Hoofdmenu

Keizergans??

Gestart door BAVB, januari 05, 2005, 20:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

BAVB

Hoi,
Ik heb vandaag bij de Korendijkse slikken een ?keizergans? gezien. Hij bevond zich tussen de brandganzen. Ik heb niet kunnen zien of hij geringd was. Waar komen keizerganzen oorspronkelijk vandaan? Ik ga er maar vanuit dat het een escape is.

Bart

matthijsbroere

#1
Keizerganzen in Nederland zijn inderdaad escapes/verwilderd. Voor verspreidingskaart, klik hier


Vriendelijke groet,
Matthijs
Matthijs Broere

BAVB

#2
Bedankt.
Krijg je weer rare hybriden van
Faunavervalsing
Bart

Jan Harteman

Ach dat hoeft natuurlijk helemaal niet tot hybriden te lijden.
Daar waar Keizerganzen van nature voorkomen en broeden leven ook veel andere ganzensoorten (Kolganzen, Rotganzen e.d.).
En wat dacht je in Noord-Amerika tegen te kunnen komen? Ook kruisingen tussen de aldaar inheemse soorten (Ross, Sneeuw, Canadese, Kolganzen...) komen ervoor, dus daar hoeft een exoot niet altijd schuldig aan te zijn.

Hoeveel kruisingen met Nijlganzen zijn er inmiddels bekend?
Volgens mij geen of zeer weinig...terwijl het hier de meest voorkomende exoot is.

-Arthy-

Maar het ligt vooral ook aan gebrek aan soort genoten.
Die keizergans heeft maar een kleine kans dat ie een soort genoot tegen komt.
Dus zoekt op gegeven moment maar zn heil bij een ander soort.
Rick Gevers

BAVB

Hoi,
het zal idd waarschijnlijk wel meevallen met die hybriden al denk ik ook dat gebrek aan soortgenoten eerder leid tot kruisingen. Hoe zit he trouwens met de vruchtbaarheid van kruisingen bij ganzen en eenden?

Groeten Bart

-Arthy-

het lijkt soms wel of alles met elkaar gaat daar in dat wereldtje
Rick Gevers

Jan Harteman

Ja dat klopt, je komt soms de meest vreemde kruisingen tegen (in Duitsland zou ergens een kruising tussen Bergeend en Eidereend gespot zijn!)

Feit is dat vrijwel alle kruisingen tussen soorten van hetzelfde genus vruchtbaar blijken (bijv. Witkop X Noord-Am. stekelstaart --- of Grauwe X Kolgans) maar soorten van verschillende genus (bijv. Pijlstaart X Kuifeend) zijn weer niet vruchtbaar.