaak zijn ze al moeilijk te determineren met een goede foto. Maar misschien kan een kenner er met hulp van je beschrijving meer van maken. (Theodoor, Jan Cuppen)

Groeten, Thijs

Th.Heijerman

Het is een klander (Sitophilus). Daar zijn 4 soorten van in Nederland, maar met deze foto kom je niet verder. Ergens zal in huis wel een voorraadje voedsel voor deze beesten aanwezig zijn in de vorm van bijvoorbeeld graan, rijst, mais ...

Theodoor

veldhuizen

Hoi,

Ik lijk een stapje verder te zijn, het beestje lijkt op een Graanklander Sitophilus granarius.
Maarrrr, op zolder is geen voedsel te vinden als graan, hondenbrok of pasta. Kan het zijn dat ze op nog iets anders leven? Jutte?

jan cuppen

Citeer

Ik lijk een stapje verder te zijn.
Mijns inziens een stapje te ver!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen


jan cuppen

Wanneer een snuitkeverexpert zegt dat er vier soorten Sitophilus in Nederland voorkomen die niet vanaf een foto zijn te determineren, dan lijkt me dit verder duidelijk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

veldhuizen

Dan is het antwoord nu wel duidelijk, je hebt het wel tegen een absolute leek op het gebied van kevers. Maar wel iemand die van de kevers op zolder af wil komen en het raar vindt dat ze voor komen op een zeer voedselarme plaats. Tenzij ze hun eitjes kwijt kunnen op/in een materiaal anders dan wat normaal is. Wat heeft de expert hier over te zeggen, is dit mogelijk?

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

veldhuizen

Bedankt Harry, maar ook hier wordt niet aangegeven of de larven kunnen overleven in andere producten dan de voor de hand liggenden;

Deze keversoort tasten meestal hele graankorrels aan
• Zij kunnen echter bij afwezigheid hiervan ook andere vaste
  meelspijzen of zetmeelhoudende waren als vermicelli, macaroni,
  erwten, kastanje, eikels hondenbrood, ect. Aantasten


Geen van dit alles is op zolder. Wel is het hier warm en staat het dak op het zuiden gericht.
De overige experts hebben jammer genoeg hierover niet veel te vertellen. Kennelijk moet eerst een determinatie plaats vinden om iets over de habitat van klanders te kunnen zeggen? Of liever gezegt het alternatief bij gebrek aan.

Robert Heemskerk

#10
CiteerBeste leden,

Wij zitten met het volgende probleem. In ons huis, en dan met name op de zolderverdieping maar ook op de overloop onderaan de trap op de begane grond, komen wij sinds de zomermaanden (?) een klein soort torretje tegen.
Als het om een paar van dit soort torretjes gaat, lijkt me dit geen probleem toch?

Als ik het goed begrijp leeft dit soort kevertjes van granen, rijst  etc. en je geeft zelf aan dit niet op zolder te hebben.

Het komt zeer regelmatig voor dat er insekten in huis komen, ook als het buiten wat kouder wordt.
Dat is geen reden om in paniek te raken. Veel soorten insekten komen op licht af en komen soms via ventilatie of kozijnen naar binnen. Ikzelf vind het heel leuk om juist in huis bepaalde insekten/spinnen/torren te vinden, wel snap ik dat een aantal ongewenst kunnen zijn maar die ben ikzelf nog niet tegen gekomen (ik woon in een oud huis, het schadelijkste soort dat ik vond was tot nu toe het Papiervisje en die heb ik buiten de vrijheid gegeven).
Het is dus ook maar een klein beperkt aantal dat werkelijk een vervelende plaag kan vormen.

Ik zou de kevertjes gewoon vangen en verwijderen (breng ze wel naar het bos toe  :grin:  wel met wat graankorreltjes hè!?) en verder de zolder vrij van etenswaren etc. houden.

En je hebt geen konijnenvoer, Caviavoer, Vogelvoer(vetbolletjes) of zoiets liggen op een plank?
Of een mooi droogbloemboeket met een Maiskolfje?

Ik vond een tijd geleden steeds een paar indische meelmotjes en ik kwam er na een paar weken tot mijn verbazing achter dat ze het voorzien hadden op de vetbolletjes voor de vogels  :P

goed zoeken!

harry60

Nu we het er toch over hebben, bij mijn vriendin thuis die een kanarie heeft vliegen van die vervelende kleine motjes of wat het ook mag wezen rond.
Bij inspectie van de bus kanarie voer bleek er larve en die vliegende motjes zich te bevinden in de bus met voer.
Naar mijn inziens lijken ze niet op de klander eerder beschreven.
Uiteraard hebben we nieuw voer en goed afsluitbare bus waar ze niet meer in kunnen komen,hopen we.  :whistle:
Als ik nog zo'n exemplaar tegen kom zal ik er proberen een opname van te maken.

Gr harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning